مهدی هاشمی هم بازداشت شد

لحظه ورود مهدی هاشمی به فرودگاه امام

دنیای اقتصاد- مهدی هاشمی دومین پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ۳ سال یکشنبه شب به کشور بازگشت. او پس از گذشت ۲۴ ساعت از تجمع جمعی از دانشجویان بسیجی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد و بعد از آنکه صبح دوشنبه به دادسرای شهید مقدس تهران مراجعه کرد، بعد از انجام بازجویی که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید از سوی بازپرس پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر با قرار بازداشت موقت روانه زندان اوین شد. بازداشت مهدی هاشمی دو روز پس از بازداشت خواهرش، فائزه هاشمی صورت گرفت که شنبه شب برای سپری کردن دوره محکومیت شش ماهه خود به زندان اوین رفت.

بازگشت پس از ۳ سال

مهدی هاشمی ساعت ۲۱:۳۰ یکشنبه با پرواز دبی ـ تهران از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد. یاسر و فاطمه هاشمی نیز که برای استقبال از مهدی به دبی رفته بودند، همراه وی وارد تهران شدند. همچنین محسن هاشمی از جمله افراد خانواده هاشمی بود که در فرودگاه به استقبال «مهدی» رفت. نماینده دادستانی تهران و ماموران امنیتی هم در فرودگاه حضور داشتند و گفته شده بود که این افراد برای تفهیم اتهام مهدی هاشمی به فرودگاه رفته‌اند.

عزیمت از فرودگاه به خانه آیت‌الله

مهدی هاشمی پس از ورود به ایران، تحت‌الحفظ به منزل پدرش منتقل شد. محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی در این باره گفت: مهدی هاشمی تحت تدابیر امنیتی به سمت منزل پدری راهی شد. وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت که در فرودگاه اتهامی به مهدی هاشمی تفهیم نشده است زیرا اصولا در فرودگاه تفهیم اتهام نمی‌شود بلکه تنها به موکلش اخطار داده شده و این امر ابلاغ شده است که ظرف ۲۴ ساعت خود را به دادسرا معرفی کند.

انتقاد فاطمه و یاسر از دستگاه قضایی

در هنگام خروج مهدی هاشمی از فرودگاه توسط ماموران دادستانی، یاسر و فاطمه هاشمی انتقادات شدیدی را به دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی وارد کردند. به گزارش ایسنا، یاسر هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: مهدی مشکلی ندارد و به همین خاطر با افتخار به ایران بازگشته است.

وی در برابر این پرسش یکی از خبرنگاران که «پس پرونده‌های مطرح شده درباره مهدی هاشمی چیست؟» پاسخ داد: دزدان ۳ هزار میلیاردی دارند با آزادی می‌گردند. پرونده‌های داغ‌تری هست که باید به آنها رسیدگی شود .فاطمه هاشمی نیز با انتقاد از دستگاه قضایی اظهار کرد: دزدان، جاسوسان و فاسدان آزادند، ولی فرزندان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روانه زندان می‌شوند. وی همچنین مدعی شد که دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی دوست نداشتند مهدی به کشور برگردد، ولی او برگشت چون پاک و سالم است.

حضور مهدی در دادسرای اوین

اما پس از گذشت اولین شب از ورود مهدی هاشمی به تهران و تجمع عده‌ای مقابل منزل وی، وکیل مدافع وی، صبح دوشنبه از حضور موکلش در دادسرای امنیت (شهید مقدس) خبر داد. سپس یاسر، محسن و فاطمه از اعضای خانواده هاشمی به همراه عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محوطه بیرونی دادسرا در مقابل زندان اوین حضور یافتند.

انتقادات همسر آیت‌الله

در این زمان، عفت مرعشی از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد کرد و گفت: «اتهامی را که وجود ندارد، می‌خواهند تفهیم کنند. به مردم اتهام می‌زنند. مردم اتهامی ندارند.» مادر مهدی هاشمی همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌های خاص اظهار کرد: اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند «چ»، «ر»، «د» و ... بیان می‌کنند ولی اسم پسرم را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.

وی همچنین ظهر دیروز پس از ملاقات با دختر خود (فائزه هاشمی) در زندان اوین و ابراز رضایت از وضعیت او گفت: قول داده بودند وکیل پسرم همراه او باشد، ولی الان وکیلش را راه نمی‌دهند. خودش را هم داخل برده‌اند و بازجویی‌اش از صبح تا الان طول کشیده است.

پس از گذشت حدود دو ساعت و نیم از حضور مهدی هاشمی و علیزاده طباطبایی در دادسرای شهید مقدس، وکیل مدافع مهدی از دادسرا خارج شد و به ایسنا گفت: من در داخل دادسرا پشت در اتاق نشسته بودم و اجازه حضور در جلسه به من داده نشد.

چرا مهدی هاشمی تاکنون برنگشته بود؟

علیزاده طباطبایی درباره بازگشت مهدی هاشمی نیز گفت: مهدی هاشمی در طول سه سال گذشته بارها تصمیم به رفت و آمد به کشور داشته است که عمدتا به دلیل توصیه برخی از بزرگواران و دلسوزان نظام از این رفت و آمد منصرف شده است.

علیزاده تصریح کرد: اتهامات مطرح شده علیه موکلم دو نوع است؛ اتهامات سیاسی که عمدتا مربوط به انتخابات ۸۸ بوده است. مهدی هاشمی تا روز رای‌گیری فعالیت‌هایی در جهت ایجاد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات داشته‌اند که خوشبختانه هیچ‌یک از این فعالیت‌ها خارج از چارچوب قانون نبوده است و موکلم بعد از اعلام نتیجه آرا هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

وی گفت: اتهامات دیگر، مالی است؛ این اتهامات عمدتا مربوط به دوران مدیریت وی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است. وکیل مدافع هاشمی ادامه داد: آن چیزی که آیت‌الله هاشمی به من گفتند این بود که هم رییس قوه قضائیه و هم دادستانی نظرشان این است که مهدی به کشور برنگردد و حتی تا هفته گذشته آقای هاشمی به دلیل تاکید دستگاه قضایی از آمدن مهدی ممانعت می‌کرد ولی هفته گذشته گفتند که هم درس او تمام شده است و هم خانواده او اینجا هستند و هم اینکه خود مهدی اصرار دارد بیاید؛ لذا مشکلی ندارد که اگر اتهامی هم متوجه اوست طبق قانون رسیدگی شود.

معرفی مهدی هاشمی به زندان

اما نهایتا دادستانی تهران اعلام کرد که مهدی هاشمی پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان اوین شد و رسیدگی به اتهامات او همچنان ادامه دارد. اما وکیل مهدی هاشمی گفت: به قرار بازداشت موقت اعتراض می‌کنیم.

علیزاده طباطبایی در ادامه ضمن نامعقول خواندن بازداشت موقت موکلش گفت: آیین دادرسی کیفری صراحت دارد جایی که بیم تبانی یا فرار متهم وجود داشته باشد قرار بازداشت صادر می‌شود؛ در حالی که در مورد مهدی هاشمی نه بیم تبانی می‌رود و نه بیم فرار وجود دارد زیرا سایر متهمان پرونده محاکمه شده‌اند و حکمشان هم صادر شده و از زندان آزاد شده‌اند. ضمن اینکه او خودش آمده است و کسی او را اجبار نکرده است و حتی خیلی توصیه هم وجود داشته است که به کشور برنگردد.

دیدار خانواده هاشمی با فائزه

خانواده هاشمی و وکیلشان روزگذشته در حالی با فائزه هاشمی در اوین ملاقات کردند که او ترجمه کتابی را در زندان آغاز کرده است. عفت مرعشی پس از ملاقات با دخترش گفت: با دخترم در زندان دیدار داشتم و او حالش خوب بود. فاطمه هاشمی نیز گفت که فائزه خیلی راضی بود و گفت «هیچ اقدامی برای من نکنید. جای من خوب است.»

علیزاده طباطبایی هم پس از این دیدار گفت: به همراه خانواده فائزه هاشمی به ملاقات او در زندان اوین رفتیم که موکلم از روحیه خوبی برخوردار بود. او قرار است کار ترجمه یک کتاب را در طول دوران محکومیتش به پایان برساند.

فائزه مشمول عفو نمی‌شود

در همین حال رییس سازمان زندان‌ها گفت: شرایط خاص و ویژه‌ای برای فائزه هاشمی مهیا نشده است و با او مانند سایر زندانیان برخورد می‌کنیم. غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه ما با فائزه هم مانند بقیه رفتار می‌کنیم، درباره اینکه آیا ممکن است فائزه هاشمی مشمول عفو و بخشودگی شود، گفت: در زمینه عفو و بخشودگی، استثنائاتی وجود دارد که جرائم امنیتی مشمول استثنائات است و این مجرمان مشمول عفو نمی‌شوند.

واکنش آیت‌الله هاشمی به بازداشت مهدی و فائزه

محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی درباره نظر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازداشت مهدی و فائزه هاشمی، گفت: ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه‌های من با بچه‌های مردم نیست. به گزارش فارس، محسن هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛ حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.

نقل خاطره هاشمی از جبهه رفتن پسرش

خود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم دیروز در دیدار با جمعی از رزمندگان، جانبازان، ایثارگران، با بیان خاطره‌ای گفت: در عملیات کربلای ۵، یک گروهان به همراه برادر پاسداری که در حال حاضر نیز از جانبازان شیمیایی است و مهدی نیز همراه او بود، در تاریکی شب به سمت خط مقدم می‌رفتند که مسیرشان را گم کرده و نمی‌دانستند به کدام سمت می‌روند. وی افزود: آن برادر پاسدار وقتی راه را درست برگشتند و به نیروهای خودی رسیدند، به من گفت شما یک جایزه بزرگ به مهدی بدهید؛ چون اگر او که آن زمان ۱۶ یا ۱۷ ساله بود، حضور نداشت گروهان مستقیما در دام دشمن قرار می‌گرفت؛ ولی او از طریق مشاهده ستارگان یادآور شد که اشتباه می‌رویم و به زحمت فرمانده را متقاعد کرد که از راه اشتباه برگردیم.