دنیای اقتصاد- اولین گام برای تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها را استان اصفهان برداشت. استاندار اصفهان از تصویب طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های ادارات دولتی این استان خبر داد و گفت: «تعطیلی ادارات اصفهان در روزهای پنج‌شنبه فقط به دلیل آلودگی هوا نیست و اهداف دیگری همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مباحث فرهنگی و اجتماعی را نیز دنبال می‌کند.» پس از تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس و دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید، این تازه‌ترین گام دولت برای مهیا کردن زمینه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به حساب می‌آید. تعطیلی آخر هفته اصفهانی‌ها دو روزه شد

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در آستانه سراسری شدن؟

دنیای‌اقتصاد- اصفهان، روزهای پنج‌شنبه تعطیل است. با اعلام این تصمیم از سوی استانداری اصفهان یک گام جدی دیگر به منظور فراگیری ایده تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کشور برداشته شد.

پاییز و زمستان و مطرح شدن مجدد مباحث مربوط به آلودگی هوا نخستین زمزمه‌های تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اصفهان به دلیل پدیده وارونگی هوا را کلید زد. با این وجود اما مسوولان استانی آلودگی هوا را تنها علت تصمیمشان قلمداد نکرده و توضیحات بیشتر در این باره را به آینده موکول کرده‌اند. نزدیک به یک ماه پیش، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مطرح شدن احتمال تعطیلی اداره‌های این استان در روز پنج‌شنبه گفته بود: «این موضوع به دلیل ادامه آلایندگی‌ها مطرح شده است.» شیشه فروش معتقد است که تعطیلی روزهای پنج‌شنبه ادارات به این دلیل روی میز کار مدیران استان قرار گرفت که اگر در نیمه دوم امسال وضعیت آلاینده‌ها به همین نحو پیش رود، وضعیت برای مردم خطرناک خواهد بود.

در واقع بانی تعطیلی پنج‌شنبه‌های اصفهان با وجود اینکه در مدارس با بخشنامه سراسری وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شد، ستاد مدیریت بحران استانداری بود؛ چه آنکه این ستاد در دو ماه گذشته با تشکیل جلساتی با بررسی آلودگی هوا در این شهر و مباحث مربوط به صرفه‌جویی در انرژی، تعطیل کردن پنج شنبه‌ها را راهکار مناسبی در مواجهه با این موارد عنوان می‌کرد. این جلسات البته شاید به یُمن دیدگاه‌های نزدیک استاندار این منطقه صنعتی با مجموعه دولت بود که طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را (که نگاه مثبت شخص محمود احمدی‌نژاد را نیز با خود به همراه دارد) به خوبی در استان محل فعالیت خود پیش برد. در حال حاضر استاندار اصفهان می‌گوید: تعطیلی ادارات اصفهان در روزهای پنج‌شنبه فقط به دلیل آلودگی هوا نیست و اهداف دیگری همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مباحث فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علیرضا ذاکر اصفهانی که در جلسه ستاد مدیریت بحران اصفهان سخن می‌گفت، تصمیم گیری درباره تعطیلی اداراتی مانند بانک‌ها و شهرداری‌ها را منوط به در نظر گرفتن شرایط آنها کرد. وی اضافه کرده است: با اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اصفهان علاوه برکاهش آلایندگی، هفت هزار سفر روزانه نیزکاهش می‌یابد. تصویب طرح تعطیلی اصفهان در روز‌های پنجشنبه با تایید اکثریت دستگاه‌های اجرایی این استان در جلسه شورای ستاد مدیریت بحران استانداری صورت گرفته است. در این جلسه برخی از دستگاه‌های اجرایی استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، حفاظت محیط زیست و هوا‌شناسی دلایل خود را مبنی بر ضرورت تعطیلی اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه اعلام کردند. البته در این میان برخی از دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری اصفهان با اجرایی شدن این طرح مخالفت کرده‌اند، اما بنا به گفته مسوولان استان با توجه به مواجه شدن اصفهان با پدیده اینورژن و وارونگی دما و به دنبال آن افزایش آلودگی‌های هوا در شش ماه دوم سال تعطیل شدن اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه ضرورتی مهم تلقی شد. با این وجود زمان اجرایی شدن این طرح هنوز مشخص نیست و در آینده‌ای نزدیک این موضوع نیز با تصمیم‌گیری‌های مسوولان استانداری اصفهان اعلام می‌شود؛ اما به نظر نمی‌رسد زمان چندانی تا عملیاتی شدن این مصوبه باقی مانده باشد. گویا برای جبران تعطیلی این روز تمهیداتی نیز در نظر گرفته شده که در اظهارات پیشین مسوولان استان اصفهان به آنها اشاره شده اما جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است. چندی پیش محمد مهدی اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بررسی و تصمیم‌گیری تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در شورای مدیریت بحران استان، گفته بود: «قرار بر این است تا در صورت تعطیلی روزهای پنج‌شنبه یا یک ساعت به ساعات کاری ادارات افزوده شود یا به صورت کار در منزل این موضوع را دنبال کنیم.» به گفته مسوولان استانی اصفهان، آلودگی هوای این استان باتوجه به عوامل خشکسالی، پدیده وارونگی هوا و جابه‌جایی هوا به شدت در حال افزایش است به گونه‌ای که شهر اصفهان در سال‌های گذشته حدود ۱۹۶ روز از شرایط ناسالم برخوردار بود. در این زمینه البته به جز تعطیلی پنج شنبه‌ها راهکارهای دیگر همچون تعطیلی و انتقال واحدهای تولید گچ، آهک، شن و ماسه برای استان اصفهان ضروری دانسته شده که بررسی در این رابطه همچنان ادامه دارد. مقامات استانداری معتقدند که علاوه بر کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در منابع انرژی یک مزیت دیگر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بهبود مباحث اجتماعی-روانی است.

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها کشوری می‌شود؟

تعطیلی مقاطع ابتدایی مدارس در روزهای پنج‌شنبه نخستین قدم در راستای فراگیری ایده تعطیلی پنج شنبه‌ها در کشور بود که اگر چه با تسری آن به کلیه مقاطع تحصیلی انتقادبرانگیز شد، اما زمینه را برای تصمیمات بعدی در این خصوص مهیا کرد. مجلس‌نشینان جدی‌ترین منتقدان این طرح بودند، اما گویا جدیت دولت برای اجرای تصمیمش بیشتر از اینها بود تا آنکه از مهر ماه امسال شاهد تعطیلی کلیه مقاطع تحصیلی در روزهای پنج شنبه بر اساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش بودیم. به دنبال این تصمیم، دانشگاه آزاد نیز پنج‌شنبه‌ها را تعطیل اعلام کرد تا دانشگاه‌ها نیز طعم فراغت در این روز را بچشند و حالا شهر اصفهان بنابر دلایل و استدلالاتی چون کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در انرژی که قابل طرح در پایتخت نیز هستند پنج‌شنبه‌هایش تعطیل شد. در حال حاضر ادارات سراسر کشور در روزهای پنج‌شنبه ساعات کار کمتری به نسبت دیگر روزهای هفته دارند و وزارتخانه‌ها نیز در این روز تعطیل‌اند. با این اوصاف به نظر می‌رسد به دنبال تعطیلی اصفهان به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور بستر اختصاص پنج‌شنبه‌ها به‌عنوان روز خانواده (نامگذاری رییس‌جمهور برای پنج‌شنبه‌ها) مهیاتر از پیش شده است.

خبر تعطیلی را استاندار اصفهان اعلام کرد