وزارت نفت جایی برای مستشاران خارجی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در ادامه این مراسم گفت: امروز باید افتخار کنیم که نه تنها دیگر صنعت نفت کشور وابسته به حضور مستشاران خارجی نیست، بلکه توانمندی‌های متخصصان صنعت نفت به سطحی رسیده که جمهوری اسلامی به عنوان کشوری توانمند و فناور به دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند. رئیس‌جمهور توانمندی متخصصان ایرانی در ساخت و تکمیل پروژه‌های عظیم صنعتی را از دیگر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی در کنار اقتدار دفاعی نیروهای مسلح دانست و گفت: امروز توانمندی متخصصان کشورمان با قدرت‌افزایی در اقتصاد و در بخش انرژی موجب شده ما در بهره‌مندی از میادین مشترک عقب نمانیم و حق ملت را از این منابع احصا‌ کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس‌جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح ۳ سال زودتر از زمان لازم برای اجرای چنین طرحی را از دیگر ویژگی‌های این پروژه عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل توجهی هم حاصل شده است. رئیسی اجرای این طرح را یک عملیات فنی پیچیده و به نوعی منحصر‌به‌فرد و درآمدزا برای کشور برشمرد و اظهار کرد: با راه‌اندازی این فاز بخش قابل توجهی از حق کشورمان از میادین مشترک احصا خواهد شد. رئیس‌جمهور با اشاره اینکه تولید هفت میلیون مترمکعبی این فاز تا بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: امروز اقدامات و طرح‌های حوزه نفت و گاز و به‌طور کلی انرژی در کشور با انگیزه بالایی دنبال می‌شود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز روزگار جنگ اراده‌هاست؛ خواست دشمن توقف پیشرفت، تولید و رشد اقتصادی ایران و اراده ملت ما مهار تورم، ‌افزایش تولید و رشد اقتصادی است که بحمدالله در ۲ سال گذشته توفیقات خوبی به دست آمده و از رشد اقتصادی صفر درصد به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم و آینده را نیز بسیار روشن‌تر می‌بینیم.  رئیسی تکمیل و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی را نشانه تمایز گفتمان این دولت با دوره گذشته که حل مشکلات کشور را به اخم و لبخند بیگانگان گره زده بود، دانست و گفت: ما برخلاف دوره گذشته که نگاه‌شان به دستان بیگانگان بود، با تکیه بر باور عمیق «ما می‌توانیم»، نگاه به دستان توانمند متخصصان داخلی و ظرفیت‌های موجود در کشور، مشکلات را حل خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این شعار نیست، بلکه یک حقیقت انکارناپذیر است و امروز در دیدارهای بنده با سران کشورهای مختلف، آنها ایران را کشوری توانمند و فناور می‌شناسند. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم به برخی مسائل و مشکلات مردم منطقه عسلویه، دیر، جم و کنگان از جمله آب شرب، کالاهای وارداتی لنج‌داران، آلایندگی گاز مشعل‌ها و کمبود مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: درباره مساله آب شرب، استاندار محترم بوشهر مساله را به صورت جدی و تا رفع کامل آن دنبال خواهد کرد. وی تاکید کرد: کالاهای وارداتی لنج‌داران نیز با قید کالاهای مورد نیاز کشور در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب خواهد شد. رئیس‌جمهور ادامه داد: موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل از ابتدای آغاز به کار دولت در دستور کار بوده و امروز ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد شرکت نفت، مهار و تبدیل گازهای مشعل به گاز قابل استفاده برای مردم را دنبال می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا ۲ سال آینده گازهای مشعل به‌طور کامل مهار خواهد شد.

به گزارش «ایلنا»، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آخرین سفرم به‌ آفریقای جنوبی گفتند ۵ پالایشگاه تولیدش به حداقل رسیده و نیاز به به‌روز شدن دارد و خواستند از متخصصان ما این کمک به آنها شود. آقای وزیر نفت در جلسات فشرده این سفر قبول کردند با صدور خدمات فنی مهندسی به آنان کمک کنند. عین این را در کشورهای دیگر منطقه و ونزوئلا دنبال می‌کنیم رئیس‌جمهور در ادامه برنامه سفرش به عسلویه از بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان، از سکو و تاسیسات تولید گاز جنوبی‌ترین و یکی از مهم‌ترین فازهای بخش ایرانی این میدان عظیم بازدید کرد.