معاون کنسولی، امور ایرانیان و مجلس وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته پیگیری توسط مقامات کشور لیبی به منظور آزادی هفت تن از اعضای هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران که در این کشور ربوده شده‌اند، خبر داد. به گزارش ایرنا، «حسن قشقاوی» در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای تیم هفت نفره هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که در لیبی ربوده شده‌اند، افرادی هستند که در زمان حیات «معمر قذافی» در شهر بنغازی حضور داشتند و پنج محموله کمک از جمله بیمارستان صحرایی و نیز ۴۰ تن دارو را از طریق هلال احمر در اختیار انقلابیون لیبی قرار داده‌اند.

وی ربایش این افراد را اقدامی خلاف اخلاق انسانی و اسلامی دانست و افزود: در سفری که چند روز پیش به لیبی داشتم، با دبیرکل هلال احمر، رییس کمیته امنیت ملی لیبی، قائم مقام وزیر کشور و وزیر امور خارجه این کشور دیدار داشتم و آنها پذیرفتند این موضوع خلاف اصول جوانمردی است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد بعد یا قبل از زمان سفر وزیر خارجه لیبی به تهران برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها، خبرهای خوشی درباره آزاد شدن هفت ایرانی منتشر شود.

قشقاوی گفت: نماینده هلال احمر لیبی نیز تمام سخنان هیات ایرانی را تایید کرد و امیدواریم مذاکرات به نتیجه خوبی برسد و شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این افراد باشیم.