آمریکا نام چین و سنگاپور را به فهرست کشورهای معاف از تحریم آمریکا علیه ایران اضافه کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: آمریکا برای پرهیز از کشمکش دیپلماتیک با چین که به حمایتش برای فرونشاندن بحران سوریه و مهار برنامه هسته‌ای ایران نیاز دارد، پکن را به مدت شش ماه از اجرای قانون تحریم‌های ایران معاف کرد. بنا بر این گزارش، با تصمیم اتخاذ شده در آمریکا برای معافیت چین و سنگاپور، دولت اوباما تمامی ۲۰ خریدار مهم نفت ایران را در فهرست معافیت از تحریم‌ها قرار داده است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفت که چین و سنگاپور هر دو با کاهش شدید واردات نفت ایران در فهرست معافیت از تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و مدعی شد که کاهش خرید نفت توسط ۲۰ مشتری نفت ایران نشان می‌دهد که تهران هزینه گزافی برای برنامه هسته‌ای می‌پردازد. گنگ شوانگ، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن اما گفت که کشورش به همکاری با دیگر طرف‌های مربوطه برای یافتن راه حل دیپلماتیک این مساله (هسته‌ای ایران) از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره ادامه خواهد داد.

واردات نفت چین از ایران در ماه های ابتدایی سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته بود، اما این واردات در ماه مه مجددا به میزان قبلی خود بازگشت. در قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران که دسامبر سال ۲۰۱۱ به امضای اوباما رسید و از ۲۸ ژوئن (۸ تیر) به اجرا درآمد، به کشورهایی که خرید نفت ایران را به اندازه‌ای «چشمگیر» کاهش دهند، ۱۸۰ روز معافیت برای خرید نفت ایران داده می‌شود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که هفت کشور هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف شده‌اند. این در حالی بود که فروردین ماه گذشته نیز ۱۰ کشور اروپایی شامل انگلیس، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا و همچنین ژاپن در لیست این معافیت‌ها قرار گرفتند. البته شماری از این کشورها در قالب برنامه‌هایی مستقل از تحریم آمریکا، خبر از توقف واردات نفت خود از ایران داده‌اند؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کره جنوبی از آن جمله اند.