شنبه شب نیز وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است، تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسوولان است و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد. بنابر اعلام وزارت کشور، نخستین حادثه ابتدای آذر ماه در یکی از هنرستا‌ن‌های قم اتفاق افتاد پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارش‌هایی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که در تحقیقات میدانی نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است. در همین حال روز گذشته جلسه کارگروه ویژه بررسی مسمومیت‌های دانش‌آموزان با حضور وزرای کشور، آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان پدافند غیرعامل و دیگر اعضای کارگروه برگزار شد. از سوی دیگر دیروز نخستین جلسه کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان در مجلس متشکل از چهار کمیسیون بهداشت و درمان، امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات و شوراها، تشکیل شد.

جنجال مسمومیت‌ها در مجلس

همزمان با تشکیل این جلسه در مجلس، موضوع مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه برای لحظاتی صحن مجلس را متشنج کرد و به درگیری لفظی نمایندگان خلخال، خرم‌آباد و مشهد منجر شد. ماجرا روز گذشته از آنجا آغاز شد که غنی نظری خانقاه، نماینده خلخال در نوبت صبح جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: در شهرستان خلخال دانش‌آموزان به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند و مردم از من می‌خواهند پیگیر موضوع باشم.  در هنگام بیان تذکر نظری، کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کنار محل جایگاه وی ایستاده بود و نکاتی را به وی منتقل می‌کرد. با این حال نظری به تذکر خود این‌گونه ادامه داد: گویا آقای قدوسی ناراحت می‌شوند در این باره صحبت کنم پس دیگر ادامه نمی‌دهم.

در این زمان مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد در مجلس از سایر نمایندگان خواست موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را مطرح کنند؛ پس از چند دقیقه جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در تذکری به تذکر نماینده خلخال واکنش نشان داد و گفت: آقای نظری بیان داشت که نمی‌گذارم او صحبت کند؛ بنده هم مثل نمایندگان در اینجا نشسته و در جمع خودمان صحبت می‌کنم تریبون مجلس دست من نیست که بخواهم حرف کسی را قطع کنم، این اختیار رئیس مجلس است. به گزارش «ایرنا»، قدوسی خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی و ریاست مجلس در این حوزه همه دغدغه دارند و نباید اجازه دهیم این موضوعات در این ایام سال که بودجه به خوبی بررسی می‌شود، باعث ایجاد التهاب در جامعه شود.

اظهارنظرهای متفاوت

با تمام اینها هنوز نتایج قطعی و دقیقی از علت این مسمومیت‌ها و عاملان آن منتشر نشده است. دراین میان، اظهارات متناقض مقامات کشور درمورد این حادثه برابهام این ماجرا اضافه کرده است. اظهاراتی که گاه این مسمومیت‌ها را ناشی از گازهای ترکیبی و گاز ان.‌۲ می‌داند و در مقابل این ماجرا را غیرواقعی و ناشی از ترس و اضطراب اجتماعی بیان می‌کند. همچنان‌که روز ۹ اسفند علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اعلام کرد بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.‌۲ (N۲) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است. او همچنین گفت که سم کشف شده به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده است.

در کنار این اظهارنظر طی روزهای گذشته برخی از روزنامه‌های کشور در مطالبی مسمومیت‌ها را ناشی از ترس و اضطراب و حتی غیر‌واقعی توصیف کردند. به گزارش تسنیم، روز گذشته نیز سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یادداشتی در خصوص رخدادهای اخیر در مدارس نوشت: در کنار تلاش دشمن برای بر هم زدن امنیت مدارس باید بدانیم که امروز فضای عمومی و به ویژه مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی نیز شده‌اند. این بدین معنا نیست که مسمومیت‌ها واقعی نیست، بلکه نکته اینجاست که القای یک ترس عمومی می‌تواند با ضریب قابل توجهی تعداد نمونه‌ها را افزایش بدهد.

در ادامه این اظهارنظرها روز گذشته مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان گفت: بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان عزیز ما بر اثر اضطراب و استرس دچار برخی عوارض می‌شدند که در نتیجه مساله خیلی بزرگ‌تر از اندازه واقعی آن جلوه می‌کند. به گزارش فارس، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: در این حوادث اقداماتی که منشأ عامدانه دارد کمتر از چند درصد است و واقعیت مساله بسیار کوچک‌تر از آن است که خودنمایی می‌کند. باید توجه داشت همراهی اولیا و حفظ آرامش در کنترل شرایط نقش بسیار موثری دارد. وی بابیان اینکه طراحان این رفتار ددمنشانه‌، همان طراحان اغتشاشات اخیر هستند، گفت: طراحان مسمومیت‌ها همان طراحان شعار زن، زندگی و آزادی هستند.

اما در واکنشی از سوی دولت، روز گذشته بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت گفت: اسم اقدام تروریستی را «خرابکاری شرافتمندانه» گذاشتند و می‌خواهند مدارس را به تعطیلی بکشانند. به گزارش خبر‌آنلاین وی افزود: مساله مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ادامه پروژه شکست خورده آشوب‌آفرینی است و هدف جلوگیری از رشد علمی کشور است.

در میانه این واکنش‌ها و نظریه‌ها روز گذشته خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان «بهره‌برداری ضدانقلاب از فضای سمی/  شیطنت نوجوانانه پررنگ‌ترین فرضیه» نوشت: «جریان رسانه‌ای غرب پس از شکست در القای پروژه «کارخودشونه» در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان‌(اینجا)، تغییر موضع داده و ادعای «سوءتدبیر» مسوولان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. هرچند عده‌ای مسمومیت‌ها را به نیروهای خارج از کشور و از جمله منافقین منتسب می‌کنند، اما با توجه به گستردگی جغرافیایی و نبود تشکیلات منسجم و باقی نگذاشتن ردپا در این ماجرا، به نظر می‌رسد این ادعا نمی‌تواند چندان جدی باشد. از سوی دیگر سابقه جنایات هولناک منافقین در این‌گونه عملیات‌ها نشان می‌دهد که آنها به مسمومیت‌های بی‌خطری که آثاری از خود باقی نمی‌گذارد، بسنده نمی‌کنند. کارشناسان و متخصصان تاکنون دو فرضیه را در این خصوص پررنگ‌تر می‌‌دانند یکی احتمال شیطنت نوجوانانه در داخل مدارس و دیگری ترس جمعی که متخصصانی مانند جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت بر آن تاکید دارند.»

عدم تصمیم‌گیری درمورد مجازی شدن مدارس

در کنار همه اینها طی روزهای گذشته خبری مبنی بر احتمال غیر حضوری کردن مدارس تا پایان سال مطرح شده که روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش، ضمن منتفی اعلام کردن آن گفت: در جلسه روز گذشته با سران به این تصمیم نرسیدیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تقریبا می‌شود گفت که تاکنون جلسات بسیاری در سطوح مختلف برگزار شده است، دستگاه‌های مختلف روی این موضوع اخیر بحث داشتند اما واقعیت این است که نظرات بسیار متفاوت هستند. اما در ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در کشور، بنا بر گزارش‌های تسنیم، ایسنا، ایرنا، انتخاب و خبرآنلاین، روز گذشته این مسمومیت‌ها در برخی مدارس تبریز، اسفراین، شیراز، خلخال، خوزستان، بندرعباس، گنبد، اهواز، رشت و لاهیجان، بهارستان، محلات، سمیرم، کاشان، محمدی شهر پرند، ایلام، اصفهان، نیشابور، مشهد، رامهرمز، همدان، آبیک، یک خوابگاه دخترانه در ارومیه و دو مدرسه پسرانه در شهرستان فردیس تکرار شده است.