دنیای اقتصاد - راهپیمایی روز جهانی قدس روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد. در تهران، این مراسم با سخنرانی رییس‌جمهور و خطبه‌های نماز جمعه توسط حجت الاسلام سید احمد خاتمی پایان یافت. خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه گفت: «قرآن می‌فرماید با صهیونیست‌ها با زور برخورد کنید و آنها را به راه حق بیاورید. در طول بیش از ۶۰ سال اشغال فلسطین آنچه جواب داده انتفاضه بوده است و میز مذاکره مطلقا جواب نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد؛ چراکه صهیونیست‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند.» در راهپیمایی روز قدس اعلام شد

صهیونیست‌ها فقط زبان زور می‌فهمند

راهپیمایی روز جهانی قدس روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد. در این راهپیمایی همچون سال‌های گذشته مردم ضمن ابراز انزجار از رفتارهای ضدانسانی رژیم اشغالگر قدس با مردم این سرزمین ابراز همدردی کرده و از مبارزات مردم فلسطین علیه غاصبان سرزمنیشان حمایت کردند.

«مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر صهیونیسم»، «مرگ بر آل‌خلیفه»، «مرگ بر آل‌سعود» و «نابودی اسرائیل نزدیک است» از جمله شعارهای راهپیمایان بود. اما در این بین حمایت از جبهه مقاومت اسلامی در منطقه و به خصوص کشور سوریه نیز مورد توجه شهروندان حاضر در راهپیمایی بود به گونه‌ای که با در دست داشتن تصاویری به حمایت از خط مقاومت در سوریه پرداختند. در حاشیه راهپیمایی روز قدس همچنین صندوق‌های کمک مالی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در این راهپیمایی که با حضور آیات‌عظام و مقام های کشوری و لشگری برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران به ایراد سخنانی در خصوص مساله فلسطین پرداخت و با بیان اینکه وجود رژیم صهیونیستی توهین به تمام بشریت است، تاکید کرد: «حضور صهیونیست‌ها در یک وجب از سرزمین فلسطین خطرناک است چه برسد به اینکه بخواهند دولت رسمی و قانونی داشته باشند.»

به گزارش فارس، رییس‌جمهور با بیان این مطلب که ابتکار روز قدس در ماه رمضان توسط امام عظیم‌الشأن راحل هم یک هدیه الهی و یک لطف ویژه از ناحیه امام عصر (ع) است، گفت: روز قدس یک نشانه است و دربرگیرنده همه ابعاد وجودی انسان، شناخت خدا، شناخت خود و همه انجام مسوولیت‌های اجتماعی است. وی اظهار کرد: صهیونیست‌ها از زمانی که بر دولت آمریکا مسلط شدند، همه امور عالم را در اختیار خودشان گرفتند.

از جانب ملت ایران به عربستان رفتم

رییس‌جمهور در ادامه سخنانش در خصوص حضورش در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در عربستان، گفت: بنده را برای حضور در یک جلسه فوق‌العاده دعوت کردند و گفتند جهان اسلام در و امت اسلامی در خطر است، بیایید چاره‌جویی کنیم و طبیعی بود که ما باید می‌پذیرفتیم و شرکت می‌کردیم، بنده از جانب ملت ایران یک بار دیگر اصل، اساس و فلسفه تاسیس این سازمان را یادآوری کردم، شرایط امروز و ضرورت‌های دوران را تشریح کردم و تحلیل ملت ایران از تحولات جاری را به طور رسمی و کامل در یک تریبون بین‌المللی بیان کردم.

وی ادامه داد: شرایط امروز، شرایط بسیار خطیری است، لحظه‌ای غفلت ممکن است همه دستاوردهای ملت‌ها را بر باد دهد و دشمنان را برای صدها سال مسلط کند، ما امروز با دو موضوع که در طول یکدیگر قرار دارند، مواجهیم، موضوع اول ضرورت تامین حقوق اساسی ملت‌ها و مساله دوم لزوم توجه به طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمنان قسم خورده است.

برخی دوستان خود را قربانی کردند

وی با بیان اینکه بدون تامین حقوق اساسی مردم نمی‌شود در برابر مردم ایستاد، تصریح کرد: نکته بعدی توجه به دشمنان قسم خورده ملت‌ها است البته این را بارها گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که دوستی با دشمنان قسم خورده حاصلی جز ننگ ابدی ندارد چرا که آنها نشان دادند که امین و صادق نیستند و به وقت لازم همه را قربانی می‌کنند همان طور که صدام را در حالی که به آنها خدمت کرده بود قربانی کردند. محمود احمدی‌نژاد بر این اساس گفت: مگر برخی دوستان ۳۰ ساله خود را اخیرا قربانی نکردند؟ مگر آنها به آمریکا و صهیونیسم کم خدمت کرده بودند؟ بنابراین باید مراقب توطئه‌ها بود و به بهانه تامین حقوق مردم نباید دشمن فراموش شود و به جان یکدیگر بیفتیم. وی با بیان اینکه گلایه‌ها از یکدیگر زیاد است اما وقت برای حل آن باقی است، تاکید کرد که باید مراقب دشمنان باشیم، مبادا دشمن از در رانده از پنجره وارد شود و دشمنان جنایتکار دیروز امروز در لباس دوست وارد شوند که این فاجعه‌ای بزرگ‌تر از فاجعه اول است.

بهار غربی و آمریکایی در راه است

وی با اشاره به تحولات منطقه نیز اظهار کرد: غربی‌ها بدانند و گوش‌هایشان را باز کنند بهاری که گفتند فقط عربی نیست بلکه آغازش عربی است و بهاری بشری و انسانی در راه است و بهار غربی و آمریکایی هم در راه است و به لطف خدا به زودی برپا خواهد شد. رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ملت‌ها در حال بیداری هستند و غربی‌ها دیگر نمی‌توانند با فرافکنی ملت‌ها را فریب دهند، به انتقاد از عدم پایبندی رییس‌جمهور آمریکا به شعار تغییر پرداخت.

احمد خاتمی: اسرائیل زبان زور می‌فهمد

در ادامه مراسم روز قدس امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه مذاکره با صهیونیست‌ها جواب نداده و نخواهد داد و آنها تنها زبان زور را می‌فهمند، آنها را آدم کش و متدین کش خواند و ادامه داد: اقدامات صهیونیست‌ها طوری است که گویا ذات آنها با اقدامات ضد انسانی عجین شده است.

آیت‌الله سید احمد خاتمی همچنین به شیوه‌های قرآن برای مقابله با صهیونیست‌ها اشاره کرد و افزود: قرآن می‌فرماید در مقابل جنایات صهیونیست‌ها افشاگری کنید؛ بنده از صداوسیما و رسانه‌های مکتوب می‌خواهم درباره افشاگری جنایات صهیونیست‌ها تلاش کنند و این موضوع را تنها به ایام روز قدس اختصاص ندهند. خطیب جمعه تهران با استناد به آیه ۱۱۸ سوره آل عمران، بدبین بودن به صهیونیست‌ها را از شیوه‌های قرآنی برای مقابله با صهیونیست‌ها دانست و اضافه کرد: قرآن با مخاطب قرار دادن یهودی‌ها، می‌فرماید نامحرمان و بیگانگان را محرم راز قرار ندهید.

خاتمی با استناد به آیه ۹ سوره حجرات، خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید با صهیونیست‌ها با زور برخورد کنید و آنها را به راه حق بیاورید. در طول بیش از ۶۰ سال اشغال فلسطین آنچه جواب داده انتفاضه بوده است و میز مذاکره مطلقا جواب نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد چراکه صهیونیست‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند.

بیانیه پایانی راهپیمایان

راهپیمایان در پایان راهپیمایی روز قدس نیز با صدور بیانیه ای بر دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مربوط به فلسطین و منطقه تاکید کردند. در بیانیه پایانی راهپیمایی روز قدس آمده است: «ما ملت روزه‌دار و انقلابی ایران، حوادث سوریه را طرح مشترک نظام سلطه و ارتجاع عرب برای شکستن سنگرهای مقدم مقاومت اسلامی و جبهه ضد صهیونیستی در جهان اسلام دانسته و با تاکید بر وجود اراده و ظرفیت‌های لازم در دولت و ملت سوریه برای پیگیری اصلاحات و بهبود وضع این کشور به آمریکا، ارتجاع عرب و دیگر حامیان اقدامات تروریستی در کشور سوریه اعلام می‌کنیم که راه حل برون رفت سوریه از وضع فعلی دخالت بیگانگان و قدرت‌های سلطه‌گر در امور داخلی این کشور و پیگیری گزینه‌های منتهی به راه‌حل نظامی نبوده و به آنان هشدار می‌دهیم در صورت پایان ندادن به سناریوهای ضدسوری و ضد مقاومت درون باتلاقی خواهند افتاد که راه گریز و نجاتی از آن نخواهد داشت.»

در راهپیمایی روز جهانی قدس آیت‌الله جنتی، هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبرولایتی، محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، سرلشگر جعفری، سردار نقدی، محسن رضایی، حجت‌الاسلام اژه‌ای، کمال خرازی و وزرای دولت از جمله چهره‌ها و مسوولانی بودند که به همراه مردم در این راهپیمایی حاضر بودند. در این میان علی لاریجانی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز در روز قدس با حضور در قم در جمع راهپیمان این شهر حضور یافتند.

عکس: ایرنا