وب‌سایت سِمافور در گزارشی به نقل از سه منبع مطلع از این پرونده نوشت که بازداشت این شهروند آمریکایی در ایران، تلاش‌‌‌های دولت بایدن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و کاهش تنش با تهران را «پیچیده‌‌‌تر کرده» است. سمافور می‌نویسد: دستگیری این شهروند آمریکایی «اکنون بخش محوری مذاکرات فشرده» میان دو کشور بر سر مبادله ایرانیان بازداشت‌‌‌شده در غرب با اتباع آمریکایی است. این وب‌سایت خبری اضافه کرد مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تازگی در یک مصاحبه به طور گذرا از وجود چهارمین زندانی آمریکایی در ایران سخن گفت، اما نام او را ذکر نکرد.جیک سالیوان به شبکه تلویزیونی سی‌‌‌بی‌‌‌اس گفت که دولت آمریکا «از روز نخست کار خود، بسیار تلاش کرده تا چهار آمریکایی را که در ایران بازداشت شده‌‌‌‎اند، آزاد کند.» او افزود: «در این زمینه با ایران تماس غیرمستقیم داشته‌‌‌ایم اما تا این مرحله به تفاهم نرسیده و کار روی آن ادامه دارد.» المانیتور نیز دومین رسانه‌ای است که به مساله بازداشت نفر چهارم اشاره کرده است.

المانیتور در گزارشی به تاریخ ۲۱ ژوئیه به نقل از چند منبع آگاه نوشت: ممکن است مسیر تفاهم پسابرجام با ایران این هفته با انتشار اخباری مبنی بر بازداشت چهارمین شهروند آمریکایی در ایران دشوارتر شود. پنج منبع آگاه به المانیتور گفتند که ایالات متحده به دنبال آزادی چهارمین فرد بازداشت شده توسط تهران است. چند منبع گفتند که فرد بازداشت شده مرد دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی است و یک منبع گفته است که وی در اواخر سال ۲۰۲۲ دستگیر شده است.المانیتور مدعی است: مذاکره‌کنندگان ایرانی پس از آزادی چهارمین زندانی آمریکایی به نام باقر نمازی که در اکتبر ۲۰۲۲ به دلایل بشردوستانه آزاد شد، به دنبال بازداشت یک شهروند آمریکایی دیگر برای بازگرداندن تعادل به مذاکرات بوده‌اند. در اواخر ماه مه، ایران و بلژیک در توافقی با میانجی‌گری عمان، زندانیان را مبادله کردند. یک هفته بعد، تهران سه زندانی دانمارکی- اتریشی را آزاد کرد.

با این حال خبر سمافور و المانیتور چندان جدید به نظر نمی‌رسد، چرا که پیش‌تر میدل‌‌‌ایست‌آی اشاره کرده بود که مقامات آمریکایی به‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای به دنبال اضافه کردن نام چهارمین فرد زندانی به فهرست افرادی بودند که می‌‌‌خواهند به عنوان بخشی از توافق هسته‌‌‌ای موقت آزاد شود. سایت میدل‌‌‌ایست‌آی ۷ تیر ماه ادعا کرد، مذاکرات میان ایران و آمریکا بر سر توافق موقت هسته‌‌‌ای به دلیل اختلاف‌نظر بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی عقب افتاده است.میدل‌‌‌ایست‌آی به نقل از منابع ایرانی خود مدعی شد مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی هستند و نهادهای ایران در مورد موافقت با این مساله اختلاف‌نظر دارند. این گزارش پس از آن منتشر شد که وزیر امور خارجه عمان گفته بود، ایران و آمریکا به نهایی کردن توافقی برای آزادی زندانیان دوتابعیتی آمریکایی در ایران، نزدیک هستند. در اوایل این ماه، تهران و واشنگتن پیشرفت خوبی در مذاکرات بر سر یک توافق موقت داشتند که قرار بود در ازای محدودشدن غنی‌‌‌سازی هسته‌‌‌ای ایران، برخی تحریم‌‌‌های آمریکا لغو شود.

برای اولین بار، میدل ایست‌آی ادعا کرد، دو طرف توافق کردند که ایران سطح غنی‌‌‌سازی اورانیوم را پایین‌‌‌تر از ۶۰‌درصد نگه دارد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌‌‌آزمایی برنامه هسته‌‌‌ای خود همکاری کند. در ازای آن، تهران اجازه می‌‌‌داشت تا روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کرده و به درآمد فروش آن و سایر منابع مسدودشده در خارج از کشور دسترسی پیدا کند. این منابع باید منحصرا برای خرید اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده می‌‌‌شد.سه منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفتند که در هفته‌‌‌های اخیر، پیشرفت‌‌‌های بیشتری در مورد چند موضوع کلیدی حاصل شده است؛ از جمله وعده تهران مبنی بر عدم‌حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق توسط متحدان ایرانی. با این حال به نظر می‌رسد آزادی این نفر چهارم یکی از اختلافات جدی درخصوص توقف مذاکرات برای توافق موقتی است که پس از تعلیق رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دچار وقفه شده است.