توضیح مهمانپرست درباره سخنان ضدصهیونیستی رحیمی

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با واکنش‌های صورت گرفته درباره اظهارات رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد: احترام به ادیان الهی بخش لاینفک از آموزه‌های جهان شمول دین مبین اسلام است و بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران برای همه ادیان الهی احترام قائل بوده و به عنوان یکی از بانیان گفت‌وگوی ادیان بزرگ ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) شناخته می‌شود. به گزارش ایسنا، مهمانپرست با اشاره به اینکه مبارزه با نژادپرستی از اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: تخریب وجهه دین یهود از طریق تشکل سیاسی صهیونیسم همواره مورد اعتراض آزادی‌خواهان جهان و حتی پیروان آیین یهودیت قرار گرفته است و متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به نژادپرستی، تصور و رویکردی کاملا اشتباه است.

او یادآور شد: مسلما بین آموزه‌های ادیان آسمانی و تفکرات افراطی نژادپرستانه و ضدحقوق بشری صهیونیسم تفاوت جدی وجود دارد و هما‌ن‌گونه که در اظهارات رحیمی آمده است «ما به‌رغم اینکه برای پیروان حضرت موسی (ع) احترام قائلیم، اما مخالف صهیونیسم جهانی هستیم». مهمانپرست اضافه کرد: امیدواریم کسانی که مدعی مبارزه با نژادپرستی هستند در قبال رفتار کاملا غیرانسانی صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین و نقض حقوق مسلمانان در دیگر نقاط جهان سکوت خود را شکسته و اقدامی جدی به عمل آورند.

آنگونه که سایت خبری صراط نیوز پیش از این نوشته بود، محمدرضا رحیمی دوشنبه گذشته در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته است: «گسترش مواد مخدر در دنیا در کتاب تلمود صهیونیست‌ها ریشه دارد که می‌خواهند غیر صهیونیست‌ها را نابود کنند و در خود صهیونیست‌ها شما یک معتاد هم نمی‌بینید.» این اظهارات، اما موجب بروز عکس‌العمل‌هایی در رژیم صهیونیستی و حتی در سطح بین‌الملل شد به طوری که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل «از اظهارات آمیخته به تنفر و عدم تحمل مذهبی عمیقا ابراز تاسف» کرد. بان همچنین گفت: «سازمان ملل بارها از مقام‌های ایران خواسته است تا از بیان این دست اظهارات ضدیهود خودداری کنند و این بار نیز در واکنش به اظهارات آقای رحیمی همین درخواست را مطرح می‌کند.»