محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور دیروز با رییس‌جمهور ترکمنستان به‎صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با قربانقلی بردی محمداف به صورت تلفنی درباره صادرات گاز این کشور به ایران گفت‌وگو کرد. در مراسمی که آذر ماه سال گذشته با حضور احمدی‌نژاد و ‌ بردی محمداف در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد منطقه ویژه اقتصادی سرخس برگزار شد، پروژه فاز دوم خط لوله انتقال گاز شمال و شمال شرق کشور (میامی سنگ‌بس) و فاز دوم خط لوله انتقال گاز وارداتی از کشور ترکمنستان (پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سنگ‌بست) مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

توافق اولیه ایران - ترکمنستان

در همین حال، دیروز یک مقام مسوول در وزارت خارجه از مذاکره و توافق اولیه با ترکمنستان برای ترانزیت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از مسیر ایران خبر داد و گفت: به زودی بندر چابهار به کریدور ترانزیت کالا در خاورمیانه تبدیل می‌شود. غلامرضا انصاری، مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در تشریح جزئیات برگزاری اجلاس پنج جانبه حمل‌ونقل عشق‌آباد گفت: با تصویب این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی امکان اجرایی شدن آن در بین پنج کشور فراهم می‌شود.

مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین از انجام مذاکرات دو جانبه بین ایران و ترکمنستان در حاشیه اجلاس پنج جانبه عشق‌آباد برای ترانزیت حامل‌های مختلف انرژی خبر داد و افزود: در این رابطه دو کشور برای ترانزیت گاز طبیعی، برق و فرآورده‌های نفتی اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران - ترکمنستان در آینده‌ای نزدیک ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در این نشست مشترک اقتصادی توافق‌های جدیدی برای ترانزیت انرژی بین دو کشور حاصل شود. انصاری همچنین از مذاکره و توافق اولیه برای ترانزیت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران خبر داد و گفت: طرف ترکمنی برای افزایش حجم ترانزیت گاز طبیعی تاکید کرده است. به گفته این مقام مسوول سوآپ نفت خام، گاز طبیعی و سایر فرآورده‌های نفتی هم از دیگر محورهای این مذاکرات دو جانبه به شمار می‌رود.