برای کشف جرقه‌های اولیه‌ای که این آتش را بر پا کرده، نیاز به بررسی دقیقی است که ظرف روزهای آینده نتیجه آن مشخص می‌شود. مولوی تهران، محل تجمع و بازار صنوف مختلف است که بسیاری از این مغازه‌ها ساختاری قدیمی دارند و در دل همدیگرند. این مجموعه در جنوب تهران بازار بزرگی را شکل داده است. از تقاطع مولوی- ولیعصر تا گمرک، راسته موتور فروشان، موتورسازان و لوازم یدکی موتور است. مغازه‌های هر منطقه، فارغ از نوع کار که فروش موتور است یا لوازم یدکی، به صورت جمعی از یک انبار استفاده می‌کنند. انبار اصلی که چیزی شبیه به گاراژ است، معمولا در متراژهای بزرگ است که گاهی ۵۰، ۶۰ یا ۱۰۰ مغازه‌دار آنجا انبار دارد و نیاز یک، دو یا ۶ ماه خود را در آنجا ذخیره می‌کنند. در بازار پر نوسان این روزها که مدام قیمت‌ها را بالا می‌برد، انبار طناب نجات و سوددهی خیلی از کسبه می‌تواند باشد.

ساعت ۱۱:۳۰ صبح روز شنبه، آتش و دود عظیمی از دل مولوی تا خود آسمان بالا رفت و آتش به سرعت وسعت پیدا کرد. ماموران آتش‌نشان در واحدهای مختلف در محل حاضر شده و کنترل، مهار و اطفای حریق را شروع کردند. این عملیات تا ساعت ۱۴:۳۰ به طول انجامید. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: «سوله‌ای به وسعت هزار مترمربع که محل و انبار نگهداری لوازم یدکی مغازه‌های فعال در این محدوده بوده‌، دچار حریق شده است. این انبار و محوطه بزرگ، شامل غرفه‌های متعدد است و آتش از لحظه شروع، وسعت گرفت. ماموران موفق شدند آتش را مهار کنند و بعد از شعله‌زنی و اطفای حریق، شروع به لکه‌زنی کرده‌اند.» بازدید سراسری (overhaul) یا لکه‌گیری فرآیند جست‌وجوی آتش‌سوزی‌های پنهان در صحنه حریق و از آخرین مراحل فرآیند آتش‌نشانی است که یک پروسه بسیار وقت‌گیر و خطرناک است. این عملیات از برگشت دوباره آتش جلوگیری می‌کند.

به گفته ملکی، در این آتش‌سوزی چند نفر از نگهبانان و افراد حاضر در انبار دچار سوختگی و برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند، اما خوشبختانه این آتش‌سوزی خسارات جانی در پی نداشته ولی هنوز دلایل آن مشخص نشده است. با توجه به وسعت آتش‌سوزی، ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. همچنین اورژانس نیز ۶ دستگاه آمبولانس، ۵ دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس برای امداد و نجات مصدومان به محل حادثه اعزام کرده بود. ظرف دو ساعت ابتدایی عملیات اطفای حریق ۱۰ نفر مصدوم شدند. از این افراد دو نفر آتش‌نشان بودند که ارائه خدمات درمانی به یکی از آنها در محل ارائه شده و دیگری به مرکز درمانی اعزام شده است. همچنین دو عابر پیاده که به عنوان تماشاچی در محل حاضر بودند، مصدوم شدند که به آنها نیز خدمات درمانی ارائه شد.

باقی مصدومانی که از دل آتش بیرون کشیده شدند، برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان منتقل شدند. به گفته جلال ملکی، بعد از اطفای آتش اصلی، تعداد ایستگاه‌های باقی مانده در محل از ۱۰ واحد به ۶ واحد رسیدند. در مرحله لکه‌گیری، کلیه اجناس موجود در انبار باید از آن خارج شوند تا کوچک‌ترین احتمال اشتعال از بین برود. کارشناسان آتش‌نشانی از ابتدای عملیات در محل حضور داشته‌اند، اما بررسی دقیق برای کشف دلایل وقوع این آتش‌سوزی پس از پایان عملیات اطفا‌ آغاز می‌شود که اندکی نیز زمان‌بر است. محل دقیق آتش‌سوزی، خیابان مولوی ‌بین خیابان ولیعصر و میدان رازی یا همان گمرک تهران است. محدوده‌ای که در میانه روز بسیار پر تردد است. آقای «جلیل» در خیابان مولوی و قبل از میدان گمرک، مغازه اکسسوری موتور سیکلت دارد.

جایی که اشراف تمام عیاری بر انبار موتور و آتش‌سوزی دارد. در اصل او همسایه آتش است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «حوالی ظهر، خیابان شلوغ شد، فریاد و سر و صدا بلند شد و عده‌ای در حالی که فریاد می‌زدند، سراسیمه در حال فرار بودند. همان زمان بود که آسمان یک دست سیاه شده بود و چشم‌ها می‌سوخت و نفس کشیدن سخت شده بود. دود سیاه خیلی وحشتناکی در فضا پخش شده بود و شعله‌های آتش هم بالا می‌رفت و مدام گسترده‌تر می‌شد. کسی جرات نزدیک شدن به انباری که در آتش می‌سوخت را نداشت تا اینکه ماموران آتش‌نشانی در محل حاضر شدند.» نام این انبار جورابچی است که محل اصلی نگهداری قطعاتی است که قابلیت اشتعال دارند. به گفته او در این انبار که به صورت غیر‌حرفه‌ای و غیرفنی تفکیک و تقسیم شده و فاقد هر گونه سیستم اعلام حریق است، محموله‌هایی از جمله لاستیک، کلاه کاسکت، روغن موتور و باک موتور نگهداری می‌شده که عمده تجهیزات نیز تولید ایران بوده و بعضی نیز وارداتی بوده است.

این انبار یک طبقه علاوه بر قدیمی بودن، با فنس‌کشی غرفه‌های مختلفی را ایجاد کرده و هر مغازه‌دار، یکی از این غرفه‌ها را اجاره کرده بود. آقای جلیل‌ می‌گوید: «با شروع آتش‌سوزی و با توجه به گستردگی و شدت آن و دودی که تولید می‌کرد و در عین حال تجمعی که صورت گرفته بود، ترافیک شدیدی ایجاد شده بود که برای تسهیل رفت و آمد خیابان‌های منتهی به این قسمت کاملا محدود و مسدود و هر گونه رفت‌وآمد ممنوع شد. همچنین ماموران آتش‌نشانی از کلیه مغازه‌داران خواستند مغازه‌ها را تعطیل و محل را ترک کنند.