همزمان با پیش‌ثبت‌نام از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گروه‌های سیاسی دعوت از چهره‌های مختلف کشور برای حضور در انتخابات را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این میان هرچند هنوز اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برخلاف اصولگرایان به صورت رسمی تکلیف خود را برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس روشن نکرده‌اند، اما آن‌طور که غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد حسن روحانی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در حال تشویق و ترغیب چهره‌ها برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس هستند.

به گفته این نماینده مجلس همه عقلای کشور براین نظرند که برای جلوگیری از «خالص‌سازی» آنچه برخی به دنبال آن هستند باید چهره‌های تاثیرگذار کشور برای خدا و ایران و مشارکت حداکثری در پیش‌‌ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شرکت کنند. «دنیای اقتصاد» در همین ارتباط گفت‌وگوی مفصلی با نوری‌قزلجه که در مجلس دهم به عنوان معاون اجرایی علی لاریجانی فعالیت می‌کرد انجام داده که به زودی منتشر می‌شود.

 پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز ۱۶مرداد ماه (سه روز پیش) آغاز شده و تا ۲۲مرداد (یکشنبه آتی) ادامه خواهد داشت. براساس گزارش ستاد انتخابات کشور طی چند روز گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر در مرحله ثبت‌نام اولیه انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند. در این میان هرچند تا به حال ترکیب چهره‌های ثبت‌نام‌کننده مشخص نیست، اما بنا بر گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده است اصولگرایان به خصوص افراد نزدیک به جبهه پایداری و ازسوی دیگر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و شورای وحدت اصولگرایان به‌طور جدی ورود به مجلس دوازدهم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. هدف نهایی فعالیت انتخاباتی درمیان جریان اصولگرایی اگرچه کسب اکثریت کرسی‌های سبز مجلس است، اما اختلافات بسیاری میان آنها وجود دارد که می‌تواند در روزهای پایانی انتخابات به هر نوع وحدتی میان آنها همچون دوره‌های پیشین پایان دهد.

 این دوره نیز بسیاری از اصولگرایان با پروژه خالص‌سازی که ازسوی جریان تندرو‌ وابسته به اصولگرایی یا همان سوپر انقلابی‌ها مطرح شده است مخالفند. دراین خصوص می‌توان به هشدارهای مکرر محمد‌باقر قالیباف در مورد سوپر‌انقلابی‌ها، توییت اردیبهشت ماه علی لاریجانی درمورد خالص‌سازی و حتی مخالفت صریح محمد‌رضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با «خالص‌سازی با هدف پیروزی انتخاباتی» اشاره کرد. موضوعی که به نظر می‌رسد راه اصولگرایان را در نهایت از هم جدا خواهد ساخت.

در نقطه مقابل اما مقابله با «پروژه خالص‌سازی» می‌تواند نقطه اشتراک گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالیون با یکدیگر باشد. همان موضوعی که رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» برآن تاکید کرد و از همراهی سه چهره اصلاح‌طلب، اعتدالگرا برای مقابله با «خالص‌سازی» در تشکیل مجلس آینده خبرداد. پیش از این نیز از سال گذشته زمزمه‌هایی از تشکیل شورای میانه‌روها با محوریت چهره‌هایی همچون علی لاریجانی، ناطق نوری، محمد خاتمی و حسن خمینی منتشر شده بود و نگرانی‌هایی را درمیان رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرایی ایجاد کرده بود. به دنبال انتشار این خبرها بود که بهزاد نبوی، رئیس پیشین جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگویی با انصاف‌نیوز با بیان اینکه بخش‌هایی از حاکمیت از تشکیل چنین شورایی خشنود نیستند و دوست دارند همه‌ آنهایی که به نوعی با آنها زاویه دارند، منفرد و تنها و بی‌ارتباط با هم باشند، به نوعی تشکیل این شورا را تکذیب کرد. او گفت که اگرچه دیدارهای متعددی بین شخصیت‌های ذکرشده در شورای میانه‌روها بدون حضور علی لاریجانی صورت گرفته، اما رابطه‌ای ارگانیک همراه با دستور‌کار نبوده و این آقایان هم چنین ایده‌ای را قبول دارند.

با این حال طی چند ماه گذشته خبرهایی از دیدار حسن روحانی و علی لاریجانی منتشر شده که موید این مطلب است که اگر شرایط لازم برای شرکت جریان میانه‌رو در انتخابات ۱۴۰۲ با ارائه لیست انتخاباتی مهیا شود این طیف حضوری پررنگ در انتخابات با ارائه لیست انتخاباتی خواهد داشت. درهمین راستا خبرهای رسیده به «دنیای‌اقتصاد» طی چند ماه گذشته نیز نشان می‌دهد علی لاریجانی تصمیم گرفته به جای حضور مستقیم در انتخابات دست به تهیه لیست انتخاباتی در تهران و شهرستان‌ها بزند و درجریان تحقق این برنامه رفت‌و‌آمدها به دفتر او این روزها همزمان با پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم نیز زیاد شده است. براساس این اطلاعات حسن روحانی نیز درصدد حمایت از برخی چهره‌های سیاسی برای حضور در انتخابات آتی مجلس است. خبرهایی که روز گذشته از سوی غلامرضا نوری‌، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تایید شد.

درهمین ارتباط اگرچه اصلاح‌طلبان هنوز تصمیم نهایی خود را برای حضور در عرصه انتخابات اتخاذ نکرده‌اند، اما آن‌طور که حسین مرعشی، دبیرکل حزب سازندگی اخیرا در جمع دبیران اول استان‌های حزب کارگزاران سازندگی ایران اعلام کرده است؛ «کشور نیازمند یک انتخابات رقابتی و با مشارکت حداکثری است تا یک مجلس ملی و متکثر تشکیل شود.» او همچنین از همه ذی‌نفعان اجتماعی، صنوف مختلف، دانشجویان، ورزشکاران، پزشکان، صنعتگران، جوانان و زنان خواست تا به صحنه بیایند تا بتوان از یکدست شدن مجلس دوازدهم جلوگیری کرد‌.  همزمان آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز در گفت‌وگو با جماران با بیان اینکه «اراده غالب در انتخابات ۱۴۰۲ و ریاست‌جمهوری آینده، تداوم یکدست‌سازی حاکمیت است» تصریح کرده است: «باور اصلاح‌طلبان این است که تنها در صورتی که بتوانند نمایندگی مردم را داشته باشند و بتوانند فاصله ایجاد شده بین خودشان و مردم را پر کنند، در انتخابات حضور پیدا می‌کنند.» موضعی که می‌تواند به معنی تصمیم این جریان برای پیش‌ثبت‌نام در انتخابات و البته در کنار آن انتظار برای برآورده شدن خواسته‌هایشان برای شرکت در یک انتخابات رقابتی با مشارکت حداکثری باشد.