دنیای‌اقتصاد- حاشیه‌های سفر رییس‌جمهور به برزیل، دعوت از مقامات عربستان برای شرکت در اجلاس نم و اعدام چند تبعه ایران در این کشور از مهم‌ترین محور سوالات خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی دیروز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود. مهمانپرست دیروز در این کنفرانس در خصوص عدم رعایت برخی تشریفات در سفر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به برزیل گفت: پروتکلی که برای اجلاس‌های چند جانبه و بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود با پروتکل‌ سفرهای دو جانبه کاملا متفاوت است. وی افزود: در این اجلاس ۱۸۰ کشور شرکت داشتند که ۹۰ کشور در حد نخست‌وزیر و رییس‌جمهور و ۷ کشور در حد معاون رییس‌جمهور حضور داشتند، یعنی حدود ۱۰۰ کشور در بالاترین سطح اجرایی بودند. برای چنین اجلاس‌هایی معمولا پروتکل خاصی تعریف می‌شود و در این خصوص هم این کار انجام شده بود. مهمانپرست با بیان اینکه پیش از برگزاری اجلاس به صورت رسمی به همه کشورها اطلاع داده شده بود که استقبال به وسیله مقامات وزارت خارجه صورت می‌گیرد و پس از استقرار آنها در مکان‌هایی که در نظر گرفته شده، برنامه رسمی در اجلاس آغاز خواهد شد، یادآور شد: این مساله استثنایی نداشته و برای همه کشورهایی که در سطح رییس دولت و حکومت شرکت کردند به همین شکل تشریفات صورت گرفت و این معمول اجلاس‌های بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ملاقات‌هایی که باید روسای هیات‌ها با رییس‌جمهور کشور میزبان داشته باشند، نیز گفت: پیش از نشست توسط کشور میزبان اطلاع‌رسانی شده بود و عملا امکان‌پذیر نبود که در یک اجلاس دو روزه رییس‌جمهور و وزیر خارجه برزیل به استقبال همه هیات‌ها بروند. در بخشی دیگر از این کنفرانس مطبوعاتی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبریک معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران به ولیعهد جدید عربستان، گفت: وقتی رابطه سیاسی بین دو کشور برقرار است، این روابط دارای چارچوبی است.

ضمن اینکه به هیچ وجه اجازه نقض حقوق اتباعمان را به هیچ کشوری نمی‌دهیم، ولی باید در چارچوب روابط موجود، رفتار سیاسی را دنبال کنیم. ما همزمان با پیگیری مساله اعدام اتباعمان در عربستان و اعزام هیات و پیگیری این مساله در مراجع حقوقی و بین‌المللی، باید بحث‌های دیگری که مربوط به کشور از جمله برگزاری نشست عدم تعهد و دعوت از مقامات کشورهای عضو است را نیز پیگیری کنیم.