دنیای اقتصاد- وزارت خارجه قبرس همزمان با وزارت خارجه ایران، برخی اخبار مبنی بر اختلال در سفر علی اکبر صالحی به این کشور را تکذیب کرد. لوکا، وزیر دادگستری قبرس نیز گفته است که تاخیر به وجود آمده در سفر صالحی نتیجه ناهماهنگی میان پلیس فرودگاه و وزارت خارجه قبرس بوده است. برخی رسانه‌های ترکیه روز پنج‌شنبه از بازداشت کوتاه‌مدت وزیر خارجه ایران در فرودگاه لارناکای قبرس خبر داده بودند. اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر مجعول برخی رسانه‌های خارجی در خصوص سفر علی‌اکبر صالحی به قبرس را قویا تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، مهمانپرست ضمن رد ادعای کذب منتشره توسط برخی رسانه‌های خارجی در ارتباط با سفر وزیر خارجه کشورمان به قبرس آن را اقدامی در چارچوب فضاسازی رسانه‌ای ناشیانه دانست.

وی افزود: دکتر صالحی در کمال احترام در فرودگاه لارناکا در سطح عالی از سوی مقامات عالی‌رتبه وزارت خارجه و ریاست‌جمهوری قبرس مورد استقبال قرار گرفته و ملاقات‌ها و مذاکرات صمیمانه و سازنده‌ای در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت خارجه آن کشور داشته است.

وزارت خارجه قبرس نیز در بیانیه‌ای شایعه منتشرشده مبنی بر قرار داشتن نام وزیر خارجه ایران در فهرست کسانی که از ورود و خروج به قبرس منع شده‌اند و ایجاد هرگونه مشکلی در بدو ورود یا خروج ایشان را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه آمده است: در راستای گزارش رسانه‌ها در خصوص دیدار اخیر جناب آقای دکتر علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از جمهوری قبرس، به اطلاع می‌رساند که این دیدار موفقیت‌آمیز و مطابق با برنامه توافق شده انجام گرفته است.

در عین حال بنا بر گزارش روزنامه گاردین، لوکا، وزیر دادگستری قبرس در گفت‌و‌گو با روزنامه «سایپرس میل»، گفت: تاخیر به وجود آمده در سفر صالحی، نتیجه ناهماهنگی میان پلیس فرودگاه و وزارت امور خارجه قبرس بوده است.

به گزارش پرس‌.تی‌.وی، این روزنامه انگلیسی زبان که در قبرس منتشر می‌شود، به نقل از وی افزود: با وجودی که برای سفر صالحی از قبل برنامه‌ریزی شده بود، به محض ورود صالحی به فرودگاه لارناکا (‌که در آنجا معطل شد)، پلیس فرودگاه بعد از اینکه متوجه شد نام این شخصیت در فهرست توقف قرار دارد، متحیر ماند که چه کاری باید انجام دهد. در همین حال، استفانوس استفانو، سخنگوی دولت قبرس در گفت‌وگویی با گاردین هرگونه تصور اینکه علی اکبر صالحی در زمان سفرش به قبرس بازداشت شده باشد، تکذیب کرد و «نادرست» خواند. وی گفت: در طول این سفر هیچ اتفاقی رخ نداد. اینکه وزیر خارجه (ایران) بازداشت شده باشد، اصلا درست نیست. استفانو ادامه داد: هیچ حادثه دیپلماتیکی رخ نداده است.

عمان و سوئد حافظان منافع ایران و انگلیس

عی‌اکبر صالحی، وزیرخارجه در پایان سفر خود به قبرس و قزاقستان، در جمع خبرنگاران خبر داد که حافظ منافع ایران در انگلیس، کشور عمان و حافظ منافع انگلیس در ایران، کشور سوئد خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه بعدازظهر چهارشنبه هنگام بازگشت به تهران گفت: وزارت خارجه اقداماتی را انجام خواهد داد تا هموطنان ما بتوانند از تسهیلات کنسولی استفاده کنند باید ببینیم در آینده تحولات به چه سمتی پیش می‌رود. پیش از این، صالحی و ویلیام هیگ وزیرخارجه انگلیس در کابل دیدار کردند. دیداری که گفته می‌شود، برقراری روابط کنسولی میان تهران- لندن یکی از محورهای آن بوده است.