افزایش مبتلایان زن و گسترش انتقال از طریق روابط جنسی آتش موج سوم ایدز را شعله‌ور می‌کند

دنیای اقتصاد- هشدار نسبت به موج سوم ایدز در کشور و افزایش انتقال آن از طریق تماس‌های جنسی محورهای اصلی اظهارنظرهای مسوولان وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز را تشکیل داد. آنچنان که وزیر بهداشت اعلام کرده در حال حاضر ۹۲ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که اگر این آمار مورد اشاره مرضیه وحید‌دستجردی را در کنار پیش‌بینی‌هایی درباره آغاز موج سوم ایدز قرار دهیم نتیجه نگران‌کننده‌ای حاصل می‌شود. نگرانی ابراز شده در این باره توسط مقامات وزارت بهداشت بیشتر به افزایش ابتلای زنان به ایدز از طریق تماس جنسی مرتبط است.

بر اساس استدلالات مسوولان، این امر می‌تواند شیوع ایدز را تسریع و تشدید کند. علیرضا مصداقی‌نیا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت می‌گوید که طی سال‌های ۶۵ تا ۹۰ انتقال ایدز از طریق تماس جنسی از ۸/۱۰ درصد به ۱/۲۱ درصد افزایش یافته است که باید فکری اساسی برای آن کرد. همچنین در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی ایدز که دیروز برگزار شد، وزیر بهداشت از عدم تامین ارز دارویی گلایه کرد. به گفته وی تاخیر در پرداخت ارز مورد نیاز به منظور تامین داروی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است.

همه‌گیری ایدز در کشور از زندان‌ها شروع شد

وزیر بهداشت نسبت به احتمال وقوع موج سوم ایدز به دلیل تغییر الگوی ابتلای آن به سمت انتقال جنسی تا ۵سال آینده هشدار داد و گفت: حدود ۹۳ هزار فرد مبتلا به HIV در کشور داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرضیه وحید‌دستجردی در این زمینه، افزود: به‌رغم اینکه فکر می‌کنیم راه طولانی برای کنترل ایدز را باید طی کنیم؛ اما این مسیر و دستیابی به اهداف آن سخت نیست چرا که تاکنون توانسته‌ایم فلج اطفال را حذف کنیم و در جهت حذف سرخک حرکت کنیم.

وی ادامه داد: ۳۰سال است که جهان دست به گریبان بیماری ایدز است، ۶۵میلیون نفر را گرفتار کرده است و ۳۰ میلیون نفر فوت کرده‌اند که این اتفاق بر اثر یک بیماری رقم کمی نیست به خصوص اینکه اکثر مبتلایان در سنین جوانی هستند. وزیر بهداشت گفت: در سال ۶۵ اولین مورد ابتلا به ایدز در کشور گزارش شد و سپس در سال ۷۴ و ۷۵ همه‌گیری در زندان‌ها رخ داد و تا سال ۸۳ روند رو به رشدی در زمینه ابتلا از طریق این روش وجود داشت که این روند هم خوشبختانه رو به کاهش رفته است. وحید دستجردی افزود: آنچه مهم است و باید به آن بپردازیم افزایش ابتلای زنان به ایدز است که از ۵/۴درصد به ۵/۸درصد رسیده است؛ البته شاید دلیل این افزایش موارد شناسایی بوده است. وی تاکید کرد: مساله امروز ما شیوع بیشتر ایدز بر اثر مسائل جنسی است به طوری که طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته میزان ابتلا از راه جنسی ۵/۱۰درصد بود، اما امروز به ۲۱درصد رسیده است. بنابراین اقدام ویژه‌ همگانی می‌طلبد تا در زمینه آموزش وارد عمل شویم.

وحید دستجردی موضوع نگران‌کننده ابتلای زنان به ایدز و از طریق روابط جنسی را عاملی برای شعله‌ور شدن موج سوم ایدز در کشور دانست و گفت: اعتیاد به مواد محرک و آمفتامین‌ها را امروز شاهد هستیم که باعث اختلال در روابط جنسی می‌شوند. وی افزود:‌ این معتادان ایمنی خود را از دست داده و راه‌های پیشگیری را برای ابتلا به ایدز انجام نمی‌دهند و رفتارهای پرخطری از آنها سر می‌زند که می‌تواند منشأ موج سوم ایدز شود.

۹۰ درصد مبتلایان به ایدز مرد هستند

وزیر بهداشت طبق آخرین آمار به دست آمده تصریح کرد: در سال گذشته ۲۴هزار و ۷۳۵ مورد بیمار مبتلا به ایدز گزارش شد که ۶/۹۰ درصد آن مردان و ۴/۹درصد زنان هستند. ۴هزار و ۸۸۱ نفر فوتی و ۴۶درصد افراد مبتلا را گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: از کل موارد ابتلا به ایدز از سال ۶۵ تا امروز می‌توان علت افزایش ۶/۶۹ درصدی ایدز را به دلیل تزریق مشترک دانست. ۵/۱۰درصد را از راه جنسی و ۹/۱۷درصد را انتقال نامشخص گزارش کرد.

وزیر بهداشت گفت: فعالیت خود را در زمینه کاهش ایدز از طریق جنسی باید متمرکز کنیم؛ چرا که سهم انتقال جنسی ۵ تا ۸ درصد کل موارد بود اما امروز به ۲۱ درصد رسیده است و نرم‌افزار تخمینی ایدز نشان می‌دهد در سال ۹۰، حدود ۹۳هزار و ۲۵۰ بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود داشته باشد.

شکایت از دولت را سرچهارراه‌ها نمی‌بریم

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز در رابطه با مشکلات ارز دارویی، گفت: فقط یک سوم ارز مورد نیاز دارویی کشور اختصاص یافته ولی بانک مرکزی قول جبران داده است، شکایت از تاخیر دولت در تخصیص اعتبارات را در دولت مطرح می‌کنیم و نمی‌توانیم این شکایت‌ها را سر چهارراه‌ها مطرح کنیم.

مرضیه وحید دستجردی افزود: امسال ۵/۲میلیارد دلار ارز برای دارو و خدمات پزشکی نیاز داشته‌ایم که از این مقدار ۹۷۵ میلیون دلار اختصاص یافته است در واقع یک سوم رقم مورد نیاز در اختیار دارو قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دو سوم از اعتبارات محقق شده به دارو و بقیه به ملزومات پزشکی داده شده است که متاسفانه همین میزان نیز در شهریور به وزارت بهداشت داده شده است. وحید دستجردی گفت: این فاصله ۶ ماهه برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است که البته بانک مرکزی قول داده آن را جبران کند و امیدواریم این ۵/۲میلیارد دلار در اختیار شرکت‌های بهداشتی و دولتی قرار گیرد.

اختصاص ۸/۲ میلیارد تومان برای افراد مبتلا به ایدز

علاوه براین، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعتبارات اختصاص یافته به مبتلایان به ایدز، گفت: برای برخورداری مبتلایان به ایدز از تسهیلات حوزه تعاون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال جاری به این منظور اختصاص داده‌ایم. عبدالله عمادی در همایش روز جهانی ایدز گفت: برای انجام حمایت‌های اجتماعی با ادارات مرتبط هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم و به این منظور با بانک توسعه تعاون اعتباراتی را ایجاد کرده‌ایم تا در زمینه اعطای وام اشتغال به مبتلایان به ویروس ایدز اقداماتی را انجام دهد.