دستور پیگیری مسمومیت‌ها

در پی افزایش موارد مسمومیت در مدارس دخترانه کشور، روز گذشته رئیس‌جمهور، وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد. ابراهیم رئیسی درجلسه هیات دولت تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود. درهمین راستا روز گذشته یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش نیز با بیان اینکه وزارت کشور منشأ انتشار گازهای سمی در مدارس را پیگیری می‌کند، اعلام کرد که قرار شده با محوریت وزارت کشور در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.

مسمومیت‌های سریالی مدارس دخترانه که از آذرماه در برخی مدارس قم آغاز شد، به تدریج به شهرهای بروجرد، اردبیل و ساری و طی دو روز گذشته به برخی مدارس تهران، البرز و کرمانشاه نیز تسری پیدا کرد. در این میان براساس گزارش «ایسنا» سه‌شنبه شب یک خوابگاه دخترانه دانشجویی در بروجرد نیز هدف این مسمومیت‌های سریالی قرار گرفت. همچنین به گزارش «ایرنا»، روز گذشته دانش‌آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در اردبیل دچار مسمومیت و به مراکز درمانی منتقل شدند. علی محمدیان‌اردی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرده است که مجموعا دانش‌آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده‌اند. 

اما پای این مسمومیت‌ها روز سه‌شنبه به یکی از مدارس تهران در منطقه پردیس باز شد و در ادامه آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است روز گذشته این حادثه در مدارس دیگری در منطقه تهرانسر و نارمک تهران تکرار شد. به دنبال این مسمومیت‌ها این مساله در دستور بررسی «شورای تامین استان تهران» قرار گرفت. در همین ارتباط شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که تا الان قریب به ۹۰۰دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند.

 در این میان روز گذشته خبرگزاری فارس از بازداشت سه نفر در این رابطه خبر داد و نوشت: اخبار تایید نشده احتمال خرابکاری توسط شبکه نفاق را می‌دهد. خبری که البته ساعتی بعد از سوی سردار رادان، فرمانده انتظامی کشور و احمد وحیدی، وزیر کشور تکذیب شد. وحیدی همچنین با کذب خواندن فلج شدن دانش‌آموزان گفت: وزیر آموزش و پروش و پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌ها در حال پیگیری هستند. همزمان احمد راستینه، عضو و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا»، بر دخیل بودن گروهک‌های معاند در این ماجرا تاکید کرد. با این حال هنوز نهادهای امنیتی و اطلاعاتی درحال بررسی موضوع هستند و در این خصوص خبری را اعلام نکرده‌اند. / دنیای اقتصاد