دنیای‌اقتصاد- در آستانه برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در ۱۳ تیرماه در استانبول، محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک هشدار داد: «اگر مذاکرات پیش نرود، بن بست دیگری را در روند مذاکرات شاهد خواهیم بود [چرا که] اکنون در نقطه‌ حیاتی مذاکرات هستیم.» وی همچنین از «تلاش ایران در مذاکرات و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به عنوان «نشانه‌هایی از شفافیت و قانونی بودن همه فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای خود» یاد کرد و گفت: یکی از اهداف ایران از این تلاش‌ها [در مذاکرات] از میان برداشتن تحریم‌های شورای امنیت و دیگر تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه برضد ملت ایران است.

اظهارات خزاعی اندکی پس از انتشار نامه هشدارآمیز سعید جلیلی خطاب به کاترین اشتون بیان شده است که جلیلی در آن نسبت به پیامدهای به‌کارگیری «ابزارهای غیرمشروع» در قبال ملت ایران هشدار داده بود.

اما به گزارش خبرگزاری مهر، خزاعی در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی مستقر در سازمان ملل تاکید کرد: ایران همواره آماده ادامه مذاکرات شفاف، سازنده و جدی با گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) بوده است، اما هیچگاه بر سر حقوق مسلم خود دست به سازش نمی‌زند و در مقابل فشارها ایستادگی خواهد کرد. سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با هدف اعتماد سازی، مشروط بر اقدام ۱+۵ در تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، لغو تحریم‌ها و خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت، در چارچوبی منطقی و عملگرا، درباره مسائل پیرامون غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم وارد بحث و مذاکره شود.

خزاعی با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تشدید تحریم و فشارها برضد ایران را خواستارند، افزود: خود این امر بیانگر آن است که آنها گفت‌وگوهای هدفمند و نتیجه‌بخش را دنبال نمی‌کنند. وی تاکید کرد: حق غنی‌سازی اورانیوم، یکی ازموضوعات اصلی مذاکرات مسکو و مذاکرات قبلی در بغداد و استانبول بوده و این حقی است که قوانین بین‌المللی و مفاد «ان پی تی» بر آن تصریح دارند. وی گفت: قویا بر این باوریم نباید فقط برای مذاکره، مذاکره کرد بلکه مذاکرات باید مبتنی بر حسن‌نیت، احترام متقابل و در فضایی توام با همکاری صورت گیرد که بتوان به‌واسطه آن به راهی ملموس دست یافت.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: همچنین نباید به اقدامات و تحرکاتی دست زد که مغایر با حسن نیت بوده و با حس همکاری و احترام متقابل در تناقض باشد. محمد خزاعی با تاکید مجدد بر تعهد طرف مقابل به حقوق و تعهدات مشخص در «ان پی تی» گفت: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه پیش‌شرطی آن هم خارج از چارچوب ان پی تی به شدت مخالف است.

آماده دستیابی به توافقی درازمدت

وی دستیابی به پیشرفت جدی در مذاکرات جامع، سازنده و پایدار را در چنین فضایی دست یافتی خواند و گفت: آماده‌ایم به توافقی درازمدت دست یابیم که رویکرد گام به گام و اقدام متقابل، راهکار رسیدن به این مرحله‌ است.

اهداف ایران از مذاکره

سفیر و نماینده دائم کشورمان تلاش ایران در مذاکرات و نیز همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشانه‌هایی از شفافیت و قانونی بودن همه فعالیت‌های مسالمت آمیز هسته‌ای خود دانست و گفت: فتوای مقام معظم رهبری نیز تقویت‌کننده و استحکام بخش این واقعیت‌ها است.

خزاعی هدف دیگر کشورمان از این تلاش‌ها را از میان برداشتن تحریم‌های شورای امنیت و دیگر تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه برضد ملت ایران دانست. وی افزود: همچنین انتظار داریم بتوانیم به همکاری هسته‌ای پایدار و درازمدت و تبادل فن‌آوری‌های پیشرفته در این زمینه دست یابیم. وی برداشتن گام‌های عملی در راستای عمل متقابل را راهکار تحقق این اهداف برشمرد و گفت: این گام‌ها باید در فضایی برداشته شوند که تشدیدکننده فضای اعتماد طرفین، ادامه‌دار، متعادل و موزون باشند.