اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین از چهار سال پیش به اتهام برنامه‌‌‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروهک منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شد. پیش‌تر وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که عمان موفق به میانجی‌گری بین بلژیک و ایران برای حل مساله شهروندان زندانی شد؛ افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند، روز جمعه به مسقط منتقل خواهند شد. بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجی‌گری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌‌‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مساله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌‌‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد. به موجب این توافق افرادی که آزاد شدند، روز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

در پایان این بیانیه عمان از روحیه مثبت و بالای حاکم بر مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی و اشتیاق آنها برای حل و فصل این پرونده بشردوستانه قدردانی کرد. همچنین در این پروسه آزادسازی زندانیان یک شهروند بلژیکی که در ایران در بازداشت بود نیز آزاد شد. نخست‌‌‌وزیر بلژیک با تایید آزادی شهروند این کشور از ایران گفت که اولیویر وندکاستیل، شهروند این کشور که در ایران زندانی بود روز گذشته آزاد شده و در راه بازگشت به بلژیک است. به گزارش «ایسنا» و به نقل از لوموند، الکساندر دوکروو، نخست‌‌‌وزیر بلژیک با ادعایی درباره وضعیت دوران بازداشت این شهروند بلژیکی گفت: «اولیویر ۴۵۵ روز را در تهران در زندان و تحت شرایطی غیرقابل تحمل سپری کرد. بی‌‌‌گناه بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، او امشب در کنار ما خواهد بود.»

به گزارش «ایسنا»، حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک هم در بیانیه‌‌‌ای آزادی یک شهروند این کشور را که به دلایل امنیتی در ایران زندانی شده بود، نتیجه «۱۵ ماه دیپلماسی متمرکز و مدبرانه» تلقی کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در این خصوص گفت: اسدالله اسدی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این زمینه برخی دولت‌های اروپایی تحت‌تاثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.