اعلام آخرین مواضع ایران به گروه تماس سوریه

کوفی عنان فروردین ماه امسال به تهران آمده بود

دنیای‌اقتصاد- در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره بحران سوریه در ژنو، کوفی عنان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه عصر جمعه در تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران ضمن رایزنی درباره سوریه و تبیین آخرین دیدگاه‌ها درباره کنفرانس ژنو، بر نقش ایران در تحولات سوریه تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این تماس تلفنی کوفی عنان آخرین دیدگاه‌ها در خصوص مذاکرات ژنو را تبیین کرده و بر جایگاه و اهمیت نقش ایران در تحولات سوریه تاکید کرد.

صالحی نیز ضمن تبیین مواضع صریح و اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مردم فهیم سوریه و طرح اصلاحات بشار اسد رییس‌جمهور این کشور، از تلاش‌های کوفی عنان قدردانی کرده و نسبت به نتایج این نشست در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه و منطقه ابراز امیدواری کرد. وزیر خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه مداخله خارجی و اقدام تروریستی در قبال مردم سوریه افزود: راهکار سوریه صرفا سیاسی و تحمیل خواسته دیگران امری غیرمنطقی است. در این گفت‌وگوی تلفنی مقرر شد رایزنی‌های کوفی عنان و صالحی تداوم یابد.

نشست گروه تماس سوریه روز گذشته با حضور نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت، نماینده اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، قطر، کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

پیش‌تر کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بر لزوم نقش‌آفرینی ایران در کنفرانس بین‌المللی مربوط به حل بحران در سوریه تاکید کرده بودند. اما مخالفت واشنگتن، لندن و پاریس مانع دعوت از مقامات تهران برای حضور در این کنفرانس شد. پس از واقعه، ایران و روسیه از دعوت نشدن ایران به کنفرانس ژنو انتقاد کرده بودند. محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل متحد در این رابطه گفته بود: چشم‌پوشی از نقش سازنده ایران در تحولات منطقه یک اشتباه استراتژیک بود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز چنین اقدامی را که در پی مخالفت‌های آمریکا رخ داد، یک «اشتباه» خوانده بود.

امیرعبداللهیان: سوریه نسخه نظامی - امنیتی ندارد

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه با تایید عدم حضور کشورمان در اجلاس ژنو، تصریح کرد: نمی‌توان از بیرون برای مردم و کشور سوریه تصمیم گرفت و نسخه نظامی - امنیتی تجویز کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه موفقیت هرگونه نشست و اجلاس برای حل و فصل مسائل سوریه را حضور و مشارکت فعال دولت این کشور و همه طرف‌های تاثیرگذار دانست.

امیرعبداللهیان با تاکید بر ضرورت واقع‌نگری نسبت به وضعیت پیش آمده در سوریه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از مشارکت و حضور در هرگونه اجلاس و نشستی با اهداف و نتایج هدفمند و متضمن دستاوردهای سازنده برای حل مساله سوریه و در راستای کمک به مردم این کشور در چارچوب طرح کوفی عنان استقبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان از بیرون برای مردم و کشور سوریه تصمیم گرفت و نسخه نظامی - امنیتی تجویز کرد، گفت: برخی اقدامات و مذاکرات مقدماتی اجلاس ژنو حاکی از اهداف خاصی برای به شکست کشاندن طرح عنان است.

امیرعبداللهیان با انتقاد از عملکرد برخی طرف‌های خارجی، تداوم مداخلات خارجی و تشویق و حمایت از اقدامات تروریستی، تصریح کرد: ما مواضع صریح خود در حمایت از مردم سوریه، طرح اصلاحات آقای بشار اسد، تلاش‌های سیاسی آقای کوفی عنان، ضرورت توقف ارسال سلاح و عدم حمایت از اقدامات تروریستی به سوریه را به بانیان اجلاس ابلاغ کرده‌ایم.

وی در پایان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همچنان از محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.