مرسی سوگند یاد کرد

پرونده‌ای برای دوران جدید مصر رییس‌جمهوری جدید مصر سوگند یاد کرد

مرسی مردم را منبع مشروعیت قدرت توصیف کرد

گروه بین‌الملل- محمد مرسی نخستین رییس‌جمهوری اسلام‌گرا و غیر‌نظامی مصر روز شنبه و پس از سه دهه حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک در دادگاه قانون اساسی این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، مرسی متعهد شده که به قانون اساسی و حاکمیت قانون وفادار بماند و از مردم مصر دفاع کند. این در شرایطی است که تقریبا یک هفته از اعلام پیروزی مرسی در انتخابات جنجالی ریاست جمهوری مصر می‌گذرد. قرار است مرسی که پس از اعلام پیروزی در انتخابات، از همه سمت‌های خود در اخوان‌المسلمین کناره‌گیری کرد، به دانشگاه قاهره برود و سخنرانی کند. او سپس برای تحویل قدرت از نظامیان به یک پایگاه ارتش خواهد رفت. پیش از این گفته شده بود که مرسی در مجلس که با رای دادگاه قانون اساسی منحل شد، سوگند یاد می‌کند. او روز جمعه به میدان تحریر رفت و از جمعیت حاضر تقدیر کرد. این میدان محل تجمع معترضان به دیکتاتوری حسنی مبارک بوده که در پایان منجر به سقوط او شد.

او در سخنان خود چندین بار به کشته‌شدگان انقلاب مصر، که از آنان با عنوان «شهید» یاد کرد و همچنین مجروحان آن ادای احترام کرد. جمعیت حاضر در میدان تحریر به فرامین صادر شده از سوی شورای نظامی حاکم به مصر اعتراض کردند. این فرامین بسیاری از اختیارات ریاست‌جمهوری را به نفع خود مصادره کرده است. شورای نظامی حاکم، حوزه اختیارات خود را تا حد زیادی گسترش داده که با اعتراض گروه‌ها و احزابی که در سرنگونی حسنی مبارک نقش داشتند، روبه‌رو شده‌است.

حاکمان نظامی مصر به دنبال تایید انحلال مجلس سفلی این کشور که تحت تسلط اسلام‌گرایان بود، اختیار قانون‌گذاری در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همزمان مرسی تاکید کرده‌‌است که هیچ یک از اختیارات ریاست‌جمهوری را واگذار نخواهد کرد. او اضافه کرده که رییس‌جمهوری همه مصری‌ها است. گفته شده که مرسی یک زن مسیحی قبطی را به عنوان معاون رییس‌جمهوری انتخاب خواهد کرد. کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باورند که با توجه به اظهارنظرهای مرسی به نظر می‌رسد او حاضر به عقب‌نشینی برابر نظامیان نیست. به گمان تحلیلگران مهم‌ترین مساله‌ای که رییس‌جمهوری جدید مصر با آن سر و کار خواهد داشت، اقتصاد این کشور و تنظیم روابط با نظامیان خواهد بود.

پیش از این مرسی در سخنرانی روز جمعه‌اش کوشید خود را رییس‌جمهوری همه مصری‌ها و نه فقط اسلام‌گرایان نشان دهد.

مرسی به مردم مصر، از شهرها و روستاها و همچنین قشرهای گوناگون ادای احترام کرد. او گفت پیش‌تر «شیطان باعث شده ذکر برخی را فراموش کنم» اما اکنون به همه درود می‌فرستم. او سپس به اهالی چند شهر و استان، از جمله قاهره، درود فرستاد. همچنین نسبت به «هنرمندان، اهل فرهنگ و دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی» اظهار دوستی کرد.

مرسی چندین بار به کشته‌شدگان انقلاب مصر که از آنان با عنوان «شهید» یاد کرد و همچنین مجروحان آن ادای احترام کرد.

مرسی همچنین تاکید کرد که حقی از کسانی که مخالف او هستند، سلب نخواهد شد. مرسی در سخنان خود، مردم را منبع مشروعیت دانست و گفت: «هرکس به غیر از شما اتکا کند، شکست خواهد خورد.» او گفت «ملت منبع همه قدرت‌ها است و هیچ قدرتی بالای این قدرت وجود ندارد.» مرسی همچنین گفت: «من جلیقه ضد گلوله به تن ندارم. از هیچ کس نمی‌ترسم، به جز خدا. پس از او هم، شما را پیش چشمم دارم.»