تمام ساکنان اشرف از نظر ما عفو هستند

حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق درباره شرایط تهران برای پذیرش و عفو منافقین گفت: تمام ساکنان اشرف از نظر ما عفو هستند مگر کمتر از صد نفر از آنها که دارای پرونده قضایی‌اند. سایرین می‌توانند به کشور عزیزمان بازگردند یا هر جایی که مایل هستند مسافرت کنند. دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط زندگی‌ منافقین به لحاظ اجتماعی و روانی تصریح کرد: شرایط آنجا مناسب نیست. این افراد به لحاظ دسترسی به شبکه‌های اینترنتی، ‌ماهواره‌ای، تلفن و حتی‌گفت‌وگوی دو یا چند نفره بسیار تحت فشار و محدودیت هستند و هر روز هم باید اقرار به گناه کنند؛ آن هم درباره تصورات گناه آلودشان. به تمام معنا حق انتخاب و آزادی برایشان وجود ندارد.

وی ادامه داد: ‌در حال حاضر منافقین از اردوگاه به شدت مراقبت و محافظت می‌کنند تا کسی از آنجا فرار نکند، چون از این نظر بسیار لطمه می‌خورند. اخیرا دو نفر از اعضای شورای رهبری از این گروه جدا شدند که لطمه بسیار زیادی به آنها وارد شد. منافقین اصرار دارند اردوگاه اشرف باقی بماند، چون سرمایه‌شان آنجاست. همه سازمان و تشکیلات‌شان آنجاست، اما دولت عراق مخالف حضور منافقین در کشورش است.

سفیر ایران در بغداد در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اظهار کرد: بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمان عراق (ائتلاف ملی) در اعلامیه‌ای خواستار خروج منافقین از عراق شدند و این مساله نیز در هیات دولت مطرح و مصوب شد تا پایان ۲۰۱۱ باید عراق را ترک کنند.

وی در ارزیابی خود از روابط ایران- عراق نیز گفت: به لحاظ سیاسی امروز روابط دو جانبه میان تهران ـ بغداد در تمامی سطوح برقرار است، البته نه به این معنا که نغمه‌های مخالفت با ایران در حکومت جدید عراق نیست؛ چون ساختار حکومت فعلی به گونه‌ای است که همه طیف‌ها را در بر گرفته است و شنیدن برخی سخنان‌ مبنی بر دخالت ایران یا مخالفت با ایران طبیعی است.