رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: در صورت حمله احتمالی اسرائیل و آمریکا به تاسیسات هسته‌ای کشورمان، تهران آژانس انرژی اتمی را مسوول می‎داند.

فریدون عباسی در گفت‌و‌گو با پرس تی‌وی یادآور شد: چگونه برخی نهادها به اطلاعاتی که ایران در اختیار آژانس قرار داده است، حتی قبل از آنکه یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اطلاعات را به کنفرانس عمومی آژانس ارائه دهد، دست یافته‌اند؟ عباسی یادآور شد: به طور طبیعی چنین گزارش‌هایی، به ویژه آنها که باید به شورای حکام و کنفرانس عمومی ارائه شوند، هرگز منتشر نمی‌شوند، اما مطلع شده‌ایم که حتی قبل از آنکه آقای یوکیو آمانو این اطلاعات را در گزارش خود به کنفرانس عمومی ارائه دهد، برخی از نهادها به این اطلاعات دست یافته‌اند. عباسی هشدار داد: اگر آقای آمانو از درخواست ما برای خودداری از افشای اطلاعات‌مان چشم پوشی کند، وی در برابر خسارت احتمالی تاسیسات ایران چه از طریق اقدام تروریستی یا عملیات نظامی، مسوول خواهد بود.

عباسی افزود: آژانس باید در پاسخ به حسن نیت ایران در همکاری با بازرسان، از کشورهایی که با ایران دشمنی دارند بخواهد تا توسل به اقدامات تروریستی که امنیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را به مخاطره می‌افکند، متوقف کنند.

دستگاه‌های جاسوسی غرب را گمراه کردیم

عباسی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن سازمان جاسوسی انگلیس (ام.آی.۶) را به جاسوسی علیه برنامه هسته‌ای ایران متهم کرد، اما در عین حال گفت: ما گاهی اطلاعات اشتباهی برای محافظت از مراکز هسته‌ای و دستاوردهای آن ارائه کردیم. گاهی ما ضعفی را نشان می‌دهیم که دچار آن نیستیم و گاهی نیز قدرتی را ابراز می‌داریم که دارای آن نیستیم.

به گزارش فارس، وی پیش‌بینی کرد که اگر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روند خود به شیوه دنبال شده در برخورد با پرونده (ایران) ادامه دهد، این پرونده بار دیگر در ماه نوامبر آینده به شورای امنیت ارجاع می‌شود.