آمریکا اعلام کرد در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل به وی گفته است، نشستی که به زودی در ایران برگزار می‌شود و تهران اعلام کرده است که دبیرکل در آن شرکت خواهد داشت، «سیگنال عجیبی» دارد. به گزارش ایسنا، بان کی مون، برای شرکت در نشست ۹ و ۱۰ شهریور(۳۰ و ۳۱ اوت) جنبش غیرمتعهدها به تهران سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به صراحت از بان نخواست که از شرکت در این نشست خودداری کند، اما گفت که آمریکا ایران را «مکان نامناسبی برای این نشست» می‌داند.

نولاند در جمع خبرنگاران مدعی شد: اینکه نشستی در کشوری اتفاق می‌افتد که بسیاری از وظایف بین‌المللی‌اش را نقض کرده است و برای همسایگانش تهدیدی به حساب می‌آید سیگنال بسیار عجیبی را در زمینه حمایت از نظم بین‌المللی می‌فرستد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: ما این نکته را به کشورهای شرکت‌کننده گوشزد کرده‌ایم. این نکته را به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم یادآوری کرده‌ایم.

نولاند در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که سازمان ملل برنامه سفر بان را تایید نکرده است و گفت اگر بان به این سفر رفت آمریکا امیدوار است وی «از این سفر استفاده کند تا نگرانی گسترده ما به عنوان یک جامعه بین‌المللی را به آنها یادآور شود.»