گلایه‌ها و توصیه‌های انتخاباتی آیت‌الله مکارم شیرازی

هر کس برای خود سفره‌ای پهن کرده؛ یعنی چه؟!

برادران دور هم بنشینند و مسائل را حل کنند

دنیای اقتصاد- آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از تعدد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم می‌گوید که «اختلاف بین نیروهای ارزشی و انقلابی یک آسیب است و آثار این آسیب از الان پیدا شده است.» این مرجع تقلید اضافه کرده است که «من می‌گویم ‌این آسیب جدی است و اگر آرا بخواهد تقسیم شود، ما دچار مشکل خواهیم شد و مخالفان پیروز خواهند شد.» وی همچنین پیشنهاد کرده که «برادران دور هم بنشینند و مسائل را حل کنند و یک نفر پیشوای جمع و رییس‌جمهور شود و بقیه هم او را کمک کنند.»

به نظر می‌رسد اشاره و مقصود آیت الله مکارم شیرازی بر ائتلاف نامزدهای اصولگرا در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری باشد؛ چراکه با توجه به نزدیک شدن به موعد انتخابات، به مرور بر تعداد نامزدهای انتخابات آتی در اردوگاه اصولگرایان افزوده می‌شود و همین امر باعث نگرانی بزرگان در این جناح شده است، اما تاکنون تنها یک ائتلاف مابین سه نامزد احتمالی اصولگرا صورت گرفته و به ۱+۲ موسوم شده است. هر چند هسته مرکزی این ائتلاف اعلام کردند که در این ائتلاف به روی همه نیروهای امتحان پس داده نظام باز است و برای همین امر هم به دیدار برخی از نامزدها رفتند و به احتمال زیاد در روزهای آینده نیز تعداد افراد این ائتلاف فراتر از سه نفر خواهد شد.

انتقاد از نگاه منفعت‌طلبانه

اما آنگونه که خبرگزاری رسا گزارش داده است، آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه با انتقاد از نگاه منفعت‌طلبانه به انتخابات و با تاکید بر پرهیز نیروهای ارزشی و وفادار به انقلاب از هرگونه اختلاف، خواستار انتخاب فردی از سوی مردم شد که بتواند مشکلات را حل کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه از حالا گفت‌وگوی انتخاباتی شروع شده است، این دوره از انتخابات را با دوره‌های گذشته متفاوت توصیف و تصریح کرد:‌ تمام دشمنان دل بسته‌اند تا بتوانند این انتخابات را برهم زنند و در جامعه ایجاد تنش و آشوب کنند و از الان نیز سرمایه گذاری خود را آغاز کرده و در این راه هزینه می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه این آسیب ممکن است انتخابات را تهدید کند، خاطرنشان کرد: البته مردم مشکلات زیادی دارند و برای حل این مشکلات باید کسی را انتخاب کنند که بتواند مشکلات را حل کند.این مرجع تقلید دومین آسیب متوجه انتخابات آینده را اختلاف بین نیروهای ارزشی و انقلابی دانست و با بیان اینکه آثار این آسیب از الان پیدا شده است، خاطرنشان کرد:‌ افراد زیادی از الان اعلام کاندیداتوری کرده و حتی ستاد انتخاباتی زده‌اند و نفراتی را انتخاب کرده اند، من می‌گویم ‌این آسیب جدی است و اگر آرا بخواهد تقسیم شود ما دچار مشکل خواهیم شد و مخالفان پیروز خواهند شد.

انتخابات مجلس به خیر گذشت

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: در انتخابات مجلس اختلافاتی بین نیروهای ارزشی پیدا شد، اما خوشبختانه به خیر گذشت، ‌اما اینجا آسیب بسیار مهم است،‌ برادرها احساس مسوولیت الهی کنند و کاری کنند که روز قیامت بتوانند جواب خدا را بدهند. این مرجع تقلید یادآورشد: باید بیش و پیش از آن که به فکر خودمان باشیم به فکر اسلام، مردم و نظام اسلامی باشیم و مصالح جمعی را در نظر بگیریم نه مصالح فردی و گروهی.

هر کس سفره‌ای پهن کرده؛ یعنی چه؟

وی با انتقاد از نگاه منفعت طلبانه برخی به انتخابات اضافه کرد: هر کس برای خود سفره‌ای پهن کرده؛ یعنی چه؟! اگر عاقلانه و هوشیارانه و خدا پسندانه بخواهیم عمل کنیم باید دور هم جمع شویم،‌ ما این را عرض می‌کنیم اگر برادران و دلسوزان متحد شوند باز هم زمام اختیار کشور و نظام را در اختیار خواهند داشت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: می‌گویند مشکلاتی وجود دارد، خب کسی را انتخاب کنید که بتواند مشکلات را حل کند،‌ من احساس می‌کنم مساله بسیار مهم است آن‌گونه که از ظواهر امر بر می‌آید ‌از حالا درآمد، درآمد خوبی نیست.

برادران دور هم بنشینند

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیات و روایات، اختلاف در بین نیروهای ارزشی را مذموم و دربردارنده تبعات ناگوار خواند و گفت: همه ادعای عقل و دین می‌کنیم،‌ باید توجه داشته باشیم نه دین اجازه اختلاف می‌دهد که گروه ارزشی و انقلابی و طرفدار نظام اختلاف داشته باشند و نه عقل چنین اجازه‌ای می‌دهد.وی با تاکید بر اینکه برادران دور هم بنشینند و مسائل را حل کنند، پیشنهاد کرد: یک نفر پیشوای جمع و رییس‌جمهور شود و بقیه هم او را کمک کنند، این کار در دنیا انجام می‌شود و عاقلانه هم هست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ما به همه احترام می‌گذاریم و به همه علاقه داریم، لکن نیاز بود این تذکرات را یادآور شویم، ‌بیان کرد: ما این تذکرات را مطابق وظیفه خود عرض کردیم و‌ در فرصت‌های مختلف بازهم تذکراتی خواهیم داد و مصلحت کشور،‌ مردم و نظام را بیان خواهیم کرد؛ امیدواریم صدای ما به گوش همه برسد و خداوند به همه ما گوش شنوا عنایت بفرماید.