حضور 100 کشور در اجلاس عدم تعهد

عکس: خبرگزاری مهر

تغییری در برنامه دبیرکل سازمان ملل متحد برای سفر به ایران ایجاد نشده است

دنیای اقتصاد- سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها روز شنبه در جریان نشستی خبری به توضیح حضور میهمانان جنبش عدم تعهد در کشور پرداخت و گفت که حضور ۱۰۰ کشور تاکنون قطعی شده است. او البته از بردن نام کشورهای مهمی که قرار است در اجلاس حاضر شوند به این دلیل که ممکن است برای حضور در نشست تهران تحت فشار قرار بگیرند خودداری کرد و درباره حضور بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز اظهار کرد که او برای عدم حضور در نشست و انصراف از آن، تحت فشار قرار دارد. محمد فرقانی بعدا در توضیحات اضافه به خبرگزاری ایسنا گفت که تغییری در برنامه دبیرکل سازمان ملل متحد جهت آمدن به تهران ایجاد نشده است.

هرچند پیش‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هشدارهایی را درباره حضور بان‌کی‌مون در نشست تهران داده بودند. در همین باره، نتانیاهو از دبیر کل سازمان ملل خواسته بود تا برنامه شرکت در کنفرانس کشورهای غیر متعهدها در تهران را لغو کند. وی مدعی شده بود که «سفر شما به ایرانی که بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهان است، مشروعیت می‌بخشد!»

نولاند نیز درادعایی مشابه گفته بود که ایران «ناقض بسیاری از تعهدات بین‌المللی خود و تهدیدی برای همسایگانش است.» او گفته بود که «ما این نکته را به کشورهای شرکت‌کننده و به بان‌کی‌مون گفته‌ایم.» نولاند مدعی شده بود که آمریکا امیدوار است اگر بان به ایران می‌رود از این سفر برای مطرح کردن «نگرانی گسترده ما به عنوان جامعه بین‌المللی به ایران استفاده کند.»

علاوه بر بان، تا به اینجا محمد مرسی اولین رییس‌جمهور منتخب مصر، از جمله مقامات مهمی است که اعلام کرده است برای شرکت در اجلاس نم به ایران خواهد آمد اما درباره ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه هنوز مشخص نشده است که وی به عنوان مهمان ویژه در این نشست حاضر خواهد شد یا خیر.

به گزارش ایسنا، محمد فرقانی درباره تعداد کشورهای حاضر در اجلاس نم (جنبش عدم تعهد) گفت که تاکنون نزدیک به ۱۰۰ کشور جهت حضور در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند که از این تعداد ۳۵ کشور در سطح سران، ۵ کشور در سطح معاون اول یا معاون رییس‌جمهور و یک کشور نیز در سطح رییس مجلس در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند و در مجموع تاکنون ۴۱ کشور در عالی‌ترین سطح برای شرکت در اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند و این بر اساس اعلام رسمی این کشورها بوده است.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران ادامه داد: ۲۱ کشور نیز در سطح وزیر خارجه، ۵ کشور نیز در سطح فرستاده ویژه رییس‌جمهور، دو کشور نیز در سطح وزیر (غیر از وزیر خارجه) و دیگر کشورها نیز در سطوح مختلف از جمله قائم مقام وزیر خارجه، مدیرکل، معاون وزیر خارجه، سفیر این کشورها یا نماینده آنها در سازمان ملل در اجلاس حضور خواهند داشت.

اسامی شرکت‌کنندگان سرشناس را نمی‌گوییم

او در عین حال گفت: فعلا از بیان نام کشورهایی که در سطح سران شرکت خواهند کرد، معذور هستیم. با توجه به سیاست‌های خصمانه‌ای که علیه ایران وجود دارد و فشارهای نامشروع و خلاف عرف بین‌الملل که برخی از کشورها برای اطلاع یافتن از نام کشورهایی که در سطح سران شرکت می‌کنند تا به آنها جهت عدم حضور در تهران فشار بیاورند، ما از بیان نام این کشورها معذور هستیم.

فرقانی افزود: ‌در کنفرانس خبری قبلی اعلام کردیم که آقای بان‌کی‌مون در اجلاس شرکت می‌کنند و در پی این موضوع فشارهای سیاسی از سوی برخی از دشمنان که سیاست خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دارند به ایشان وارد شد که در تهران حضور پیدا نکنند و حتی با ایشان تماس تلفنی برقرار کردند که ایشان را از حضور در اجلاس تهران منصرف کنند.

تغییری در برنامه سفر بان‌ ایجاد نشده

فرقانی همچنین با اشاره به انتشار برخی از اخبار مبنی بر انصراف بان‌کی‌مون جهت سفر به تهران به خاطر فشارهایی که به وی وارد شده گفت: به‌رغم این فشارها تغییری در برنامه آقای بان‌کی‌مون جهت سفر به تهران و شرکت در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها ایجاد نشده است و همچنان قرار است ایشان به تهران سفر کنند.

فرقانی همچنین در مورد قطعی شدن سفر محمد مرسی، رییس‌جمهور مصر به تهران با توجه به اینکه رسانه‌های مصری این موضوع را اعلام کرده‌اند، گفت: ما نیز این موضوع را شنیده‌ایم ولی تاکنون نامه رسمی دریافت نکرده‌ایم و فکر می‌کنیم تا آخر هفته این نامه را دریافت کنیم.

در همین حال خبرگزاری رسمی مصر گزارش داده است که محمد مرسی رییس‌جمهور این کشور، ۳۰ اوت (۱۰ شهریور) امسال در جریان برگزاری اجلاس سران کشور های غیر متعهد در تهران،‌ به ایران سفر خواهد کرد.

الجزیره به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، «منا» نوشته است: این اولین بار بعد از انقلاب ایران است که یک مقام ارشد مصری، به ایران سفر خواهد کرد.همچنین خبرگزاری فرانسه در این مورد نوشته است که هنوز مشخص نیست مرسی در جریان سفر احتمالی خود به تهران قرار است با مقامات ایرانی دیدار کند یا خیر.

استقبال لاریجانی از حضور مرسی

اما علی لاریجانی پیرامون برخی اخبار منتشر شده مبنی بر حضور مرسی در ایران جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصریح کرد: حضور مرسی در ایران را مفید می‌دانم. مصر و ایران دو کشور بزرگ جهان اسلام هستند که شباهت‌های زیادی از نظر جمعیتی و نقش‌آفرینی در تمدن اسلامی داشته‌اند. رییس مجلس ادامه داد: در زمان دیکتاتوری حسنی مبارک راه‌ها برای مراودات دو کشور بسته شد. حالا امیدواریم با حضور مرسی روابط دو ملت نزدیک شود که این به نفع هر دو ملت است.رییس قوه مقننه افزود: انتظار جامعه مصر پس از انقلاب عظیمی که داشته‌اند این است که چنین روابطی برقرار شود.

لاریجانی درباره احتمال انصراف دبیرکل سازمان ملل در اجلاس سران غیرمتعهدها، افزود: به طور حتم حضور نیافتن بان کی مون مشکلی برای این اجلاس به وجود نمی‌آورد بلکه اجلاس غیرمتعهدها سازوکاری دارد که برای خود سازمان ملل هم مفید است.

وی ادامه داد: سهم کشورهای غیرمتعهد هم اکنون در سازمان ملل بسیار وسیع است از این رو اگر این سازمان می‌خواهد پوشش کلی جهانی داشته باشد ضرورت دارد که در این نهاد حضور پیدا کند که اگر این سازمان هر چه از حضور در اجلاس غیرمتعهدها کنار بکشد به طور حتم کوچک‌تر می‌شود از این رو امیدواریم بان‌کی‌مون در این زمینه طوری کار کند که ساختار سازمان ملل ضربه نبیند.

امنیت اجلاس بر عهده سپاه

معاون سیاسی امنیتی استانداری تهران ضمن اینکه تعطیلی تهران در زمان برگزاری اجلاس عدم تعهد را «تدبیری عاقلانه» خواند، اظهار کرد: در شرایط فعلی که دشمن بر عملیات روانی متمرکز شده و با دروغ و قدرت رسانه ای علیه نظام ما کار می‌کند، حدود ۷ هزار نفر از مجامع بین‌المللی وارد کشور ما شده و در مواجهه با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی رسوایی بزرگی برای دشمنان ایجاد می‌شود.

صفرعلی براتلو در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی روز» رادیو گفت‌وگو ادامه داد: برقراری امنیت این اجلاس بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، ما نیز از امنیت سایر شهرها غافل نیستیم؛ به همین منظور در بحث امنیت اجلاس، سه شورای تامینی را تشکیل داده‌ایم.

براتلو در این باره که آیا تعطیلی تهران لطمه‌ای بر اقتصاد کشور وارد می‌سازد یا خیر، گفت: در خصوص تعطیلی تهران چنین برآوردی نداشتیم. اجلاسی با این سطح، مسلما محدودیت‌هایی را برای مردم به دنبال خواهد داشت؛ تعطیلی تهران تدبیری عاقلانه است، اما در خصوص اینکه در بحث اقتصادی لطمه‌ای وارد می‌کند یا خیر مطالعه‌ای نداشته‌ایم.

رادان: با کسی شوخی نداریم

همچنین جانشین رییس پلیس کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی در طول مدت برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران در آماده‌باش کامل به سر می‌برد، گفت: تامین امنیت مردم بر عهده ماست و در این خصوص با کسی شوخی نداریم.

سردار احمد رضا رادان در گفت‌وگو با مهر در خصوص فراخوان برخی سایت‌های ضد انقلاب و دعوت از طرفدارانشان برای کثیف کردن ظاهر شهر تهران در طول برگزاری اجلاس گفت: این حرف‌ها مانند این می‌ماند که با اعلام ساعت ۱۲ شب همه چراغ‌های خانه خود را خاموش کنند و بعد بگویند طرفداران ما همه آنهایی هستند که چراغ‌های خودشان را ساعت ۱۲ خاموش کردند.