در حالی که مسائل داخلی به عنوان مسائل اصلی انتخاباتی همیشه خود را تحمیل می‌کنند و قابل معوق گذاشتن نیستند، کاخ سفید معمولا می‌‌کوشد تا از زیر بار مسائل ریسکی سیاست خارجی شانه خالی کند. در همین شهریور گذشته و قبل از بالاگرفتن ناآرامی‌ها در ایران و طرح بحث پهپاد‌‌های ایرانی در اوکراین، آمریکا عمدتا به خاطر انتخابات کنگره در ماه نوامبر گذشته مذاکرات برجام را به حال تعلیق درآورد.» وی با اشاره به اینکه اگر ترامپ کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان باشد که هنوز محتمل است، تاکید کرد: «با توجه به سابقه ضد برجامی او، کار روی برجام برای دولت بایدن مشکل‌‌تر خواهد شد. در این میان آمریکا مانند گذشته همچنان مایل به یک توافق محدود و موقت برای مثلا تعلیق غنی‌سازی در حد بالا در ایران در ازای تعلیق برخی تحریم‌‌ها هست و ممکن است همچنان پیگیر آن باشد.»

احمدی با اشاره به اینکه برخی بند‌‌های برجام از جمله بند مربوط به فروش پهپاد‌‌ها در اکتبر ظاهرا منقضی می‌شود و در پاسخ به اینکه آیا ممکن است تا پیش از پاییز، در صورت عدم‌نتیجه دادن رایزنی‌ها، غرب اعمال مکانیزم ماشه را کلید بزند، گفت: «بند‌‌های مربوط به محدودیت‌ها یا تحریم‌‌های موشکی که پهپاد‌‌ها نیز در زمره آنها هستند، در ۱۸ اکتبر سال‌جاری منقضی خواهند شد. این تاریخ را باید قاعدتا یک تاریخ مهم برای برجام و احیای آن به شمار آورد. اگر هیچ توافقی حاصل نشود، بعید است طرف غربی حاضر به تن دادن به لغو این تحریم‌‌ها بشود. یعنی در چنین صورتی احتمال دارد سه کشور اروپایی عضو برجام به صرافت تهیه مقدمات لازم، از جمله تلاش برای ایجاد اجماعی در شورای امنیت، برای اعاده قطعنامه‌‌های قبلی علیه ایران بر بیایند.»

وی با اشاره به سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران توضیح داد: «توافق با آژانس و بازگشت دوربین‌‌های آژانس به مدار شاید پیش شرط یا یکی از پیش شرط‌‌های اجتناب غرب از توسل به مکانیزم ماشه باشد. البته تهران نیز در قبال این امتیاز مطالبه امتیازی می‌کند و همین است که کار را دشوار و مستعد خارج شدن از کنترل کرده است. البته در هر حال، پذیرش لغو تحریم‌‌های موشکی و رفتن به سوی بند غروب بعدی در ۲۰۲۵ که مربوط به لغو تحریم اقلام و مواد و خدمات هسته‌‌ای و خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ و خارج شدن ایران از دستور کار شورای امنیت است، احتمالا برای غرب بسیار دشوار خواهد بود و سعی در شانه خالی کردن از زیر بار آن خواهد کرد.