دنیای اقتصاد- روز گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از لغو سفر حج عمره زائران ایرانی در ماه‌های شعبان و رمضان بود. خبری که مسوولان سازمان حج و زیارت توضیحات متفاوتی درباره آن مطرح کردند، توضیحاتی که تلویحا از تایید خبر مذکور حکایت داشت. به ویژه آنکه معاون سازمان حج و زیارت گفت که مقامات عربستانی «شفاها از کاهش تعداد زوار ایرانی خبر داده‌اند.» این در حالی بود که مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت گفت که لغو عمره در ماه‌های شعبان و رمضان را «نه تایید و نه تکذیب» می‌کند. اما سایت جهان نیوز وابسته به علیرضا زاکانی نماینده تهران روز گذشته این خبر را منتشر کرده و به نقل از «سروش نیوز» نوشت: بسیاری از شهروندان وقتی دیروز صبح به دفاتر زیارتی و سازمان حج و زیارت مراجعه کردند با خبر تعطیل شدن عمره دو ماه شعبان و رمضان مواجه شدند.

این سایت خبری ادامه داد: ظاهرا کشور عربستان چند روزی است نسبت به صدور ویزا برای زائران ایرانی اقدام نمی‌کند تا اینکه دیروز رسما سازمان حج و زیارت اعلام کنسلی سفرهای زوار ایرانی را مطرح کرد. طبق این گزارش حتی عربستان ویزای عوامل سازمان حج که جهت خدمت به عمره مشرف می‌شوند را نیز صادر نکرده است.

خبرگزاری فارس هم که این موضوع را منعکس کرده بود، در این باره با مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت گفت‌و‌گو کرد. اما شکوه فر در پاسخ به این سوال که آیا سفر عمره ایرانی‌ها در ماه‌های شعبان و رمضان از سوی عربستان لغو شده است، گفت: این خبر را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم. وی ادامه داد: در حال حاضر در این زمینه اظهار نظری نمی‌کنم.

از سوی دیگر معاون حج سازمان حج و زیارت هم در مورد شایعات مربوط به توقف حج عمره مفرده در ماه رمضان و شعبان توضیح داد.

غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با مهر درباره اینکه به تازگی پیامک‌هایی به شهروندان ارسال شده مبنی بر توقف صدور گذرنامه عربستان از سوی سفارتخانه این کشور و احتمال لغو سفر عمره مفرده در ماه‌های شعبان و رمضان، تصریح کرد: این اخبار و پیامک‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد و مطمئن باشید حج عمره متوقف نمی‌شود.

وی در عین حال افزود: البته طرف عربستانی به صورت شفاهی از کاهش تعداد زائران ایرانی خبرداده ولی هنوز هیچ نامه رسمی و کتبی مبنی بر درخواست کاهش زائران ایرانی به سازمان حج ارسال نشده است. تیم مذاکره کننده نیز در عربستان حضور دارد تا تعداد زائران ایرانی در حج عمره تغییری نکند.

لغو حج به خاطر اعدام اتباع ایرانی؟

برخی تحلیلگران معتقدند لغو احتمالی سفرهای عمره بی‌ارتباط با تنشی که در روابط دو کشور ایران و عربستان بر سر اعدام چند تن از اتباع ایرانی در این کشور ایجاد شده نیست. چندی پیش و به صورت ناگهانی اعلام شد که ۱۸ تن از اتباع ایرانی که چند سالی را به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان‌های این کشور به سر می‌بردند، بدون اطلاع قبلی ایران اعدام شدند. این موضوع البته با واکنش‌های متفاوتی در رده‌های متخلف دستگاه دیپلماسی کشورمان مواجه شد و البته انتقاد برخی از نمایندگان مجلس را هم در پی داشت. به طوری که برخی از این نمایندگان همچون عوض حیدرپور خواستار اخراج سفیر این کشور شده و این تحرک عربستان را به مثابه

«اعلان جنگ» این کشور با ایران دانستند. امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه اما در واکنش به اقدام عربستان گفته بود که وزیر خارجه عربستان سعود الفیصل به وزیر خارجه ایران علی اکبر صالحی دروغ گفته است. او توضیح داد که در تماسی که صالحی با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان داشت وی اعلام کرد که اعدام اتباع ایرانی به تعویق افتاده است، اما در یادداشت‌های وزارت خارجه عربستان آمده است که زمانی که صالحی با سعود الفیصل در حال گفت‌وگو بوده آنها را اعدام کردند. معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه همچنین گفته بود که سفر رییس سازمان حج و زیارت به کشور عربستان تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

وزیر امور خارجه هم ضمن ابراز تاسف از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌هایش در این باره، روابط با عربستان را «پیچیده» خوانده و در پاسخ به کسانی که از وزارت خارجه در این باره انتقاد می کردند گفت: «امیدواریم عزیزانی که واکنش به حق نشان می‌دهند به وزارت خارجه بگویند که ما باید چه کاری انجام می‌دادیم؛ شاید باید کاری انجام می‌شد اما به ذهنمان نرسیده است.» این تمام آنچه بود که در جریان اعدام ۱۸ تن از اتباع ایرانی در عربستان رخ داد و البته از چشم برخی علما و مراجع هم پنهان نماند. به ویژه آنکه آنها نگران موضوع لغو احتمالی حج در این ماجرا بودند. آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار سیداحمد موسوی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ خواستار برطرف شدن مشکلات پیش‌آمده برای زائران بیت‌الله‌الحرام شده و گفته بود که فریضه‌ حج مسائل حاشیه‌ای بسیاری دارد که اگر نسبت به آنها غفلت شود، تبدیل به ضد آن خواهد شد. تا به اینجا سازمان حج نسبت به این خبر موضع صریحی اتخاذ نکرده است و باید منتظر شد و دید که سرانجام ادامه اعزام حجاج در شعبان و رمضان و پس از آن چه خواهد شد؟

لغو حکم اعدام ۶ تبعه ایرانی در عربستان

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه از تقلیل حکم اعدام ۶ تبعه دیگر ایرانی زندانی در عربستان سعودی به ۱۵ سال حبس خبر داد و گفت: اقدام ریاض درباره اعدام ۱۸ تبعه زندانی به اتهام حمل مواد مخدر را صرفا یک «اقدام فنی» نمی‌دانیم. وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکنون به صورت شفاهی به ما و تعدادی از زندانیان ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر زندانی هستند و حکم اعدام برای آنها صادر شده است، گفته‌اند که این حکم برای ۶ نفر به ۱۵ سال زندان تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: گفته‌اند که به زودی یادداشت آن را نیز برای سفارت ما به صورت رسمی می‌فرستند و در پیگیری‌هایی که داشتیم، خواستار تجدید نظر در حکم این افراد و انتقال آنان به کشور شدیم. وی اظهار کرد: همچنین به ما گفتند که یک نفر از این افراد شامل عفو شده و در حال طی کردن پروسه آزادی‌اش هستیم که این موارد مربوط به بعد از اجرای حکم اعدام ۱۸ نفر اتباع زندانی ایرانی است.