نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی

به گزارش «ایسنا» زرداری در ادامه نوشت: «تاکید کردم که اینگونه اقدامات اسلام‌‌‌‌هراسانه موجب ایجاد نابردباری دینی، نفرت و تهییج شده و با هیچ عذر و بهانه‌‌‌‌ای قابل توجیه نیست.» وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: «پاکستان و ایران برای همکاری با یکدیگر و دیگر کشورهای سازمان همکاری اسلامی در زمینه مقابله و مبارزه با تهدید اسلام‌‌‌‌هراسی مصمم هستند. ما همچنین درباره دیگر مسائل در حیطه منافع دوجانبه گفت‌‌‌‌وگو کردیم.»

همچنین امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، با اظهار تاسف شدید و محکومیت اقدام موهن و تحریک کننده اخیر در سوئد پیشنهاد کرد در واکنش به این اقدام اهانت‌آمیز، نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در اولین فرصت ممکن برای رسیدگی به این موضوع مهم برگزار شود. امیرعبداللهیان گفت: «اگر دولت سوئد به فوریت اقدام موثری انجام ندهد، باید کشورهای اسلامی به صورت منسجم پاسخ محکمی در اهانت به کتاب آسمانی قرآن کریم به سوئد بدهند.» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز قول داد در این زمینه و در مشورت با کشورهای عضو، برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را در دستورکار قرار دهد.

سفیر سوئد را نمی‌‌‌‌پذیریم

در اقدامی دیگر وزیر امور خارجه ایران جمعه شب اعلام کرد که بر اساس دستور رئیس جمهور سفیر جدید سوئد در تهران را نخواهیم پذیرفت و سفیر جدید ایران نیز به استکهلم اعزام نمی‌شود. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در یک مصاحبه تلویزیونی با تشکر از مردم که به هتک حرمت مجدد قرآن در سوئد اعتراض کردند، گفت: «جمعه بعدازظهر، جلسه فوق‌‌‌‌العاده سیاسی شورای معاونان وزارت امور خارجه با حضور معاونان وزارت امور خارجه برای بررسی واکنش مناسب به هتک حرمت صورت گرفته برگزار کردیم .»

وی با بیان اینکه مدت ماموریت سفیر فعلی سوئد در تهران پایان یافته است، گفت: «بر حسب دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد اقدام موثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن مجید انجام ندهد و با فرد و جریاناتی که برای دومین بار طی مدت اخیر اهانت به قرآن کرده‌‌‌‌اند، برخورد جدی نکند، ما سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد تهران شود، نخواهیم پذیرفت و کماکان سفیر جدید ایران نیز به این کشور اعزام نخواهد شد.» امیر عبداللهیان تصریح کرد:«این تصمیمی است که رئیس‌‌‌‌جمهور از من خواستند انجام شود و آن را به دولت سوئد اعلام کنیم.»

گفت و گوهای چهارجانبه

در ادامه تحرکات رهبران مسلمان جهان، فواد حسین، وزیر خارجه عراق با ایمن الصفدی، هاکان فیدان، حسین امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه اردن، ترکیه، ایران و عربستان تلفنی گفت وگو کرد. وزارت خارجه عراق اعلام کرد که در این گفت‌‌‌‌وگوهای تلفنی بر لزوم برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه برای بررسی مساله هتک حرمت قرآن و مقابله با اسلام‌هراسی در جهان و اتخاذ اقدامات لازم در این رابطه تاکید شد. وزرای خارجه چهار کشور اسلامی نیز با حمایت از موضع عراق خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده در این خصوص شدند. از سوی دیگر سفارت ایران در آذربایجان و سوئیس نیز در بیانیه‌‌‌‌های جداگانه‌‌‌‌ای این اقدام را محکوم کردند.

هتک حرمت در کپنهاگ

این در حالی است که روز جمعه ویدئویی از هتک حرمت به قرآن و پرچم عراق و آتش زدن آن در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ منتشر شد. خبرگزاری «آناتولی» گزارش داد، اعضای گروهی که خود را «دانسکه میهن‌پرست» (وطن‌پرستان دانمارکی) نامیده‌‌‌‌اند با در دست داشتن بنرهای ضد اسلامی شعارهای توهین آمیزی سرمی‌دادند. پس از انتشار این ویدئو، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در دانمارک گفت: «از منظر جمهوری اسلامی ایران، دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت‌‌‌‌کنندگان مسوول است.»

به گزارش ایسنا، کنعانی با اشاره به تلاش‌‌‌‌های در حال انجام در سطح جهان اسلام برای پاسخگو ساختن متعرضین به مقدسات اسلامی، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران با تداوم تماس‌‌‌‌ها و گفت وگوهای خود با کشورهای اسلامی، به اقدامات و تلاش‌‌‌‌های خود برای مقابله با جهالت قرن بیست و یکم که در سایه آزادی بیان دروغین غربی، کرامت انسانی و آزادی بیان اصیل را هدف قرار داده، ادامه خواهد داد.» سفارت ایران در دانمارک نیز در واکنش به اهانت به قرآن کریم در این کشور در بیانیه‌‌‌‌ای نوشت: «سفارت جمهوری اسلامی ایران از هتک حرمت مکرر قرآن کریم که احساسات بیش از ۲ میلیارد مسلمان را به شدت آزار می‌‌‌‌دهد، ابراز انزجار می‌کند.»