عصر روز یکشنبه یک تروریست مسلح از در باب‌المهدی وارد حرم حضرت شاهچراغ شیراز شده و اقدام به تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی و زائران می‌کند. براساس گزارش‌ها تاکنون شهادت یک نفر و مصدومیت ۸نفر درپی این حادثه تروریستی تایید شده است. درپی این حمله تروریستی و با اقدام نیروهای امنیتی یکی از تروریست‌ها تا کنون دستگیر و فرد دیگر فعلا متواری است. داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است. چهارم آبان سال گذشته (۱۴۰۱) نیز در حمله تروریستی به حرم شاهچراغ ۱۳ نفر شهید و ۲۵ نفر مجروح شدند که عوامل این حمله تروریستی در تیرماه امسال اعدام شدند. همان زمان نیز اعلام شد که داعش مسوولیت حمله را برعهده گرفته است و عامل اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده آن حمله، یک شهروند جمهوری آذربایجان بوده است.

دستور دولت

یکشنبه شب پس از این حمله تروریستی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر پیگیری حادثه و روشن شدن ابعاد آن و همچنین به‌کارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و نیز شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تاکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین در پیام تسلیتی به همین مناسبت تاکید کرد که وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسوول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی باید با سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در تماس تلفنی با استاندار فارس ضمن تسلیت به خانواده داغ‌دیده، وضعیت سلامت و درمان مجروحان را پیگیری و بر بررسی همه‌جانبه ابعاد حادثه، ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع این‌گونه اتفاقات و ایجاد آرامش روانی در میان مردم تاکید کرد.

همزمان روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور در جریان سفرش به شیراز که با هدف بررسی ابعاد حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) صورت گرفت، با اشاره به این حادثه تروریستی تصریح کرد: دشمن هیچ‌گاه نمی‌تواند با انجام اقدامات تروریستی مردم ایران را از معنویت و امامت دور کند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تروریست تکفیری که اجرا ‌کننده این عملیات بود توسط مردم، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی دستگیر شده و مراحل بازپرسی از این عامل تروریستی نیز آغاز شده است. وزیر کشور در این سفر با بررسی ابعاد مختلف این حادثه تروریستی، از مجروحان این حادثه عیادت می‌کند.

واکنش روسای قوا

در پی حمله تروریستی اخیر در حرم شاهچراغ (ع) روسای قوه مجریه و مقننه در نخستین واکنش‌های خود از دستگاه قضایی اشد مجازات برای عاملان این حادثه را خواستار شدند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این حمله تروریستی در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس، حمله تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) را که منجر به شهادت یک نفر و مجروح شدن جمعی از خادمان و مردم شد، به‌شدت محکوم و تاکید کرد: ناامن‌سازی کشور و برهم زدن آرامش مردم و مختل کردن زندگی روزمره مردم پروژه همیشگی دشمنان ملت ایران بوده که در هفته‌های اخیر شدت یافته، اما با هوشیاری نیروهای امنیتی خنثی شده است. ملت ایران از دستگاه قضایی انتظار دارد مانند همیشه مرتکبین و مسببان این جنایت را با قید فوریت به اشد مجازات برساند. همچنین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته با محکومیت این حمله تروریستی گفت: به مقامات قضایی در استان فارس دستور موکد صادر کرده‌ایم که با کمک نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی به‌طور کامل امنیت مردم و زائران اماکن مقدس را فراهم آورند. به گزارش میزان، وی ادامه داد: ثانیا همه تلاش خود را به کارگیرند تا علاوه بر مباشر این اقدام جنایتکارانه که دستگیر شده، تمامی عناصر و عوامل دخیل در این حادثه تروریستی اعم از معاونان و مسببان و کسانی که به تروریست جانی مخفیگاه و سلاح و آموزش دادند را شناسایی و دستگیر کنند و پس از تکمیل دقیق و سریع پرونده آنها و ارسال به دادگاه نیز در محکمه منطبق با قانون و با فوریت، مجازات شایسته برای این افراد درنظر گرفته شود.

ورود مجلس به حادثه تروریستی

مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته به این موضوع ورود کرد و قرارشد تا هیاتی از کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس برای بررسی حمله تروریستی به شیراز سفر کنند. همچنین ابوالفضل عموئی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) شیراز در این کمیسیون گفت: با توجه به ابعاد این حادثه، از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ذی‌ربط نیز دعوت شده تا در کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند و درخصوص آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده، گزارش دهند. مجمع نمایندگان استان فارس هم در بیانیه‌ای حمله تروریستی در حرم شاهچراغ را محکوم کرد.

پیام‌های تسلیت و واکنش‌ها

درهمین حال علی لاریجانی در پی وقوع حادثه‌ تروریستی در حرم مقدس شاهچراغ(ع) پیام تسلیتی صادر کرد. او در این پیام نوشت: خداوند شر گروهک‌های جنایتکار را از ساحت آرامش‌بخش تفکر اسلامی و زندگی مسلمانان کوتاه گرداند. تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با بیان اینکه اقدام تروریستی در حرم شاه‌چراغ پلیدی چهره متحجران و مدعیان انسان‌دوستی را بیشتر نمایان کرد، تاکید کردند که قطعا عاملین و آمرین این حمله تروریستی تاوان خواهند داد.