قانونگذاران کنگره آمریکا روی نهایی کردن بسته جدید تحریم‌ها با هدف کاهش بیشتر درآمدهای نفتی و دیگر درآمدهای ایران با این بهانه که در برنامه هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، کار می‌کنند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: این اقدامات جدید بر مجازات بانک‌های خارجی که به تبادلات نفتی ایران کمک کنند، مبتنی است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ به امضای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا رسید. این گزارش حاکی است: بسته جدید برای تشدید بیشتر تحریم‌ها طراحی شده است. مجلس نمایندگان آمریکا دسامبر گذشته (آذر- دی ۱۳۹۰) قانونی را تصویب کرد و سنا نیز بندهایی را به قانونی افزود که ماه گذشته تصویب کرد.

قانونی که به تصویب مجلس نمایندگان رسید قوانین متعدد تحریم‌های ایران را تلفیق و بیشتر تحریم‌ها را اجباری کرد. همچنین اعطای معافیت از تحریم‌ها توسط دولت را دشوارتر ساخت.

در نسخه‌ای که در سنا به تصویب رسید بخش‌هایی اضافه شد، اما به دولت اختیار بیشتری در چگونگی اعمال تحریم‌ها داد.

از جمله اقداماتی که ممکن است در بسته نهایی مورد بررسی کنگره قرار گیرد، می‌توان به «وا داشتن «سویفت» و دیگر واسطه‌های مالی به محروم کردن بانک‌های ایرانی از شبکه‌هایی که به انتقال الکترونیک سرمایه کمک می‌کنند»، «ممنوعیت شرکت‌های کشورهای ثالث از دسترسی به سیستم‌های بانکی به نمایندگی از ایران»، «واداشتن باراک اوباما به مرتبط اعلام کردن شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش ایران به یک نهاد نظامی که می‌تواند به تحریم آن منجر شود»، «تحریم شرکت‌های دخیل در شرکت‌های سهامی مشترک در زمینه انرژی با ایران در هر کجای دنیا که از سال ۲۰۰۲ به بعد ایجاد شده باشد» اشاره کرد.

«مجازات شرکت‌های مادر آمریکایی که شعب خارجی‌شان با ایران تجارت می‌کنند»،« ملزم کردن شرکت‌هایی که با ارز آمریکا مبادله می‌کنند به افشای تجارت‌شان با ایران به صورت علنی»، «مجازات شرکت‌های ماهواره‌ای که به دولت ایران خدمات ارائه می‌دهند»، «خارج کردن هرگونه شرکت که معاملات، سرمایه‌ها و محموله‌های نفتی و گازی ایران را بیمه می‌کنند از نظام‌ مالی آمریکا»،« ممنوعیت پهلو گرفتن کشتی‌هایی که اخیرا در ایران، کره‌شمالی یا سوریه پهلو گرفته‌اند در بنادر آمریکایی» و «محروم کردن شرکت‌هایی که هرگونه خدماتی به شرکت‌های انرژی ایران ارائه کرده یا با آنها معامله داشته‌اند از بازارهای آمریکا» نیز برخی دیگر از اقدامات مورد نظر سناتورهای آمریکا علیه ایران به شمار می رود.