مرکز آمار ایران شاخص تورم نقطه به نقطه در تیر ماه امسال را ۲/۲۶ درصد و تورم میانگین در دوازده ماه منتهی به تیر ماه سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال گذشته را ۹/۲۵ درصد اعلام کرد. به گزارش سایت الف، وابسته به احمد توکلی، مرکز آمار ایران در گزارشی به مجلس که متن آن در اختیار اعضای کمسیون برنامه و بودجه قرار گرفته، آورده است: شاخص کل در تیر ماه سال ۹۱ عدد ۵/۴۶۲ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۶/۳ درصد افزایش داشته است. سهم گروه عمده «خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها و دخانیات» از این افزایش ماهانه ۶/۵۶ درصد و سهم گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۴/۴۳ درصد است.

مطابق این گزارش شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۸/۶۳۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۷/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۳/۶۷۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۹/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۴۴ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۴/۳۵ درصد است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش ماهانه مربوط است به گروه «نان و غلات با ۲/۱۰ درصد، گروه شیر و پنیر و تخم مرغ با ۸ درصد، گروه میوه و خشکبار با ۵/۷ درصد و گروه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنان» با ۵/۶ درصد. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶/۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۴ درصد است.

همچنین شاخص گروه عمده: کالاهای غیرخوراکی و خدمات در تیر ماه ۹۱ به رقم ۵/۳۹۸ رسید که ۵/۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. بیشترین سهم از این افزایش به ترتیب به گروه «مسکن و آب و برق و گاز و سایر سوخت‌ها» با ۷/۴۷ درصد، گروه «بهداشت و درمان» با ۵/۱۴ درصد و گروه «کالاها و خدمات متفرقه» با ۳/۱۴ درصد متعلق است.

پیش از این بانک مرکزی نرخ تورم تیرماه سال‌جاری را ۹/۲۲ درصد و نرخ تورم در خرداد را نیز ۴/۲۲ درصد اعلام کرده بود. سخنگوی اقتصادی دولت نیز نرخ تورم اردیبهشت‌‌ماه را ۲۲ درصد و بانک مرکزی نرخ تورم فرودین‌ماه سال ۹۱ را ۸/۲۱ درصد اعلام کرده بود.

مرکز آمار ایران ماه‌هاست اعلام عمومی نرخ تورم را متوقف کرده است و آمارهای خود را تنها به برخی مراجع تصمیم‌گیر ارائه می‌کند.