بر اساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر» که روز گذشته «ایسنا» منتشر کرده است، طی شبانه‌روز گذشته کرونا (ویروس عامل کووید-۱۹) در جهان جان ۲۳۰ بیمار را گرفته و ۶۳ هزار و ۸۹۰ ابتلای جدید نیز در همین بازه زمانی ثبت شده است. براساس این آمار آمریکا همچنان در رتبه اول ابتلا و قربانیان کرونا قرار دارد. هند، فرانسه، آلمان، برزیل، ژاپن، کره‌جنوبی، ایتالیا، انگلیس و روسیه نیز به ترتیب در میان ۱۰ کشوری قرار دارند که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را از نظر میزان ابتلا و جان‌باختگان کرونا داشته‌اند. در ایران نیز به نظر می‌رسد کرونا جان تازه‌ای گرفته است.

هر چند هنوز مقام‌های وزارت بهداشت محتاطانه از افزایش مجدد مبتلایان سخن می‌گویند، اما درعین حال آمار رسمی موارد ابتلا و جان‌باختگان این بیماری که وزارت بهداشت هر روز اعلام می‌کند بر جان گرفتن دوباره ویروس تاج‌دار در لباسی تازه گواهی می‌دهد. در این میان گزارش‌های غیررسمی از مراکز درمانی نیز از افزایش شمار افرادی که با علائم سرما‌خوردگی مراجعه می‌کنند حکایت می‌کند که بنا به گفته بسیاری از متخصصان و پزشکان، بسیاری از  آنچه این روزها سرما‌خوردگی عنوان می‌شود باید کرونا محسوب شود. با این حال با توجه به انجام ندادن تست‌های تشخیص کرونا این افراد در آمار رسمی مبتلایان کرونا جای نمی‌گیرند.

همزمان مروری بر آمار رسمی وزارت بهداشت از اول اسفند ماه (ماه جاری) نشان می‌دهد که میزان موارد ابتلا و فوت‌شدگان نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داشته است و این همان نکته‌ای است که با هشدار بسیاری از متخصصان امر نسبت به شیوع بیشتر کرونا در تعطیلات نوروز روبه‌رو شده است.  بررسی آمار ارائه شده از اوایل اسفند حاکی از آن است که آمار فوت‌شدگان کرونا از ۱۰اسفند ماه مجددا دورقمی شده است. این درحالی است که تا پیش از این آمار فوتی‌های کرونا برای چند ماه یک رقمی و حتی صفر بود. اما از روز ۱۰اسفند ماه که ۱۳ تن براثر ابتلا به کرونا جان باختند، تا روز گذشته این آمار همچنان دربرخی روزها تک رقمی و روزهای دیگر دورقمی بوده است. میزان موارد ابتلا و بستری نیز در این مدت سه رقمی شده است.

از همین‌رو وزارت بهداشت روز ۱۳اسفند ماه از بازگشت یک شهر قرمز به نقشه کرونایی کشور خبر داد و اعلام کرد که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی در کشور، از صفر به یک شهر افزایش یافته است. هم‌راستا با بازگشت وضعیت قرمز کرونایی به نقشه کشور در روز ۱۳اسفند، شهرهای نارنجی و زرد کشور نیز افزایش یافت و البته از تعداد شهرهای آبی نیز کاسته شد. در ادامه تنها ظرف یک هفته روز ۲۰اسفند ماه بنا بر اعلام وزارت بهداشت و بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌های نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از یک به چهار و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۳ به ۲۳ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۱۸ به ۱۸۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۱۶ به ۲۳۵ شهر رسید. در این میان طی ۲۴ساعت گذشته بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۹۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۱۲ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. ۴۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هم در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. هرچند این آمار هنوز خطرناک نیست، اما می‌تواند هشداری برای بازگشت آهسته کرونا به نوروز مردم ایران باشد.

چرا ویروس تاج‌دار جان می‌گیرد؟

کرونا درحالی جان دوباره گرفته است که بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، پایین و بالغ بر ۵۷/ ۳۰درصد بوده است. همچنین میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۰/ ۴۳ درصد بوده است. براساس این آمار میانگین استفاده از ماسک نیز در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۳ تا ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، معادل ۶۴/ ۱۵ درصد شده است. بررسی این آمار به وضوح از کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی حکایت می‌کند. به این دلایل باید عدم استقبال مردم از دز چهارم واکسن کرونا را اضافه کرد.

همچنان‌که روز گذشته محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به اینکه واکسیناسیون به‌طور واضح طی چند ماه گذشته افزایش نداشته است، دلیل آن را نبود برنامه دقیق برای انجام واکسیناسیون سالانه و نبود واکسن‌های به‌روز در کشور عنوان کرد. ‌هاشمیان با بیان اینکه تعداد زیادی از سرماخوردگی‌های شدیدی که در حال حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم، کرونا است، گفت: طی چند روز گذشته تا حدودی با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مواجه بودیم و تعداد زیادی از سرماخوردگی‌های شدیدی که با آن رو‌به‌رو هستیم کرونا است که در مواردی نتیجه آزمایش مثبت و در مواردی هم به دلیل امکان خطا در تست نتیجه آزمایش منفی می‌شود. به گزارش انتخاب، وی گفت: برنامه سالانه واکسیناسیون در کشورهایی که واکسن‌های به‌روز دارند وجود دارد و از آنجا‌ که در کشور واکسن‌های به‌روز موجود نیست ما توصیه‌ای نسبت به انجام واکسیناسیون نداریم.

وی درعین حال با بیان اینکه به‌طور کلی وضعیت این بیماری نسبت به سال گذشته و سال‌های پیش بهبود پیدا کرده است، اظهار کرد: ما حدود ۳ سال است که درگیر کرونا هستیم، شدتی که این بیماری در سال اول شیوع داشت با وضعیتی که هم اکنون داریم قابل مقایسه نیست.  با تمام اینها محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توصیه‌هایی برای داشتن یک سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۲، مطرح کرده است از جمله رعایت بهداشت اسکان در هتل، متل، مسافرخانه و استفاده از پتو و ملحفه شخصی. این توصیه‌ها نشان می‌دهد عمر ویروس تاج‌دار هنوز تمام نشده است و تا جشن پایان کرونا هنوز راه در پیش داریم.