خود را برای حماقت دشمن آماده می‌کنیم

عکس: خبرگزاری فارس

احتمال جنگ را نمی‌توان رد کرد، اما کسی جرأت حمله به ایران، آن هم جنگ زمینی را ندارد

دنیای اقتصاد- رژه نیروهای مسلح،آغاز هفته دفاع مقدس و نیز مراسم‌ افتتاحیه‌های ویژه این هفته گویا بهترین فرصت بود که نیروهای نظامی ایران هم توانمندی‌های خود را نشان دهند و هم پاسخ تهدیدات لفظی اسرائیل درباره حمله به ایران را بدهند. این چنین بود که فرمانده کل سپاه در یکی از این مراسم های افتتاحیه، با تاکید بر اینکه «احتمال جنگ را نمی‌شود رد کرد»، خطاب به مقامات اسرائیل خاطر نشان کرد که «در صورت بروز هر گونه حماقتی، نقطه آغاز اقدام بر علیه ایران نقطه پایان ماجرا خواهد بود.» او هرگونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران را حماقت ارزیابی کرده و در عین حال گفت که خود را برای هرگونه حماقتی آماده کرده‌ایم.

پیش از سردار جعفری، تنی چند از مقام‌های نظامی هم در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس اسرائیل را بارها مخاطب قرار دادند و از پاسخ‌های کوبنده ایران در صورت هرگونه تهدید سخن گفتند. سردار فیروزآبادی، ریس ستاد کل نیروهای مسلح، پاسخ ایران را بدون فاصله و توقف ناپذیر خواند. همچنین فرمانده هوا فضا و نیروی دریایی سپاه هم در سخنانی گفتند که تعداد شلیک موشک‌های ایران در روز نبرد احتمالی خارج از تصور اسرائیل بوده و در صورت تداوم تهدیدات اسرائیل، این رژیم به زودی نابودی می‌شود.

این اظهارات در واقع پاسخ تهدیدات اسرائیل است که چند ماهی است افزایش چشمگیری داشته است. نخست وزیر اسرائیل و وزیر دفاع این رژیم از جمله مقاماتی هستند که برنامه هسته‌ای ایران را بهانه‌ای می‌دانند برای استفاده از گزینه نظامی. ادعای نگرانی آنها از برنامه هسته‌ای ایران و تهدید به حمله در شرایطی مطرح می‌شود که شریک اول این رژیم یعنی ایالات متحده درباره استفاده از گزینه نظامی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران با اسرائیل هم نظر نیست. اگرچه مقامامات کاخ سفید هم گزینه نظامی را حذف نکرده‌اند، اما همچنان از ابراز تحریم و فشار استفاده می‌کنند.

با این حال حسین موسویان دیپلمات پیشین ایرانی معتقد است که سیاست‌های جنگی آمریکا تحت تاثیر سیاست‌های اسرائیلی است و این اسرائیل است که ایالات متحده را به جنگ تشویق می‌کند. او حتی بر این باور است که بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک در تلاش هستند تا جنگی را قبل از انتخابات آمریکا تدارک ببیند. هرچند زمان زیادی تا برگزاری انتخابات باقی نمانده است، اما سردار جعفری هم احتمال حمله نظامی را رد نکرده است.

به گزارش سپاه نیوز، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری صبح دیروز در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی توانمندی بهداری در رزم نیروی زمینی سپاه در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: با توجه به توانمندی‌های نیروهای مسلح کشورمان و نگاه‌های جدید و پویایی که در این نیروها وجود دارد در صورت بروز هرگونه حماقتی نقطه آغاز اقدام علیه ایران نقطه پایان ماجرا خواهد بود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شرایط امروز به شدت متحول و متغیر است، گفت: دیگر جنگی با شرایط جنگ هشت ساله پیش نخواهد آمد و توانمندهای امروز جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح قابل قیاس با سال‌های دفاع مقدس نیست.

وی با تاکید بر اینکه کسی جرات حمله به ایران آن هم جنگ زمینی را ندارد، اظهار کرد: احتمال جنگ را نمی‌توان رد کرد و با روندی که انقلاب اسلامی در پیش گرفته و روز به روز در سراسر جهان گسترش می‌یابد، توانمندی‌های ما نیز باید به موازات این روند گسترش یافته و در جای خود مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن غده سرطانی اسرائیل در منطقه و تهدیدات آنها علیه ایران تصریح کرد: آنها امروز تنها راه مقابله با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را حمله نظامی می‌دانند، اما به قدری احمق هستند که نمی‌دانند اگر اقدامی را شروع کنند همان جا نقطه پایان ماجرای آنها خواهد بود.

وی افزود: عقلانیت حکم نمی‌کند که در برابر توانمندی و قدرت جمهوری اسلامی ایران و اسلام با وجود نگاه‌های جدید و پویایی که در نیروهای مسلح با لطف خداوند و عنایت مقام معظم رهبری به پیش می‌رود، علیه ما جنگی آغاز شود، اما ما باید خود را برای هر گونه حماقت دشمنان آماده کنیم.

فرمانده کل سپاه ماهیت جنگ‌های آینده را متفاوت با جنگ‌های گذشته دانست و تصریح کرد: با تطبیق ماهیت جنگ‌های گذشته با جنگ‌های جدید می‌توان اقدامات مهم و تاثیرگذاری انجام داد که استفاده از تجربیات گذشته ما را در این روند یاری خواهد کرد.

موسویان: نتانیاهو درتلاش برای به جنگ کشاندن آمریکا است

از سوی دیگر، حسین موسویان، دیپلمات و یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای سابق ایران در مطلبی که از وی در نشریه نشنال اینترست به چاپ رسیده، نوشت: اختلافاتی که آمریکا و ایران طی چند دهه با خود داشتند تا جایی پیشرفت کرده که دو طرف را در لبه جنگ قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی به تجربه دیپلماتیک خود در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: من برای مدت ۲۵ سال در صحنه سیاسی و دیپلماسی ایران مشغول بودم. بسیار روشن است که مهم‌ترین مانع در عادی‌سازی روابط بین ایران و آمریکا نفوذ اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نقش مهمی را در سوق دادن دو طرف به سوی یک جنگ در خاورمیانه دارد.

موسویان می‌گوید: بسیاری از متخصصان سیاست خارجی در آمریکا به من گفته‌اند که در واشنگتن سیاست‌ها درباره ایران عمدتا سیاست‌های اسرائیلی است. چند روز پیش از نشست بغداد بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل نمی‌تواند فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را تحمل کند. این اعلام منجر به این شد که کنگره آمریکا از باراک اوباما بخواهد تا خواستار توقف غنی‌سازی از سوی ایران شود. اما عدم شناسایی حق مشروع ایران در زمینه غنی‌سازی نخستین عامل در شکست مذاکرات اخیر بوده است.

در بخش دیگری از یادداشت حسین موسویان آمده است: استراتژی نتانیاهو این است، تا از موضوع هسته‌ای به عنوان ابزاری برای کشاندن واشنگتن به یک جنگ حفاظت شده با ایران استفاده کند. نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع بر آن هستند تا پیش از انتخابات آمریکا جنگی را تدارک ببینند؛ با اینکه کابینه و اکثریت اسرائیلی‌ها مخالف این جنگ هستند.

موسویان در ادامه آورده است: خوشبختانه دولت آمریکا درس‌هایی را از مصیبت‌های جنگ در افغانستان وعراق آموخته و این مسائل سبب شده تا این کشور برای شروع جنگ سومی در خاورمیانه از خود اکراه نشان دهد، زیرا که به ضرر منافع ملی آمریکا است.

موسویان یکی از موانع عادی‌سازی روابط بین ایران و آمریکا را اتخاذ استراتژی غلط از سوی دولت‌های آمریکا می‌داند و می‌نویسد: یکی از موانع در این راستا این بود که دولت‌های آمریکا از انقلاب ۱۹۷۹ ایران به بعد به جای نزدیکی و حل اختلاف با ایران رویکرد تغییر نظام سیاسی در ایران را دنبال کردند.