تحرکات انتخاباتی برخی طیف‌های اصلاح طلب

عکس: خبرگزاری مهر

مصطفی کواکبیان اعلام کاندیداتوری کرد

حسن روحانی: اگر نامزد شوم، مستقل می‌آیم دنیای اقتصاد- یازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با شعار «مشارکت حداکثری، تحقق حقوق ملت، اخلاق انتخاباتی و نهادمندی حزبی» و با حضور برخی از چهره‌های سیاسی روز پنج‌شنبه در مجتمع آدینه برگزار شد و در پایان این کنگره، اعضای حزب مردم سالاری، مصطفی کواکبیان دبیر کل این حزب را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ معرفی کردند تا او در کنار محمد سعیدی کیا، محمد شریعتمداری و حسن سبحانی، چهارمین فرد سرشناسی باشد که برای انتخابات سال آینده اعلام کاندیداتوری می‌کند.

در جریان کنگره مردم‌سالاری هم کواکبیان با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری و اینکه نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشیم، گفت که «معنی ندارد یک حزب سیاسی سکوت کند و حتی بگوییم ما کاندیدا معرفی نمی‌کنیم البته من تاکنون نشنیده‌ام کسی از اصلاح‌طلبان انتخابات راتحریم کرده باشد.»

در حاشیه همین کنگره اما مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب تبریز گفت که «اصلاح‌طلبان تنها در صورت حضور سید‌محمد خاتمی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم خواهند شد.» از سوی دیگر حسن روحانی نیز که میهمان ویژه این کنگره بود، در حاشیه این نشست، در پاسخ به سوالی درباره حضورش در انتخابات گفته است که «اگر در انتخابات نامزد شود، به صورت مستقل خواهد آمد.»

همه این تحولات در شرایطی صورت می‌گیرد که نظر واحدی در میان اصلاح‌طلبان درباره شیوه حضور در انتخابات رواج ندارد. ماه گذشته نیز کنگره سراسری جبهه اصلاحات که قرار بود محلی برای تعیین مواضع انتخاباتی این جریان باشد، به دلایل اعلام نشده لغو شد.

دعوت کواکبیان به وحدت

اما آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، مصطفی کواکبیان در یازدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری. با اشاره به اینکه ۲۸ نفر از اصولگرایان اسب خود را برای ریاست‌جمهوری زین کرده‌اند، افزود: من به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌گویم برای رضای خدا هم که شده وحدت کنید.

وی همچنین با بیان اینکه وضعیت نامطلوبی در اقتصاد داریم، گفت: دولت می‌خواهد یارانه‌ها را ۵ برابر کند که به ازای آن باید ۶ برابر قیمت‌ها را از جیب مردم بیرون بکشد.

کواکبیان البته در جریان سخنرانی خود در نشست عمومی کنگره مردم‌سالاری اعلام کاندیداتوری نکرد و این خبر را رییس ستاد انتخابات مردم‌سالاری روز بعد (جمعه) داد. میرزابابا مطهری‌نژاد به خبرگزاری فارس گفت: طبق مصوبه کنگره حزب مردم‌سالاری با توجه به شرایط کشور و موانع موجود بر سر راه اجماع اصلاح‌طلبان و زمان اندک پیش‌رو تا انتخابات، آقای مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم این حزب به مردم معرفی‌ می‌شود.

انتقاد روحانی از القای ناامیدی

در جریان کنگره مردم سالاری، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم سخنرانی کرد و از جمله گفت: نباید فضای انتخابات را امنیتی کنیم.

حسن روحانی ضمن انتقاد از کسانی که در پی القای نا امیدی در جامعه در آستانه انتخابات هستند، گفت: آنهایی که این طرف و آن طرف به گونه‌ای سخن می‌گویند که مردم را از حضور در انتخابات ناامید کنند، خدمتی به مردم نکرده‌اند بلکه به منافع ملی صدمه زده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز ارزش پول ملی ساعتی و دقیقه‌ای کاهش پیدا می‌کند و در کنار آن با کاهش سرمایه‌گذاری و تخریب بخش تولید و هزاران معضل دیگر مواجه هستیم. بنابراین باید شرایط حضور ما در صحنه انتخابات قوی‌تر از گذشته باشد و نباید ناامید باشیم.

وی ضمن انتقاد از کسانی که در ایام انتخابات صحبت از واژه‌هایی همچون انتخابات مدیریت شده و مهندسی شده به کار می‌برند، گفت: این‌گونه صحبت کردن برداشت خوبی به مردم القا نمی‌کند و نباید طوری حرف زده شود که مردم احساس کنند که انتخابات تشریفاتی است.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، اظهار کرد: در حال بررسی هستم.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شما نامزد طرح دولت وحدت ملی آقای رفسنجانی هستید، نیز تصریح کرد: بنده اگر در انتخابت شرکت کنم، به صورت مستقل حاضر می‌شوم.

شرط پیروزی اطلاح طلبان

علاوه بر اینها، نماینده تبریز در مجلس در حاشیه این کنگره گفت: اگر خاتمی به عنوان لیدر اصلاح‌طلبان وارد صحنه انتخابات شود، اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم می‌شوند.

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان کمرنگ شده است، گفت: جو جامعه اجازه فعالیت‌های سیاسی را نمی‌دهد. فضا برای گفت‌وگو و اظهارنظرهای مختلف آماده نیست و به گونه‌ای است که هر کس بخواهد حرف مخالفی بزند به او انگی می‌زنند و می‌خواهند او را از میدان حذف کنند.

پزشکیان در خصوص کاندیداتوری محمدرضا عارف گفت: من بعید می‌دانم عارف رای بیاورد؛ کسی باید بیاید که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند.