دنیای اقتصاد- در حالی که ایالات‌متحده بنا دارد تا معافیت‌های تحریمی برخی از خریداران نفت ایران را به مدت شش ماه دیگر تمدید کند، اما بنا به گفته یک مقام ارشد در وزارت خزانه‌داری این کشور، واشنگتن تصمیم دارد تا با اجرایی کردن یکی از مصوبات کنگره نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از فروش نفت برای ایران را سخت کند، به طوری که ایران دیگر قادر به خروج درآمدهای نفتی خود از کشور وارد‌کننده نفتش نباشد. طبق اعلان دیوید کوهن، به این ترتیب و براساس این طرح ایران مجبور خواهد شد تا درآمدهای نفتی را فقط در بانک‌های کشوری که به آن نفت فروخته ذخیره کند. این مصوبه که قرار است از ششم فوریه سال ۲۰۱۳ (۱۸ بهمن ۹۱) اجرایی شود، هم سخت‌گیری بیشتر برای خریداران نفت ایران است که مشمول معافیت شده‌اند و هم سخت گیری بیشتر برای استفاده از آن درآمدها توسط ایران.

این در شرایطی است که ایالات‌متحده بنا دارد امروز (۸ دسامبر= ۱۸ آذر) با بررسی میزان عملکرد کشورهای خریدار نفت ایران که میزان خرید خود را کاهش داده‌اند، معافیت آنها را برای شش ماه دیگر تمدید کند؛ به طوری که این کشور‌ها در ازای معامله با ایران از مبادلات بانکی آمریکا محروم نشوند.

با این حال به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست»، «دیوید کوهن» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی، روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که دولت واشنگتن قرار است در ماه فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی طرح جدیدی را با هدف تحمیل محدودیت‌های قابل توجه بر درآمدهای نفتی ایران که پیش‌تر نیز هدف تحریم قرار گرفته‌اند، اجرایی کند.

کوهن ضمن سخنرانی خود در بنیاد دفاع از دموکراسی (گروهی حامی تحریم‌های سختگیرانه تر) اعلام کرد که این طرح جدید ضدایرانی قرار است از تاریخ ۶ فوریه سال آتی اجرا شود و هدف آن تشدید نظارت‌های بیشتر بر صادرات نفتی ایران خواهد بود.

این قانون جدید محدودیت‌های سختی را در رابطه با چگونگی استفاده از سود حاصل از صادرات نفتی ایران اعمال می‌کند و نیازمند این است که بانک خارجی‌ای که مدیریت معاملات مرتبط با فروش نفت ایران را انجام می‌دهد، باید اطمینان حاصل کند که پرداخت‌های انجام شده در حسابی داخل کشور وارد‌کننده نگهداری می‌شود و اینکه این پرداخت‌ها تنها برای تجارت‌های مجاز بین کشور وارد‌کننده و ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوهن در این باره ادامه داد: ما به افزایش فشار مالی بر ایران مادامی که ضرورت داشته باشد، متعهد هستیم و در پی راه‌های مبتکرانه‌ای خواهیم بود که نظام ایران بر اساس آنها بهای مالی رفتار خود را پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، کنگره آمریکا سال گذشته میلادی قانونی را به تصویب رساند که خریداران نفتی ایران را ملزم کرد تا یا میزان خرید نفتی ایران را به طور قابل توجهی کاهش دهند یا اینکه در معرض خطر خارج شدن از فهرست سیستم مالی آمریکا قرار خواهند گرفت.

خبر تلاش‌های ضد ایرانی جدید آمریکا در حالی گزارش می‌شود که خبرگزاری «رویترز» روز گذشته گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا قصد دارد چند کشور دیگر را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کند. بر اساس این گزارش، هند، کره جنوبی، ترکیه و چند کشور دیگر تا ۶ ماه دیگر از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف خواهند شد. دولت آمریکا پیش‌تر و در فروردین ماه سال‌جاری، ۱۱ کشور و اواخر خرداد ماه نیز ۷ کشور دیگر را از تحریم‌های مربوط به معاملات نفتی با ایران معاف کرده است.