دنیای اقتصاد- نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه چهارشنبه شب گذشته با تعلیق عضویت سوریه در این سازمان به کار خود پایان داد؛ موضوعی که با رای مخالف ایران و همچنین انتقاد وزیر خارجه کشورمان پس از آن همراه شد. پنج‌شنبه نیز هیات ایرانی با ریاست محمود احمدی‌نژاد به کشور بازگشت. رییس‌جمهور البته در حاشیه این اجلاس دیدارهایی را با روسای‌جمهور سودان و همچنین عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه داشت. او در دیدارش با گل تاکید کرد که «باید مراقب باشیم که گسترش روابط دو جانبه در عرصه‌های مختلف دنبال شود و تحت تاثیر شرایط قرار نگیرد.» او همچنین پس از بازگشتش به کشور خاطرنشان کرد که «در جریان این نشست گام‌هایی برای پیشبرد و تنظیم روابط تهران- ریاض برداشته شد.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد پس از بازگشت به تهران، گفت: در این نشست به عنوان یک مجمع رسمی دیدگاه‌های جمهوری اسلامی به خوبی تبیین شد، اما اینکه این دیدگاه ها در دستور کار مجامع رسمی قرار بگیرد و تاثیرگذاری آن آشکار شود نیازمند عزمی عمومی و کار جدی در عرصه دیپلماسی از سوی تمام بخش‌های کشور است.

احمدی‌نژاد با اشاره به میزبانی عربستان در این اجلاس خاطرنشان کرد: تنظیم روابط ایران و عربستان در نحوه مدیریت تحولات بسیار مهم است. همچنین در جریان این نشست گام‌هایی برای پیشبرد و تنظیم روابط دو کشور برداشته شد و دو طرف به ضرورت توجه به تنظیم روابط در مدیریت تحولات اذعان دارند و امیدواریم در آینده اتفاقات بهتری در عرصه روابط دو جانبه رخ بدهد.

نظر احمدی‌نژاد درباره روابط ایران و ترکیه

رییس‌جمهور همچنین در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود عبدالله گل در مکه هم، با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه در حال گسترش است، اظهار کرد: باید مراقب باشیم که گسترش روابط دو جانبه در عرصه‌های مختلف دنبال شود و تحت تاثیر شرایط قرار نگیرد چرا که حوادث و تحولات گذرا هستند، اما ملت‌ها باقی می‌مانند و باید در کنار یکدیگر زندگی کنند.

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا ممکن است دولتی که با کمک دیگران سرکار آمده باشد، بتواند استقلال ملت خود را حفظ کند؟ تاکید کرد: امروز حاکمانی که مقابل ملت‌هایشان قرار دارند، کم نیستند. اصل اصلاحات از نظر ما قطعی و لازم است، بحث روی شیوه و روش اجرای اصلاحات است؛ جنگ و درگیری موجب عقب‌افتادگی و نابودی نسل‌ها و باعث خوشحالی دشمنان خواهد بود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران، همواره آمادگی داشته است تا در جهت احقاق حقوق اساسی مردم یعنی عدالت، آزادی و کرامت از طریق تفاهم ملی و با گفت‌وگو و در فضایی دوستانه مشارکت کند.

درخواست گل از ایران

عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار اوضاع فعلی سوریه را مایه نگرانی کشورش توصیف و تصریح کرد: ترکیه تلاش زیادی کرد تا مسائل و تحولات در سوریه در روندی طبیعی و بدون دخالت دیگران حل و فصل شود و از شما خواهش می‌کنم موضع ما را به خوبی درک کنید.رییس‌جمهور ترکیه

خاطرنشان کرد: امروز از شما می‌خواهم با رویکرد مبتنی بر فضای صمیمی و دوستانه بین دو کشور مسائل سوریه را مورد بحث قرار داده و برای برون‌رفت از شرایط فعلی و ممانعت از دخالت بیگانگان راه‌حلی مناسب پیدا کنیم.

انتقاد ایران از تعلیق عضویت سوریه

وزیر امور خارجه ایران هم در هنگام ترک مکه به مقصد تهران در گفت وگو با ایرنا گفت: ایران با مساله تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی که در اجلاس مکه انجام گرفت، مخالفت کرد.

علی اکبر صالحی افزود: منطقی این بود که از خود سوریه دعوت می‌شد تا از خود دفاع کند و مکانیسم برون رفت از بحران و مشکلات سوریه با دولت و معارضین مطرح و شرایطی فراهم می‌شد که این روند رعایت شود.