رهبر انقلاب اسلامی گفتند: ما با شهدا معاصر بودیم و جهاد و ایثار و شهادت و گره‌‌‌گشایی‌‌‌ها و ایستادگی آنان در مقابل قدرت‌ها را دیدیم اما نسل جوان، این موضوع را با وضوح و بِداهتی که ما متوجه شدیم، نمی‌‌‌بیند، بنابراین هریک از علما، روشنفکران، دانشگاهیان و صاحبان مناصب دولتی، باید به تناسب جایگاه خود نقش‌‌‌آفرینی کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای با اشاره به نقشی که مجاهدت شهدا در گشودن گره‌‌‌ها و برطرف کردن موانع به‌‌‌ویژه در هشت سال دفاع مقدس داشت، تاکید کردند: راه مقابله با جنگ شناختی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جبهه دشمنان انقلاب اسلامی، استمرار راه شهدا و عمل به درس آنان یعنی مجاهدت، ایستادگی و مقاومت است.

ایشان با استناد به آیات قرآن، به مقام رفیع شهدا و جایگاه آنان در حریم ربوبیت و بهره‌‌‌مندی از رزق خاص الهی اشاره کردند و گفتند: خداوند به خون شهدا برکت می‌دهد و والاترین و بارزترین نمونه آن خون حضرت اباعبدالله‌‌‌علیه‌‌‌السلام است که موجب شده حادثه کربلا در تاریخ زنده بماند و روز‌به‌روز بر اشتعال و حرارت عشق به آن حضرت در میان مسلمانان و حتی غیرمسلمانان افزوده شود.

رهبر انقلاب اسلامی برگزاری پرشور مراسم دهه اول محرم امسال به‌‌‌رغم تلاش دشمنان برای کم‌رونق کردن آن و همچنین راهپیمایی پرشکوه اربعین را نمونه‌‌‌هایی از ارزش‌گذاری خداوند متعال بر خون شهیدان کربلا برشمردند و بر لزوم حفظ و تثبیت راه و خون شهدا تاکید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای استفاده از شیوه‌‌‌های تاثیرگذار برای حفظ نام و راه شهیدان را ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: بهترین و لازم‌ترین شیوه استفاده از شیوه‌های هنری است. ایشان، مردم اردبیل را جزو صفوف مقدمِ حاضران در میدان‌‌‌های مجاهدت خواندند و افزودند: اعزام حدود ۳۵‌هزار رزمنده به جبهه‌‌‌ها در دوران دفاع مقدس و تقدیم ۳۴۰۰ شهید، گواه ایثارگری و مجاهدت مردم اردبیل است و باید این ویژگی‌‌‌ها به نسل جوان این منطقه معرفی شوند.

رهبر انقلاب اسلامی سابقه علمی اردبیل و ظهور علمای بزرگی همچون محقق اردبیلی از این منطقه را نیز مورد اشاره قرار دادند و تاکید کردند: شناسنامه واقعی هر منطقه فراتر از حدود جغرافیایی و اقلیم است و برهمین اساس سابقه علمی و جهاد و شهادت مردم اردبیل و همچنین حضور در میدان‌‌‌هایی که زمینه‌‌‌ساز تجدید حیات ملی شده است، شناسنامه واقعی اردبیل به‌‌‌ شمار می‌رود. حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای گفتند: اردبیل از دو جنبه ملی و اسلامی، حق بزرگی بر ملت ایران دارد زیرا «یکپارچگی و وحدت» ایران و همچنین ترویج «مذهب اهل بیت‌‌‌علیهم‌‌‌السلام» در ایران، از اردبیل و در دوره صفویه آغاز شد.