این گزارش درادامه تصریح کرده که درحال حاضر نوبت به کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت تجهیزات پزشکی به‌ویژه تجهیزات پزشکی مصرفی که نیاز اولیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است، رسیده به گونه‌ای که عملکرد مراکز درمانی و فرآیند درمان بیماران در این مراکز با اختلال جدی مواجه شده است. بر اساس این گزارش به استناد گزارش اخذ‌شده از سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، درحال حاضر بیش از ۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار به گمرکات کشور اظهار شده لیکن صاحبان کالا به دلیل ابهام در نرخ مأخذ حقوق ورودی از ترخیص آنها امتناع می‌‌‌ورزند.

درادامه این گزارش دربخش وضعیت موجود در بازار دارویی کشور آمده است‌: پس از اجرای طرح دارویار و به‌رغم آنکه با اقدامات صورت‌گرفته توسط سازمان غذا و دارو کمبودهای دارویی زیر سه ماه در کشور، از بیش از ۴۰۰قلم در مهرماه ۱۴۰۱ به کمتر از ۸۵ قلم در فروردین ماه ۱۴۰۲ رسید، اما مطابق با گزارش‌‌‌هایی که اخیرا توسط کمیسیون اخذ شده تعداد اقلام دارویی که با کمبود مواجه هستند مجددا از اردیبهشت ماه روند صعودی داشته و به تعداد ۱۳۳ قلم دارو رسیده است. برآوردها حاکی از آن است در صورت عدم‌اتخاذ تدابیر مناسب و طی ماه‌‌‌های آتی به‌ویژه مهرماه و آبان با وضعیت کمبود بحرانی در ذخایر دارویی کشور مواجه خواهیم شد. در گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین تاکید شد ضرورت دارد بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به رفع موانع موجود در مسیر حواله‌کرد ارز دارو و تجهیزات پزشکی اقدام کند.

 کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور

به دنبال قرائت این گزارش حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در این مورد گفت: قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه دارد و متاسفانه نگرانی‌ها را برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و مردم افزایش داده است. او همچنین خواستار پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت‌های پخش در اسرع وقت شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه جلسه، علی بابایی‌کارنامی در این زمینه، با تاکید براینکه با کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور مواجه هستیم به کمبود داروهای پیوند، هموفیلی و بیماری‌‌‌های خاص اشاره کرد. ازسوی دیگر محمدعلی محسنی‌بندپی نماینده نوشهر نیز به اعتراض شدید مردم به کمبود دارو به‌ویژه داروی بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه پرداخت و گفت که ما پاسخی برای بیماران نداریم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در پایان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره بررسی عملکرد دستگاه‌‌‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت‌: مشکلات موجود در حوزه هزینه‌‌‌های دارو از یک طرف و دغدغه ‌‌‌تهیه آن از طرف دیگر بر مشکلات مردم افزوده است، بنابراین باید هرچه سریع‌تر این فشار روانی وارد شده به مردم را کاهش دهیم. قالیباف وعده داد که در جلسه سران قوا بحث صفر بودن مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی دنبال می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، قالیباف در ادامه از کمیسیون بهداشت و درمان و معاونت نظارت خواست تا بحث‌‌‌های این جلسه و سه جلسه قبل جمع‌‌‌بندی شوند.

او همچنین گفت: البته ما این روند را مجددا در نوبت بعدی دنبال می‌‌‌کنیم و انتظارمان این است که دیگر شاهد سکته‌‌‌های این‌چنینی در حوزه تهیه و توزیع دارو نباشیم. درادامه این جلسه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو گفت‌: بازرسی از داروخانه‌ها به صورت فعال در حال انجام است و ۱۵۰ داروخانه به دلیل تخلف پلمب شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه اخیرا مشکلی را در گمرک درخصوص ترخیص کالاها داشتیم گفت‌:  در جلسه‌ای که با حضور دکتر قالیباف داشتیم قرار بر این شد با انجام اقداماتی مشکل حل شود که الان ترخیص کالا در حال انجام است. وی با بیان اینکه ایجاد ذخایر راهبردی و تجهیزاتی مدنظر قرار دارد، گفت: باید ذخایر دارویی را افزایش دهیم که یکی از برنامه‌های راهبردی ماست.