پاسخ دستگاه قضایی به مسائل حقوق بشری

گزارش‌های احمد شهید، پرونده ستار بهشتی، نسرین ستوده و سکینه آشتیانی از محورهای توضیحات محمد جواد لاریجانی به رسانه‌ها بود

دنیای اقتصاد- دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه با اشاره به سه گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران می‌گوید که «به نظر ما کار احمد شهید فاقد وجاهت اخلاقی و قانونی است. او به عنوان یک هنرپیشه رسانه‌ای از یک شبکه تلویویزنی به شبکه دیگری می‌رود و علیه ایران ادعاهایی را مطرح می‌کند.» به گفته محمدجواد لاریجانی «احمد شهید چیزی بالغ بر دو هزار ادعا علیه ما جمع کرده و بعد گفته می‌خواهم آنها را ظرف سه روز که به ایران می‌آیم، بررسی کنم که این سخنان خیلی مضحک است.» دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه همچنین با بیان اینکه شکنجه در ایران خلاف شرع و قانون است به پرونده ستار بهشتی و بازداشتگاه کهریزک اشاره کرد و گفت که رسیدگی به این پرونده‌ها سند افتخار نظام هستند. وی در ادامه به شرایط نسرین ستوده و سکینه محمدی اشاره و اظهار کرد که «حال نسرین ستوده خوب است و اخیرا هم با خانواده‌اش ملاقات داشته است. همچنین سکینه محمدی هم اکنون در مرخصی از زندان است.» این دیپلمات سابق درخصوص رابطه با آمریکا نیز می‌گوید: فعلا مذاکره با آمریکا مطرح نیست. همچنین به گفته لاریجانی بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین در آینده انجام می‌شود. وی درباره پرونده موسوم به زمین‌خواری خودش توضیحاتی داده و می‌گوید: «در مزرعه‌ام ال.سی تقلبی ندارم.» او به خبرنگاران وعده داد که وقتی کار قضایی‌ پرونده‌اش تمام شد یک روز آنها را به مزرعه‌اش ببرد و در آنجا به آنها آبگوشت بدهد.

احمد شهید هنرپیشه رسانه‌ای است

اما آن گونه که ایسنا گزارش داده است، محمدجواد لاریجانی روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ سوالی در مورد گزارش احمد شهید در رابطه با ایران، گفت: به نظر ما کار احمد شهید فاقد وجاهت اخلاقی و قانونی است. اولا کار او سوءاستفاده از مکانیزم‌های بین‌المللی است و ثانیا او باید بی‌طرفانه گزارش‌ها راجع به ایران را بررسی می‌کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه ادامه داد: احمد شهید از روز اولی که به این سمت منصوب شد به عنوان یک هنرپیشه رسانه‌ای از یک شبکه تلویویزنی به شبکه دیگری رفت و علیه ایران ادعاهایی را مطرح می‌کرد. او در واقع یک هنرپیشه رسانه‌ای است. از لحاظ فنی هم گزارش احمد شهید فاقد وجاهت متدولوژیک است. احمد شهید چیزی بالغ بر دو هزار ادعا علیه ما جمع کرده و بعد گفته می‌خواهم آنها را ظرف سه روز که به ایران می‌آیم بررسی کنم. شما ببینید که این چه حرف مضحکی هست. ما پاسخ این ادعاها را به تفصیل فرستادیم و حتی آنها نمی‌گفتند منبع ادعاهایشان چیست. وی تصریح کرد: گزارش احمد شهید حتی لیاقت نادیده گرفتن هم ندارد، یک گزارش ناموجه است و مثل سایر قطعنامه‌های سیاسی در سطح بین‌المللی است که علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب می‌شود. وی افزود: نکته دیگر این است که او به دنبال سندسازی در ایران است؛ یعنی اعلام کرده کسانی که در سطح دنیا مایل هستند علیه ایران گزارش بدهند به لندن بروند و حتی بلیت آنها را هم می‌دهند تا به آنجا سفر کنند و علیه ایران صحبت کنند. طبیعتا این سفر بی‌مزه‌ای نیست؛ ولی باید توجه داشت که این گزارشگری نیست، بلکه پرونده‌سازی است. وی اظهار کرد: نکته دیگر این است که احمد شهید در دام گروه‌های تروریستی افتاده است. این برای نظام‌های بین‌المللی بسیار شرم‌آور است که گزارشگرش، گزارشگر تروریست‌های دنیا از جمله پژاک و منافقین باشد.

رسیدگی به پرونده ستار بهشتی افتخار نظام است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده ستار بهشتی به کجا رسیده و با توجه به اینکه پیش از این پرونده کهریزک را داشته‌ایم، چه تدابیری در رابطه با این پرونده‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: مسوولان قضایی در مورد پرونده کهریزک اطلاع‌رسانی خواهند کرد. وی با بیان اینکه به هر دو پرونده کهریزک و ستار بهشتی با دقت و صداقت رسیدگی می‌شود، اظهار کرد: اطمینان ما این است که این پرونده‌ها با نهایت دقت پیگیری می‌شوند و در هر مرحله، گزارشی از روند رسیدگی به آنها داده می‌شود در واقع رسیدگی به این پرونده‌ها سند افتخار نظام ما هستند.

شکنجه در ایران خلاف شرع و قانون است

خبرنگار خبرگزاری فرانسه پرسید آیا در ایران شکنجه‌ای صورت می‌گیرد و چند نوع شکنجه داریم؟ لاریجانی پاسخ داد: هر نوع شکنجه در کشور ما ممنوع، خلاف شرع و قانون و اخلاق است و هر موردی که در کشور ما از شکنجه گزارش داده شود بدون اغماض، قوه‌قضائیه به آن رسیدگی می‌کند و این موضع قاطع و روشن ماست و همچنین موضع مقام معظم رهبری و دستگاه قضایی است.

بازدید رییس‌جمهور از زندان انجام می‌شود

خبرنگاری در مورد بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین پرسید که لاریجانی پاسخ داد: بازدید رییس‌جمهور از زندان‌ها نه تنها مورد استقبال است، بلکه مورد تقاضا بوده است، همان‌طور که مسوولان مختلف از زندان‌ها بازدید می‌کنند، رییس‌جمهور هم می‌تواند بازدید کند؛ اما این بازدید باید برای رسیدگی به بهتر شدن و بهبود وضعیت زندان‌ها باید باشد. مساله بازدید رییس‌جمهور شائبه‌ای بود که فعلا به تعویق افتاده است، ان‌شاءالله در آینده این کار انجام می‌شود.

حال نسرین ستوده خوب است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر آخرین وضعیت «نسرین ستوده» و اعتصاب غذای او گفت: گزارشی که ما گرفتیم این است او با خانواده‌اش اخیر ملاقات خوبی داشته و وضع مزاجی‌اش هم کاملا خوب است.

سکینه محمدی در مرخصی است

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید به صلابت قوه‌قضائیه در پرونده سکینه محمدی آشتیانی توجه کرد، گفت که آخرین گزارشی که از وضعیت او دارم این است که او باید الان در مرخصی باشد.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه ما به سیستم قضایی خود اطمینان داریم، اظهار کرد: بعضا ادعاهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی افرادی را به طور پنهانی اعدام می‌کند؛ در صورتی که حتی یک نفر هم وجود ندارد که ما پنهانی اعدام کنیم. ما مجازات‌های اعدام را اعلام می‌کنیم؛ چراکه قانونی هستند.

فعلا مذاکره با آمریکا مطرح نیست

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که در مورد مذاکره ایران با آمریکا بود، اظهار کرد: مذاکره با آمریکا موضوعی است که حواشی زیادی دارد؛ اما از نظر من، مبنای مذاکره با آمریکا باید روشن باشد و مذاکره با آمریکا به عنوان بخشی از تعامل باشد و گاهی تعامل هم می‌تواند مذاکره یا عدم مذاکره باشد؛ لذا فعلا مذاکره مطرح نیست.

در مزرعه‌ام به خبرنگاران آبگوشت می‌دهم

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پرونده موسوم به زمین‌خواری خودش با بیان اینکه این پرونده مربوط به مالکیت یک زمین قدیمی کشاورزی است، گفت: راجع به جواد لاریجانی همه چیز شنیده بودید به جز کشت گندم و جو و خوشبختانه این چیزی نیست که در حال فرار باشد؛ مانند ال.سی، پول و. ..!لاریجانی ادامه داد: برادران ما در دولت احساس وظیفه کردند که یک شبهه مالکیتی را مطرح کنند. این در دادگاه مطرح شده و دادگاه نسبت به آن نظر می‌دهد و همان‌طور که گفته شد ما لاریجانی‌ها ضمن اینکه برادر هستیم، ولی در رابطه با کار برادر و اینها نمی‌شناسیم. وی گفت: چون ما در یک پروسه قضایی هستیم من نباید درباره آن صحبت کنم و سخنگوی قوه‌قضائیه در این‌باره صحبت خواهد کرد و ان‌شاءالله وقتی که کار قضایی‌اش تمام شد یک روز به مزرعه می‌رویم و من در آنجا به شما آبگوشت می‌دهم.