دادگاه استیناف کانادا در حکمی غیرمعمول دولت ایران را ملزم کرد ۷۰ هزار دلار برای جبران هزینه‌های دادرسی شهروندان آمریکایی که در دهه ۱۹۸۰ در لبنان به گروگان گرفته شده بودند بپردازد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی نشنال پست،ایران اعلام کرده که این پرونده قابل طرح در دادگاه‌های کانادا نیست و تاکنون اقدامی برای دفاع از خود در قبال این پرونده انجام نداده است. بر اساس این گزارش، صدور چنین حکمی علیه یک دولت در سطح دادگاه استیناف اقدامی غیر معمول است. اکنون از سایر کشورها افرادی که به دنبال جبران خسارت از محل دارایی‌های دولت ایران در کانادا هستند، برای اقامه دعوی بر این کشور می‌روند.

این گزارش افزود: این پرونده عجیب نتیجه عجیب تری را به همراه داشته است. ۲ سطح از دادگاه‌های کانادا پذیرفتند که بر اساس قوانین در زمان وقوع آدم ربایی، ایران از تعقیب معاف بوده، اما با این حال دادگاه حکم به پرداخت ۷۰ هزار دلار هزینه‌های دادرسی از جانب دولت جمهوری اسلامی به خواندگان داده است.

ریشه این پرونده به بحران گروگان گیری دهه ۱۹۸۰ لبنان باز می‌گردد که طی آن ادعا شده اعضای گروه حزب‌الله ۶۵ تن را که عمدتا از شهروندان کشورهای غربی بودند در این کشور به گروگان گرفتند.

در سال ۲۰۰۳، یک دادگاه آمریکایی با متهم کردن دولت ایران به ایفای نقش در این گروگان گیری، تهران را به پرداخت بیش از ۳۴۲ میلیون دلار غرامت به آلن استین، یکی از گروگان‌ها محکوم کرد.

همچنین در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه دیگر آمریکایی ایران را به پرداخت ۴/۶ میلیون دلار غرامت به خانواده دیوید جاکوبسن، دیگر آمریکایی گروگان گرفته شده محکوم کرد. اما از آنجایی که امکان وصول غرامت در آمریکا وجود نداشت، آلن استین و خانواده جاکوبسن در سال ۲۰۱۰ شکایاتی را در دادگاه‌های کانادا مطرح کردند تا بتوانند از محل اموال دولت ایران در کانادا غرامت خود را دریافت نمایند.