دنیای‌اقتصاد- در حالی که اختلاف نظر بین اعضای دائم شورای امنیت بر سر تشدید تحریم‌ها علیه ایران بالا گرفته است، سنای آمریکا با تصویب قطعنامه غیر الزام آوری، دست دولت این کشور را برای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی باز گذاشت. همزمان، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزیر امور خارجه ایالات متحده با دستاویز قرار دادن اظهارات اخیر رییس سازمان انرژی اتمی ایران، تهران را به دروغگویی درباره برنامه هسته‌ای‌اش متهم کرد. اتهامات جدید نولاند و اقدام تازه سنای آمریکا در حالی طرح می‌شود که گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، به علاوه آلمان) قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره مذاکرات هسته‌ای اخیر سعید جلیلی و کاترین اشتون در استانبول، ابراز نظر کنند. مذاکراتی که از سوی طرفین مثبت ارزیابی شده است. اما ایالات متحده همچنان ایران را به دروغگویی در برنامه هسته‌ای متهم و از این برنامه ابراز نگرانی کرده و بر همین اساس هم قطعنامه‌ای تازه در مجلس سنای این کشور به تصویب رسیده است.

قطعنامه مجوز استفاده از زور نیست

ادعای ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای کشور سبب شد تا سناتورهای آمریکایی در نشست نیمه شب شنبه خود قطعنامه‌ غیرالزام‌آوری را علیه ایران به امضا برسانند تا به این وسیله توجیهی برای رفتارهای واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای تهران به وجود آورند. به گزارش فارس به نقل از شبکه «سی.ان.ان»، طبق این قطعنامه، دولت آمریکا می‌تواند در صورت نیاز برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، از سیاستی غیر از سیاست تهدید در قبال ایران استفاده کند. «قطعنامه ۴۱ مشترک» سنای آمریکا مدعی شده است زمان برای استفاده از دیپلماسی در قبال ایران در حال اتمام است و هرگونه سیاست آمریکا را که بر تلاش به منظور مصالحه با ایران با قابلیت تسلیحات هسته‌ای تکیه دارد، رد می‌کند. این لایحه تنها با یک رای مخالف سناتور جمهوری‌خواه «ران پل» از ایالت «کنتاکی» به تصویب رسید. پل تاکید داشت: رای به این قطعنامه در واقع رای به عقیده جنگ پیش‌دستانه است. هرچند متن قطعنامه مصوب سنا با این جمله به پایان می‌رسد: هیچ چیز در این قطعنامه نباید به‌عنوان مجوزی برای استفاده از زور یا اعلام جنگ برداشت شود.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

از سوی دیگر ویکتوریا نولاند سخنگوی وزیر امور خارجه ایالات متحده با دستاویز قرار دادن سخنان فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: این سخنان به نگرانی جامعه بین‌المللی از آنچه واقعا در این کشور رخ می‌دهد، می‌افزاید. تصور کنید که ایران دروغ بگوید.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی ضمن متهم کردن ایران به دروغگویی درباره برنامه هسته‌ای ادامه داد: این سخنان به ما می‌گوید که ایران در نهایت به‌طور عمومی پذیرفته که درباره برنامه اتمی خود دروغ می‌گوید.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور دو روز قبل تاکید کرده بود که آژانس اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای ایران را در در اختیار خرابکاران قرار می‌دهد. عباسی در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات» (چاپ لندن) افزوده بود که به این دلیل ایران گاه اطلاعات غلطی درباره برنامه هسته‌ای خود منتشر می‌کند، تا سرویس‌های اطلاعاتی را دچار اشتباه کند.