مطهری: اگر لازم باشد رییس‌جمهور را استیضاح می‌کنیم

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس با اشاره به سیر ماجرای سوال از رییس‌جمهور گفت: ما نمایندگان بازهم براساس مصالحی که خود تشخیص می‌دهیم به وظایف خویش عمل می‌کنیم و دولت احساس نکند که با دستور رهبری [مبنی بر توقف طرح سوال] در حاشیه امن قرار گرفته و هر طور عمل کند تا آخر دوره‌اش از اقدام نظارتی موثر مجلس مصون است. به گزارش ایسنا، مطهری در نطق میان دستور خود درصحن علنی دیروز مجلس گفت: مجلس هرجا احساس کند که باید وزیری را استیضاح کند،‌ استیضاح می‌کند و هرجا احساس کند که باید درباره موضوع دیگری از رییس‌جمهور سوال کند، سوال می‌کند و حتی اگر احساس کند که باید رییس‌جمهور را استیضاح کرد،‌ استیضاح می‌کند و منتفی شدن طرح سوال از رییس‌جمهور به این معنا نیست که دولت به طور کلی از پاسخگویی درباره این نابسامانی بازار ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی و دارایی مردم در چند ماه گذشته معاف است.

این نماینده مجلس در ادامه به سوالات دیگری از دولت در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: سرنوشت ۲۷ میلیارد دلار کشور در چین با سود یک درصد چه خواهد شد؟ این در حالی است که دیوان محاسبات چند ماه قبل از تحریم بانک مرکزی هشدار لازم را داده بود، اما باید پرسید چرا بانک مرکزی بر فروش ارز توسط بانک‌ها نظارت نداشته و در نهایت اقدام به برداشت از حساب آنها کرده است.

عذرخواهی از خانواده ستار بهشتی

مطهری در بخش دیگری از نطق خود به موضوع مرگ ستار بهشتی اشاره کرد و گفت: مجلس باید در این گونه حوادث پیشگام باشد. از آقای توکلی که اولین بار این مساله را در مجلس مطرح کرده و آقای دواتگری که تاکنون این موضوع را پیگیری کرده‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم گزارش منصفانه و واقعی در مجلس قرائت شود. مبادا به خیال حفظ نظام برخی حقایق را کتمان کنیم که در این صورت به نظام ضربه می‌زنیم. این‌گونه مسائل را به جای آن که امثال خانم شیرین عبادی پیگیری کنند، باید مجلس پیگیری کرده و به نتیجه برساند و در صورت اثبات قصور یا تقصیر ضابطان وزیر کشور و نیروی انتظامی باید طی نامه‌ای از خانواده ستار بهشتی و ملت ایران و مقام رهبری عذرخواهی کنند؛ چراکه حق ملت و نظام این است و نه پنهان،‌ توجیه یا به فتنه‌گران نسبت دادن. وی خاطرنشان کرد: هیچ‌کس مدعی نیست این گونه اتفاقات کار نظام است و اساسا نظام نیازی به این کار ندارد، اما قابل انکار نیست که در میان نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما هستند معدود نفراتی که فکر می‌کنند برای حفظ نظام هر کاری مباح است و این جمله امام(ره) را که حفظ نظام اوجب واجبات است، بد فهمیده‌اند.