نگرانی‌ اروپا از ایجاد رویه قضایی علیه تحریم‌ ایران در دیوان دادگستری

شکایات رو به افزایش موسسات و شرکت‌های ایران در دیوان دادگستری اروپا و موفقیت‌ برخی از موارد برای دریافت حکم دیوان علیه تحریم‌های اعمال شده و احتمال ایجاد رویه‌‌ای قضایی در این گونه موارد باعث نگرانی اروپایی‌ها شده است. به گزارش ایسنا، تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت ایران از روز یکشنبه به اجرا درآمد و غرب امیدوار است در پی این اقدام تهران متقاعد شود در برنامه‌ هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند، اما حتی پیش از لازم‌الاجرا شدن این تحریم‌ها، انگلیس و فرانسه اظهار کرده بودند که برای واداشتن تهران به این اقدام به تحریم‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

به گزارش رویترز آنچه دولت‌های اروپایی ممکن است در سال‌های آینده بر آن متمرکز شوند روند دقیق و آهسته جست‌وجو در صنعت ایران برای یافتن شرکت‌های پیشرویی است که با تحریم‌ها روبه‌رو می‌شوند.

براساس این گزارش، برخی دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند این روند با افزایش شکایات شرکت‌های ایرانی در دیوان دادگستری اروپا علیه تصمیمات مربوط به تحریم‌ها تضعیف شده است.

در دو مورد اخیر دیوان حکم داد که دولت‌های اروپایی مدارک کافی ندارند که نشان دهد شرکت‌های مواجه شده با تحریم‌ها در فعالیت‌های مربوط با اشاعه هسته‌ای مشارکت داشته باشند. یک دیپلمات اروپایی ابراز نگرانی کرد که چنین پرونده‌هایی باعث به وجود آمدن رویه‌هایی حقوقی شود که تلاش‌ها برای مسدود کردن بیشتر سرمایه‌ها را پیچیده سازد. دیپلمات‌ یاد شده گفت:‌ ایران در تلاش است نظام تحریم‌های ما را نابود کند. این پرونده‌های حقوقی رژیم‌ تحریم‌های ما را به شکلی جدی به مخاطره می‌اندازد.