درخواست رسمی احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین

دنیای اقتصاد - رییس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به رییس قوه‌قضائیه، از وی خواست تا دستور هماهنگی‌های لازم برای بازدید وی از زندان اوین صادر شود.

آن گونه که ایسنا گزارش داده است، متن نامه محمود احمدی‌نژاد به صادق آملی لاریجانی به این شرح است: اطلاع دارید که بازدید اینجانب از زندان اوین برای روز دوشنبه ۱۷/۰۷/۹۱ برنامه‌ریزی و روز یکشنبه ۱۶/۰۷/۹۱ از طریق وزیر محترم دادگستری به آن قوه محترم اعلام گردید. پس از ساعتی ایشان اعلام کردند که مسوولان قوه‌قضائیه می‌خواهند که این بازدید به روزهای آینده موکول گردد. مقتضی است دستور فرمایید در اسرع وقت هماهنگی لازم جهت این بازدید معمول گردد.

چندی پیش و پس از بازداشت علی اکبر جوانفکر، سایت شبکه ایران (وابسته به روزنامه ایران) اعلام کرد که رییس‌جمهور قصد دارد به‌زودی از زندان اوین بازدید کند. سایت روزنامه ایران نوشته بود: بنا بر اعلام یک منبع آگاه، رییس‌جمهور قصد دارد از همه بندها و بخش‌های زندان اوین بازدید کند. این منبع آگاه هدف از انجام این بازدید را آگاهی رییس‌جمهور از وضعیت زندان‌ها، بررسی راهکارهای عملی جهت تعامل و همکاری بهتر قوای مجریه و قضائیه جهت بهبود وضعیت زندان‌ها، آگاهی از مشکلات زندانیان به‌ویژه زندانیان مالی و دیه و... عنوان کرد.

باید هماهنگ شود

اما در پی اعلام برنامه بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین سخنگوی دستگاه قضا به این اقدام واکنش نشان داد و گفت سازمان زندان‌ها دارای ضوابط و مقررات خاصی است. زندان بخش‌های مختلفی دارد؛ به عنوان مثال بخشی دارد که بازداشت‌های موقت در آن انجام می‌گیرد. در این بخش تمامی ملاقات‌ها باید با هماهنگی قاضی پرونده صورت ‌گیرد، حتی از مقامات قوه نیز اگر بخواهند به بازدید آن بند یا بخش بروند باید با مجوز قاضی ملاقات انجام بگیرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای افزوده بود: زندان قوانین خاص خود را دارد و برای ملاقات باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد، ولی اگر در صورت مقتضی هماهنگی لازم با قاضی یا سازمان زندان‌ها انجام شود برای هر مقامی این امر امکان‌پذیر است. وی اضافه کرده بود که بازدید احمدی‌نژاد از‌ بندی که جوانفکر در آن به سر می‌برد به هماهنگی نیاز دارد.

مگر روسای‌جمهور قبلی زندان می‌رفتند؟

در عین حال معاون حقوقی رییس قوه‌قضائیه نیز دو روز قبل با بیان اینکه مگر روسای‌جمهور قبلی زندان می‌رفتند، گفت: جای رییس‌جمهور قوه مجریه است و باید کارهای اجرایی را انجام دهد. زندان‌های کشور نیز زیرمجموعه قوه‌قضائیه است و هر کس باید کار خود را انجام دهد. علی رازینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه زندان جای حساب و کتاب داری است، گفت: اگر کسی می‌خواهد از زندان بازدید کند باید قواعد آن را هم رعایت کند؛ چرا که زندان مقرراتی دارد.