گفت‌وگوی اوباما و امیر امارات درباره ایران

رییس‌جمهور آمریکا و امیر امارات در دیدار روز سه‌شنبه خود در کاخ سفید درباره ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، شبکه خبری العربیه گزارش داد که دیدار بین باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر امارات و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح این کشور پشت درهای بسته برگزار شد. کاخ سفید در پایان این دیدار بیانیه‌ای مبهم را منتشر کرد مبنی بر اینکه دیدار بین سران این دو کشور مثمر ثمر بود و مسائل مختلفی را که «روی منافع استراتژیک مشترک ما در منطقه متمرکز بود» پوشش داد و علاوه بر آن بر اهمیت «تداوم گفت‌وگوهای نزدیک» بین دو کشور تاکید داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، سران دو کشور «درباره روابط قوی و گسترده‌ای که دو کشور را با یکدیگر متحد می‌کند گفت‌وگو کردند و قول دادند که به همکاری نزدیک در حوزه‌های امنیتی و تجاری ادامه دهند.»

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه‌ای به ویژه ایران با یکدیگر اتفاق نظر ندارند. سایمون هندرسون، یک کارشناس منطقه‌ای در موسسه سیاست خاورمیانه واشنگتن در این‌باره گفت: فکر می‌کنم از آنجا که امیر امارات جواب‌هایی غیرقابل پذیرش از رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا و جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای فرماندهی مرکزی دریافت کرد، اکنون شخصا به واشنگتن آمده است تا خود رییس‌جمهور را درباره این که به عقیده وی چه کاری باید در قبال ایران صورت بگیرد، متقاعد کند.