رئیس‌جمهور نیز در نشست مشترک دولت و مجلس با بیان اینکه طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه مغایرت منابع و مصارف در بودجه سال‌های گذشته دغدغه‌آفرین بوده است، گفت: در بودجه سال جاری مغایرتی در این زمینه وجود ندارد، اما در عین حال با توجه به برخی تغییرات در لایحه ارائه شده از سوی دولت، به زودی لایحه‌ای برای اصلاح این موارد به مجلس ارائه می‌شود. اگرچه رئیس‌جمهور از تغییرات انجام شده در بودجه ۱۴۰۲ در مجلس رضایت ندارد، اما به اصلاح ساختار بودجه اشاره نکرده است. محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با انتقاد از عدم اجرای ۱۱ بند اصلاح ساختار بودجه از سوی دولت، گفت: دولت و مجلس تاکنون عزم جدی برای اصلاح ساختار بودجه نداشتند. اما اکنون باید اصلاح ساختار بودجه را انجام دهند. به گفته زنگنه جلسه سران، یک قدم منفی در جهت اصلاح ساختار بودجه است. چون سران قوا تبدیل شدند به نهاد تصمیم‌گیر در حوزه بودجه! یعنی نه تنها ما ساختار بودجه را اصلاح نکردیم بلکه نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه بودجه را نیز افزایش دادیم.

اصلاح بودجه در انتظار عزم جدی دولت و مجلس

محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از عدم اصلاح ساختار بودجه گفت: در سال ۹۹ قانونی تصویب کردیم به نام قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه؛ متاسفانه آن احکام که ۱۱ بند است در بودجه ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و بودجه ۱۴۰۲ رعایت نشد. این قانون در اصلاح ساختار بودجه، شفافیت بودجه، متناسب‌سازی منابع، هزینه‌ها و مصارف تاثیرگذار بود. به نظر من اقدامی که در حال حاضر باید انجام شود در برنامه هفتم توسعه است. او ادامه داد: مجلس و دولت باید در بحث اصلاح ساختار بودجه بایستند. مهم‌ترین عامل برای انجام اصلاح ساختار بودجه، عزم جدی است. دولت باید عزم جدی برای اصلاح ساختار بودجه داشته باشد. بالطبع زمانی‌که ساختاری را اصلاح می‌کنید ابزار اعمال قدرتمان گرفته می‌شود و امور بر اساس شاخص‌ها شکل می‌گیرد. 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تاکید کرد: در این شرایط بودجه مانند کارخانه منظم که مواد اولیه را تقسیم می‌کند، خواهد بود و در عمل نمی‌توان اعمال نفوذ و پروژه جدیدی را تعریف کرد یا پول‌ها را به سمت کار خاص یا طرح خاص برد. در مجلس نیز به همین ترتیب است و دیگر نمی‌توان برای حوزه‌های انتخابیه با اعمال نفوذ، پیگیری و اقداماتی از این قبیل انجام داد و منابع را تغییر داد. این موضوع نیازمند داشتن عزم جدی است و باید پا روی ابزار اعمال قدرتمان بگذاریم و اصلاح ساختار بودجه را انجام دهیم. او معتقد است به دلیل اینکه اراده‌ای برای اصلاح ساختار بودجه وجود نداشته، تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده است. زنگنه خاطرنشان کرد: دولت و مجلس تاکنون عزم جدی برای اصلاح ساختار بودجه نداشتند. رهبر انقلاب در چند سالی که من در مجلس هستم چند بار اصلاح ساختار بودجه را خواسته‌اند و اخیرا نیز بر این موضوع تاکید کردند. حتی قبل از سال ۹۸ و ۹۷ نیز رهبری اصلاح ساختار بودجه را مطالبه کردند و در جلسه سران مکررا این موضوع بحث شد.

قدم منفی در جهت اصلاح ساختار بودجه

زنگنه گفت: متاسفانه جلسه سران، یک قدم منفی در جهت اصلاح ساختار بودجه است. چون سران قوا تبدیل شدند به نهاد تصمیم‌گیر در حوزه بودجه! یعنی نه تنها ما ساختار بودجه را اصلاح نکردیم بلکه نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه بودجه را نیز افزایش دادیم. بنابراین جلسه سران قوا که یکی از دلایل تشکیلش اصلاح ساختار بودجه بوده در جهت عکس عمل کرده است. امیدواریم که عزم اصلاح ساختار بودجه در سه قوه وجود داشته باشد و این مهم عملیاتی شود.   رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس با اشاره به نقش مجمع در بودجه، اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به اصلاح ساختار بودجه کمک نکرد. در مجموع به نظر بنده اعضای مجمع از اختیاری که به هیات عالی نظارت داده شده صحیح و مقبول استفاده نمی‌کنند. متاسفانه شاهد اعمال نظرات شخصی با عنوان هیات نظارت مجمع هستیم. تا زمانی‌که این ساختارها اصلاح نشود افرادی که در هیات عالی نظارت مجمع نشسته‌اند نظرات شخصی‌شان می‌تواند تعیین‌کننده مصوبات مجلس باشد.

لایحه اصلاح ساختار بودجه چه زمانی آماده می‌شود؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت: دولت قبل لایحه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه نکرد و مجلس به دلیل انگیزه‌ای که داشت دو سال پیش طرحی را به عنوان اصلاح ساختار بودجه مطرح کرد، اما از آنجا‌ که بسیاری از احکام این طرح بار مالی داشت، شورای نگهبان ایرادات فراوانی از آن گرفت که درست هم بود. بنابراین آنچه از اصلاح ساختار بودجه باقی ماند، دردی را دوا نمی‌کرد. او ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه زمانی اتفاق می‌افتد که دولت لایحه‌ای در این خصوص بیاورد. مجلس یکبار تجربه این را داشت و برای اصلاح ساختار بودجه طرح تهیه کرد، اما به نتیجه مطلوب نرسید.

ما منتظر هستیم که دولت لایحه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه به مجلس ارائه کند و ما این لایحه را در مجلس تکمیل کنیم. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: دولت باید لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند و در این شرایط این مهم شدنی است. این نماینده مجلس تاکید کرد: البته برخی از احکام اصلاح ساختار بودجه را می‌توانیم در برنامه هفتم بیاوریم، اما برنامه هفتم، یک برنامه ۵ ساله است و دائم نیست. بنابراین این موضوع مشکل ایجاد می‌کند. دولت باید این لایحه را به مجلس ارائه کند تا ما یک قانون دائمی برای اصلاح ساختار بودجه داشته باشیم.