فائزه هاشمی بازداشت شد

علیزاده طباطبایی: مهدی هاشمی قطعا بر می‌گردد

محسن هاشمی: مهدی به همه مسائل پاسخ می‌دهد

دنیای اقتصاد- درست در همان ساعاتی که تعدادی از دانشجویان بسیجی که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انتظار بازگشت مهدی هاشمی به کشور را می‌کشیدند، ماموران دادستانی تهران به منزل دیگر عضو خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی رفتند و فائزه هاشمی را برای اجرای حکم محکومیتش روانه بند امنیتی زنان زندان اوین کردند. به این ترتیب، اگرچه تا عصر دیروز مهدی هاشمی هنوز به ایران برنگشته بود تا درباره بازداشت او -مطابق خواست دانشجویان بسیجی- تصمیم‌گیری شود، خواهرش فعلا راهی زندان شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ۱۳ دی ماه سال ۹۰، فائزه هاشمی را به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد؛ این حکم با تایید دادگاه تجدیدنظر تهران در فروردین ماه سال جاری لازم الاجرا شده بود. گفته می‌شود، پرونده‌ای که علیه فائزه هاشمی تشکیل شده، در ارتباط با مصاحبه‌ای بوده که وی با سایت روز آنلاین انجام داده است.

پس از تایید حکم فائزه هاشمی، وی در تاریخ ۱۲ مرداد سال جاری برای عزیمت به لندن از کشور خارج شده بود و ۲۹ مرداد هم به کشور برگشت. این سفر فائزه هاشمی باعث اعتراض برخی رسانه‌های اصولگرا شد، اما سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به این اعتراضات گفته که خانم هاشمی ممنوع‌الخروج نبوده است.

فائزه هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز یک بار در ۲۵ بهمن سال۸۹ در خیابان ولی‌عصر(عج) تهران و بار دیگر در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ (در ۳۰ خرداد ۸۸) به همراه برخی بستگانش، از جمله دو دختر خود و همسر حسین مرعشی توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند، اما با وساطت‌های انجام گرفته، بازداشت آنان بیش از دو روز طول نکشید.

چگونگی بازداشت فائزه هاشمی

درباره بازداشت شنبه شب فائزه هاشمی، دادسرای تهران تنها بیانیه ای چند خطی منتشر و اعلام کرد که فائزه هاشمی بازداشت شد تا حکم محکومیتش اجرایی شود، اما سایت خبری انتخاب به نقل از یک منبع مطلع نوشت: صبح شنبه ماموران در تماس تلفنی با فائزه هاشمی اعلام کرده اند که وی برای تحمل محکومیت باید خود را به زندان اوین معرفی کند و وی به آنها می‌گوید که یکشنبه به زندان خواهد رفت، اما ساعت ۱۱ شب ۳ مامور زن به همراه چند مامور مرد به منزل فائزه هاشمی می‌روند و وی را به زندان منتقل می‌کنند.

انتقال به بند امنیتی زنان زندان اوین

در همین حال روز گذشته رییس سازمان زندان‌های کشور گفت: فائزه هاشمی به بند امنیتی زنان زندان اوین منتقل شده است و دوره محکومیت خود را در این بند سپری می‌کند. غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با مهر گفت: هنوز بند امنیتی زنان در زندان اوین وجود دارد که تعداد محدودی زندانی در آنجا حضور دارند. زنانی که اتهامات امنیتی دارند در این بند نگهداری می‌شوند و به زندان زنان در شهرری منتقل نخواهند شد.

اجرای حکم فائزه به بازگشت مهدی ربطی ندارد

بازداشت فائزه هاشمی در شبی که قرار بود برادرش به تهران بازگردد، باعث برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط این دو موضوع با هم شد، اما محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی ارتباط اجرای حکم فائزه با بازگشت مهدی را رد کرد و افزود: حکم فائزه هاشمی قطعی شده بود. پیگیر ماجرا شده‌ام تا از نحوه بازداشت شبانه وی مطلع شوم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: حکم خانم فائزه هاشمی قطعی شده بود، اما از علت بازداشت شبانه وی خبری ندارم. روال قانونی به این صورت است که برای فردی که حکم مجازاتش قطعی شده اجرائیه و بعد احضاریه صادر می‌کنند. تا جایی که من اطلاع دارم برای فائزه هاشمی احضاریه‌ای صادر نشده بود و احتمالا وی را به صورت تلفنی احضارکرده بودند.

حضور محسن هاشمی در اوین

ظهر روز گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد که محسن هاشمی برای ملاقات با خواهرش، عازم زندان اوین شده است. مشخص نیست که او موفق به دیدار فائزه هاشمی شده است یا نه، اما خبرگزاری فارس به نقل از محسن هاشمی نوشت: نمی‌خواهم درباره بازداشت فائزه هاشمی نظر بدهم.

استقبال یک نماینده مجلس از بازداشت فائزه هاشمی

خبرگزاری فارس در عین حال مصاحبه‌ای با یک عضو کمیسیون قضایی مجلس را منتشر کرد که با تحسین برانگیز خواندن اقدام قوه‌قضائیه در بازداشت فائزه هاشمی گفت: بازداشت فائزه هاشمی مردم را به قوه‌قضائیه امیدوارتر کرد. موسی غضنفر آبادی در این باره گفت: وعده آیت‌الله لاریجانی به عدم مماشات دستگاه قضایی با دانه درشت‌ها و آقازاده‌ها با بازداشت فائزه هاشمی محقق شد که این اقدام برای جامعه می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. غضنفر آبادی با بیان اینکه اقدام دستگاه قضایی در بازداشت فائزه هاشمی رفسنجانی گرچه دیرهنگام بود، اما شایسته تحسین است، تصریح کرد: انتظار می‌رود رویه قوه‌قضائیه در برخورد با دانه‌درشت‌ها و آقازاده‌های‌ متخلف همچنان ادامه داشته باشد.

مهدی هاشمی تا یک هفته دیگر در تهران

اما در حالی که شنبه شب، دانشجویان بسیجی به استقبال مهدی هاشمی در فرودگاه امام خمینی (ره) رفته بودند، با فرود هواپیمای پرواز دبی-تهران مشخص شد که مهدی هاشمی در میان مسافران این پرواز نیست و تجمع دانشجویانی که برای اعتراض به وی به فرودگاه رفته بودند نیز بدون نتیجه دلخواه پایان یافت. به گزارش خبرگزاری مهر این دانشجویان بسیجی از ساعت ۱۷ شنبه برای مطالبه‌ جهت محاکمه مهدی هاشمی در فرودگاه امام خمینی (ره) تجمع‌کرده بودند.

بر اساس گزارش برخی منابع خبری، مهدی هاشمی شامگاه شنبه با وجود در اختیار داشتن بلیت پرواز به تهران، واردهواپیما نشده است. با این حال وکیل فرزندان هاشمی رفسنجانی درباره آخرین وضعیت بازگشت مهدی هاشمی اظهار کرد: مهدی هاشمی قطعا بر می‌گردد. کاری برای او پیش آمده که بازگشت وی را کمی با تاخیر روبه‌رو کرد.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: مطمئن باشید مهدی هاشمی تا یک هفته آینده در ایران خواهد بود. مهدی از مدت‌ها قبل قصد بازگشت به تهران را داشته است؛ اما به دلیل برخی مشکلات بازگشت او به تعویق افتاده بود.

محسن هاشمی: هدف آنها آیت‌الله است

همچنین محسن هاشمی نیز درباره بازگشت برادرش به ایران گفت: در این مدت دائم آقایان می‌گفتند که چرا مهدی نمی‌آید و حالا هم که تصمیم گرفته به ایران بیاید، می‌گویند «چرا می‌خواهد برگردد، با هدف فتنه می‌خواهد بیاید و برای اثرگذاری در انتخابات۹۲ می‌خواهد بیاید» و هجمه‌هایی مطرح می‌کنند که من به ضرس قاطع می‌گویم که اکثر آنها و شاید صددرصدشان، دروغ، جوسازی و کذب است.

وی در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های صبح دیروز، اظهار کرد که «هدف آنها از این هجمه‌ها مهدی نیست و مشخص است که هدف آنها آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و واقعا هم از حد گذرانده‌اند. اگر حرفی دارند صبر کنند چون مهدی به کشور خواهد آمد و به همه مسائل پاسخ خواهد داد.»