تصویب اولین اعتبارنامه جنجالی در مجلس

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: نمایندگان مجلس نهم، روز گذشته، اعتبارنامه منتخب مبارکه را به‌رغم اعلام معترضان مبنی بر«سابقه کیفری و محکومیت ۹ ماهه وی برای سرقت چک و جعل ۴ عنوان تحصیلی» تایید کردند و علی ایرانپور با ۱۵۰ رای موافق، در یک رای‌گیری مخفی به جمع نمایندگان مجلس نهم پیوست. بهارستان نشینان در حالی اعتبارنامه منتخب مبارکه را تایید کردند که احمد توکلی منتخب تهران، در صحن علنی روز گذشته مجلس در مخالفت با این اقدام، اعلام کرد: «وضعیت ایرانپور به مراتب از کردان بدتر است؛ او در حکم قطعی کیفری محکوم به سرقت شده است.» رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم به نمایندگان توصیه کرد که در تایید اعتبارنامه‌ها دقت داشته باشند و افراد متهم در دادگاه را در مناصب حکومتی به کار نگیرند؛ توصیه‌ای که مورد توجه قرار نگرفت.

منتخب مبارکه نیز که براساس آیین نامه مجلس، ۷۰ دقیقه، یعنی دو برابر زمان معترضان، فرصت برای دفاع از خود داشت، تنها دقایقی به دفاع از خود پرداخت و ضمن پرداختن به سوابق تحصیلی‌اش گفت که «اگر در ابتدای دوران نمایندگی به دلیل بی‌تجربگی مواردی پیش آمد، از همه عذرخواهی می‌کنم.»

جلسه غیرعلنی برای بررسی اعتبارنامه‌ها

جلسه علنی روز گذشته مجلس، اما با تاخیر بیش از یک ساعت آغاز شد، دلیل این تاخیر نیز از سوی محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت، توضیح درباره بررسی اعتبارنامه ها و اداره جلسه اعلام شد. اما پس از بررسی اعتبارنامه منتخب مبارکه، فرصتی برای بررسی دیگر اعتبارنامه جنجالی مجلس نهم یعنی اعتبارنامه حبیب برومند نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار باقی نماند و ابوترابی فرد اعلام کرد اعتبارنامه وی در جلسه بعدی مجلس؛ یعنی امروز، بررسی می‌شود.اعتبارنامه حبیب برومند هم از سوی احمد توکلی مورد اعتراض قرار گرفته است. در حال حاضر اعتبارنامه موسوی‌نژاد، فتح‌الله حسینی، ‌احمد توکلی،‌ حبیب برومند و الیاس نادران، ۵ اعتبارنامه‌ای است که به کمیسیون تحقیق ارجاع شده و هنوز بررسی آنها در صحن علنی مجلس باقی مانده است.

بحث داغ بر سر اعتبارنامه ایرانپور

الیاس نادران منتخب تهران به عنوان اولین معترض به اعتبارنامه علی ایرانپور، با تاکید بر اینکه سابقه کیفری وی به دلیل سوءاستفاده از عناوین علمی و سرقت مسلم است، گفت: هیچ سازمان یا نهادی اموالش را در اختیار یک سارق نمی‌گذارد. آقای ایرانپور محکوم به سرقت چک و نیز مرتکب غصب عناوین علمی شده است.

نادران تاکید کرد: محکومیت فوق موجب سلب صلاحیت منتخب می‌شود. سرقت گناه کبیره است و همین موضوع موجب سلب صلاحیت آقای ایرانپور می‌شود؛ چرا که التزام عملی به اسلام از معیارهای منتخبین مجلس است. وی افزود: در تاریخ ۲۷ اسفند‌ماه سال ۹۰ یعنی دو هفته بعد از برگزاری انتخابات مجلس نهم، آقای ایرانپور که خودش را نماینده می‌دانست، از شاکی رضایت می‌گیرد و از دادگاه خواستار تبدیل حبس تعزیری به جزای نقدی می‌شود که دادگاه نیز با این درخواست ایرانپور موافقت می‌کند؛ این تغییر مجازات تغییری در عنوان اتهام ایجاد نمی‌کند.

جعل ۴ عنوان تحصیلی

وی با نمایش اسناد دریافتی از دانشگاه‌های کشورمبنی بر جعلی بودن عناوین مدارک تحصیلی ایرانپور، گفت: منتخب مبارکه خود را در تبلیغات انتخاباتی دارای مدرک دکترای پیراپزشکی، لیسانس حقوق، فوق لیسانس علوم سیاسی و لیسانس شهرسازی معرفی کرده که بر اساس استعلامات ثابت شد هر ۴ عنوان جعلی است و درباره مدرک دکترای پیراپزشکی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شد که اصلا چنین رشته‌ای وجود ندارد. وی گفت: در تاریخ ۱۱/۲/۹۱ دادگاه، علی ایرانپور را به دلیل استفاده از عناوین جعلی به شش ماه حبس محکوم کرد که این حکم تایید شده و مجازات از حبس به مبلغ ۳۶ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شده است.

توکلی: وضعیت ایرانپور از کردان بدتر است

احمد توکلی دیگر منتخب تهران نیز به عنوان دومین معترض نسبت به اعتبارنامه ایرانپور، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: چطور نسبت به تخلف کارمندان جزء در خصوص جعل مدرک قانون می‌گذارید که او را از کار برکنار کنند، اما درباره نماینده ای که می‌تواند وزیر را پایین بکشد و خودش وضعیت بدتری دارد سکوت می‌کنید؟

او ادامه داد: در مجلس هشتم به دو دلیل مرحوم علی کردان استیضاح شد و اعتماد از او سلب شد. یکی در ادعای داشتن مدرک که اصالت نداشت و دیگری درباره خلاف‌گویی بود . هم‌اکنون وضعیت بدتری از آن درباره آقای ایرانپور صادق است.

حیدرپور: اشتباه ایرانپور را نادیده بگیریم

پس از اظهارات مخالفان اعتبارنامه ایرانپور، عوض حیدرپور نماینده شهرضا به عنوان موافق منتخب مبارکه در جایگاه به بیان دفاعیاتش پرداخت. او با تاکید بر اینکه ما باید به رای مردم احترام بگذاریم، ادامه داد: ایرانپور جوانی است در سن و سال بچه‌ آخر دکتر توکلی و نادران و اگر اشتباهی کرد باید نادیده بگیریم.

وی افزود: هر دو حکم محکومیت در هیات نظارت استان در مورد ایرانپور رسیدگی شد و نظر هم در مورد آن اعلام شده است.

حیدر‌پور درباره واکنش مقابله به مثل ایرانپور در اعتراض به اعتبارنامه منتخبان تهران، گفت: متاسفانه ۱۰ دقیقه مانده به پایان وقت اعتراض‌ها، به اعتبارنامه ایرانپور اعتراض شد و وی هم در این مدت کم مجبور شد که به برخی از اعتبار‌نامه‌ها اعتراض کند. البته بعدا ما به او گفتیم که اشتباه کرده و او هم اعتراضش را پس گرفت.

نماینده شهرضا گفت: به کار بردن برخی کلمات مثل سارق درست نیست.

وی با بیان اینکه حیف است وقت مجلس در خصوص مسائلی که قبلا بررسی شده گرفته شود، افزود: حکمی که در مورد ایرانپور داده شده تبدیل به جزای نقدی شده است.

دفاع نماینده مبارکه از اعتبارنامه‌اش

علی ایرانپور نماینده مبارکه نیز در سخنانی با تبریک اعیاد گذشته و موفقیت نمایندگان در انتخابات و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و سلام به بنیانگذار انقلاب، در دفاع از اعتبارنامه‌اش در صحن علنی مجلس، اظهارکرد: بنده در سال ۸۸ همزمان با تحصیل در رشته دکترای دامپزشکی به صورت غیر حضوری در رشته حقوق دانشگاه پیام نور مبارکه تحصیل کردم که دو واحد دیگر از تحصیلاتم در این رشته مانده است. وی افزود: در تاریخ ۳۰/۶/۸۸ فارغ‌التحصیل دکترای دامپزشکی شدم و دو روز بعد در رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهررضا پذیرفته شدم.

ایرانپور گفت:‌ دوستان به نامه‌ای در مورد تحصیلاتم استناد می‌کنند که در آن نوشته شده من پنج واحد گذرانده‌ام؛ انتظار نمی‌توان داشت که در یک ترم ۶۰ یا ۷۰ واحد را پاس کنم. در حال حاضر من از ریاست دانشگاه استعلام دارم به آن استناد نمی‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: اگر در ابتدای دوران نمایندگی به دلیل بی‌تجربگی مواردی پیش آمد، وظیفه خودم می‌دانم از همه عذرخواهی کنم. اشاره ایرانپور به اعتراضش نسبت به اعتبارنامه نمایندگان تهران بود که در واکنش به اعتراض توکلی و نادران نسبت به اعتبارنامه وی، این اقدام را صورت داد.