رفع نیازهای مناطق آسیب‌دیده استمرار یابد

پنج شنبه گذشته صورت گرفت

بازدید رهبر معظم انقلاب از مناطق زلزله زده

مقام معظم رهبری: زائده جعلی صهیونیستی قطعا از صحنه جغرافیا محو خواهد شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز پنج‌شنبه با حضور سرزده در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی ضمن ابراز همدردی با ساکنان این مناطق، از نزدیک در جریان خسارات وارد شده و نحوه کمک‌رسانی به زلزله زدگان قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، روستای سَرَند از توابع شهرستان هِریس اولین منطقه‌ای بود که مورد بازدید رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با حضور در روستای کُوویچ با مردم این روستا از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مردم کُوویچ هدف اصلی از سفر به مناطق زلزله زده را ابراز همدردی و همدلی با مردم این مناطق و عرض تسلیت بیان و تاکید کردند: همه ملت ایران با ساکنان مناطق زلزله زده همدرد و همدل هستند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مردم ایران، مردمی متحد و یکپارچه هستند و همین اتحاد و یکپارچگی موجب قدرت، نیرومندی و عزت ملت شده است.

ایشان با توصیه به مردم مناطق زلزله‌زده مبنی بر صبر و بردباری، خاطر نشان کردند: اگر ساکنان این مناطق با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند این حادثه می‌تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود. رهبر انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده را خوب ارزیابی کردند و افزودند: البته مسوولان برای بازسازی و مقاوم‌سازی مناطق زلزله زده وظایف سنگینی دارند و مردم این مناطق نیز باید به مسوولان برای انجام این وظایف سنگین کمک کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بازدید از مناطق زلزله زده، در روستای باجِ باج حضور یافتند و با ساکنان این روستا نیز از نزدیک گفت‌وگو کردند. روستاهای زَغَن آباد و شِیخَملو از توابع ورزقان از دیگر مناطق زلزله زده‌ای بودند که رهبر انقلاب اسلامی از آنها بازدید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین مرحله بازدید از مناطق زلزله‌زده در جمع مردم روستای اورنگ از توابع اهر حضور یافتند.

ایشان در جمع مردم روستای اورنگ ضمن ابراز همدردی مجدد با ساکنان مناطق زلزله زده از مردم در خصوص نحوه ارائه خدمات و کمک رسانی سوال کردند که ساکنان این روستا ضمن اظهار رضایت از خدمات ارائه شده، در خصوص مدیریت توزیع کمک‌ها گلایه‌هایی داشتند. رهبرانقلاب اسلامی با تاکید برزحمات بسیار زیاد مسوولان و ارائه خدمات خوب به مناطق زلزله‌زده، بر لزوم نظارت دقیق‌تر بر نحوه توزیع کمک‌ها تاکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: با توجه به طبیعت خوب و مردم زحمتکش به ویژه جوانان غیور آذربایجان شرقی، این منطقه آینده خوبی خواهد داشت.

خدمات اولیه ارائه شده بی‌نظیر بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر پنج‌شنبه نیز در پایان بازدید از مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی، در جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار و مسوولان استان در محل استانداری، خدمات اولیه ارائه شده به حادثه دیدگان زلزله اخیر از جمله توزیع چادر را بی‌نظیر خواندند و تاکید کردند مسوولان علاوه بر برنامه‌ریزی برای آغاز ساخت مناسب و مقاوم واحدهای مسکونی آسیب دیده، باید در جهت استمرار رفع نیازهای اولیه به ویژه وسایل گرمایی، پتو، امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی تلاش و خدمات خود را ادامه دهند، زیرا فراهم کردن فوری اینگونه نیازهای ضروری، از لحاظ آرامش روحی و روانی تاثیر بسیار بالایی بر آسیب‌دیدگان خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زمینه‌سازی برای ادامه پذیرش کمک‌های مردمی به ویژه کمک‌های افراد خیر و نوعدوست را مهم ارزیابی کردند و افزودند: اگر به بلایای طبیعی، با دید فرصتی جهت جهش نگاه شود، قطعا مناطق زلزله‌زده در آینده از لحاظ آبادانی و پیشرفت، بسیار بهتر از گذشته خواهند بود. ایشان در پایان با اشاره به خصلت‌های برجسته مردم آذربایجان شرقی به ویژه غیرت و همت زبانزد این منطقه تاکید کردند: مردم مومن ارسباران که اکنون این منطقه دچار حادثه زلزله شده است، همواره به رشادت و شجاعت مشهور بوده‌اند. در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز از حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی به عنوان مرهمی بر مصائب و سختی‌های مردم این مناطق، قدردانی کرد.

آقای علیرضا بیگی استاندار آذربایجان شرقی نیز گزارشی از خدمات ارائه شده به زلزله‌زدگان و اسکان موقت آنها و همچنین مصوبات جلسه دولت در خصوص مناطق زلزله‌زده، ارائه کرد.

زائده جعلی صهیونیستی محو می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، همچنین عصر روز چهارشنبه در دیدار صدها نفر از آزادگان سرافراز، با ابراز همدردی مجدد با آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، مساله قدس را مساله اساسی دنیای اسلام برشمردند و تاکید کردند: به فضل الهی، امسال نیز ملت مسلمان ایران، در روز قدس با حرکت خود مشتی بر دهان دشمنان اسلام و فلسطین خواهد زد.

ایشان غصب سرزمین اسلامی فلسطین و اسکان صهیونیست‌ها در این سرزمین را مبنای مهندسی معیوب خاورمیانه و ریشه مشکلات دهه‌های اخیر ملت‌های این منطقه دانستند و خاطرنشان کردند: اگر این توطئه نبود این جنگ‌ها، اختلافات و دخالت‌های سلطه گران و زورگویان نیز به‌وجود نمی‌آمد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: صهیونیست‌ها و حامیانشان سعی فراوان می‌کنند تا مساله فلسطین در افکار عمومی ملت‌ها به فراموشی سپرده شود، اما دنیای اسلام باید در مقابل این خدعه و توطئه بایستد.

ایشان با اشاره به توجه خاص و تاکید امام خمینی بر مساله فلسطین از همان اوایل شکل‌گیری نهضت اسلامی افزودند: پیروزی انقلاب اسلامی تلاش سلطه‌گران را برای فراموش شدن غصب فلسطین با یک مانع تاریخی روبه‌رو کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی تلاش‌ها برای فراموش شدن مساله فلسطین افزودند: در همین چارچوب بحث شیعه و سنی و هلال شیعی را مطرح می‌کنند در حالی‌که ۶۰ سال است ملت فلسطین زیر چشم اینگونه افراد تحت فشار است اما صدایی از آنها بر نمی‌آید.

ایشان سوال کردند: آیا مطرح کردن نام جمهوری اسلامی که مساله فلسطین را بازسازی و احیا کرده است به عنوان خطر دنیای اسلام و سکوت در برابر فجایع صهیونیست‌ها خیانت نیست.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر ایستادگی ملت ایران در مقابل توطئه فراموش شدن فلسطین و قدس شریف افزودند: مساله قدس برای ما، مساله تاکتیکی نیست، بلکه از اعتقادات عمیق اسلامی سرچشمه می‌گیرد و ما نجات این کشور اسلامی از سلطه و چنگال غاصبان صهیونیست و حامیان بین‌المللی آنها را یک وظیفه دینی می‌دانیم و دیگر ملت‌ها و دولت‌های اسلامی نیز باید با همین چشم به موضوع فلسطین نگاه کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: همچنان‌که ستاره صبح امید یک بار در پیروزی انقلاب اسلامی، یکبار در حماسه دفاع مقدس و یک بار در بازگشت آزادگان درخشید به یاری حق، شفق امید در مساله فلسطین نیز خواهد درخشید و این سرزمین اسلامی قطعا به ملت فلسطین باز خواهد گشت و زائده دروغین و جعلی صهیونیستی از صحنه جغرافیا محو خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بخش دیگری از بیانات خود، زلزله اخیر در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی و جان باختن جمعی از عزیزان هم وطن را حادثه‌ای تلخ، غم‌انگیز و باعث دردمندی همه ملت ایران خواندند و مسوولان و مردم را به یاری هم میهنان آسیب دیده و کاهش رنج این عزیزان توصیه موکد کردند.

ایشان از خداوند متعال مسالت کردند به آسیب‌دیدگان حادثه صبر عنایت فرماید و دل‌هایشان را آرام و صبور سازد. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با آزادگان سرافراز همچنین این عزیزان ملت را گوهرهای بازیافته از ذخیره ایمان خواندند و افزودند: دوران پررنج اسارت آزادگان ما را به الماس‌هایی درخشان تبدیل کرده است.

ایشان با اشاره به نیاز همیشگی جامعه به آگاهی و عبرت آموزی از داستان زیبای ایستادگی آزادگان، از کم کاری در زمینه بازخوانی و بازگویی حقایق دوران اسارت این عزیزان در عرصه‌های مکتوب و هنری انتقاد کردند.

رهبر انقلاب افزودند: باید چندین برابر کتاب‌های چاپ شده درباره خاطرات و واقعیت‌های دوران اسارت کتاب نوشته شود و هنرمندان و مسوولان رسانه‌ها، در سطح عالی به تهیه فیلم و برنامه از آن دوران تاریخی بپردازند. ایشان آزادگان را ذخایر و سرمایه‌های اسلام، جمهوری اسلامی و ملت ایران دانستند و با اشاره به بازگشت پیروزمندانه آنان به‌عنوان تحقق یک وعده الهی افزودند: امروز که ملت ایران با سلطه‌گران و زیاده خواهان جهانی در حال مقابله است به عبرت و تامل در این سنت الهی، ‌احتیاج جدی دارد.

رهبرمعظم انقلاب خاطرنشان کردند: آن‌روز که فرزندان ملت در اردوگاه‌ها و شکنجه‌گاه‌ها اسیر بودند برحسب ظاهر دریچه امیدی برروی آنان باز نبود، اما به علت پایبندی و عمل به آنچه پروردگار فرموده است سنت صادق الهی درباره آنان محقق شد و سرافراز و پیروزمند به میهن بازگشتند و دشمنان آنان به زباله دان تاریخ پیوستند. ایشان افزودند: امروز نیز ملت ایران در مقابل آمریکا دچار چالش‌هایی است که اگر همچون آزادگان عزیز، ‌به آنچه خدا گفته است عمل نماید، بدون هیچ تردیدی براساس وعده‌های راستین پروردگار پیروزی از آن او خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اوضاع در حال تحول دنیا، افزودند: براساس قوانین الهی تصمیمات، رفتارها و اقدامات ما در شکل‌گیری وضع جدید جهان موثر است که در این زمینه درس‌گیری از ایستادگی آزادگان می‌تواند به محکم شدن دل‌ها و گم نکردن راه کمک کند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین لحظه لحظه پایداری پرشکوه آزادگان در دوران اسارت را موجب اجر مضاعف الهی دانستند و با تجلیل از صبر و پایداری خانواده‌های عزیز آزادگان افزودند: عزت، قدرت و صدرنشینی هر ملت در تاریخ به مجاهدت فرزندانش بستگی دارد و استقامت پیروز عزیزان آزاده، ملت ایران را درصدر نشانده است.

ایشان همچنین یاد سید آزادگان مرحوم حجه‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ابوترابی، شهید تندگویان و دیگر شهیدان آزاده را گرامی داشتند.

عکس: leader.ir