دنیای اقتصاد- طرح سوال از محمود احمدی نژاد برای دومین بار در مجلس با ۴۰ امضا کلید خورده است. رمضان شجاعی کیاسری، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس روز گذشته ضمن اعلام این خبر گفت که «وضعیت اقتصادی کشور» و «نابسامانی بازار ارز» موضوع سوال نمایندگان از رییس‌جمهور است. موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون بودجه مجلس نیز اقدامات معاونت منابع انسانی و معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور را از محورهای سوال از رییس‌جمهور اعلام کرده است. این بار هم علی مطهری، نماینده تهران پیگیر جمع کردن امضا و به سرانجام رساندن طرح سوال از احمدی نژاد است. مطهری اسفند ماه سال گذشته پس از حدود یک سال و نیم پیگیری طرح سوال از رییس‌جمهور آن هم با ۱۰۰ امضا، برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی موفق شد رییس‌جمهور را برای پاسخگویی به مجلس فراخواند. طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس هشتم در ۱۰محور تهیه شده بود که مهم‌ترین آن تخلفات دولت از قوانینی همچون عدم اجرای قانون بودجه ارزی مترو، عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت ۱۱ روزه رییس‌جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

احمدی‌نژاد هم در پی طرح این سوال‌ها برای پاسخگویی به مجلس رفت؛ اما جواب‌های او با شوخی و کنایه هم همراه بود. شوخی‌هایی که عصبانیت بسیاری از نمایندگان را در پس داشت به طوری که نمایندگان تصمیم به اصلاح مواد آیین‌نامه داخلی مجلس و محکم کاری در نحوه سوال از رییس‌جمهور برآمدند. هرچند این طرح نا کام ماند.

از رییس‌جمهور سوال می‌کنیم

حالا در آغاز مجلس نهم، علی مطهری بار دیگر آستین‌ها را برای سوال از رییس‌جمهور بالا زده است. رمضان شجاعی کیاسری عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس (فراکسیونی که رییس مجلس هم عضو آن است) در گفت‌وگو با «مهر»، اظهارکرد: به دنبال وضعیت به وجود آمده در اقتصاد کشور و رشد بی‌رویه قیمت ارز در بازار و نابسامانی آن، جمعی از نمایندگان در صدد برآمدند در این باره از رییس‌جمهور سوال کنند.

وی با بیان اینکه مجلس باید در این باره یا از وزیر اقتصاد یا رییس بانک مرکزی سوال کند، گفت: وزیر اقتصاد درخصوص وضعیت ارزی پاسخگو نیست و از نظر قانونی هم نمی‌توانیم از رییس بانک مرکزی سوال کنیم؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا از رییس‌جمهور سوال شود. کیاسری که خود از امضاکنندگان این طرح است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰ امضا برای این طرح تهیه شده و علی مطهری نماینده‌ای است که برای این طرح امضا جمع‌آوری می‌کند. وی گفت: جمع‌آوری امضا در جلسه روز چهارشنبه مجلس نیز ادامه دارد تا تعداد امضاها به حد نصاب لازم برای سوال از رییس‌جمهور برسد.